Rada Miejska Gminy
w Skokach
PROTOKÓŁ nr XXXVIII/2005
XXXVIII sesji Rady Miejskiej Gminy w Skokach
odbytej w dniu
14 września 2005r. od godz.1500 do godz. 1827
w sali Biblioteki Publicznej Miasta i Gminy
w Skokach.
Radni Rady Miejskiej Gminy Skoki
zgodnie z załączoną listą obecności.
Porządek obrad
XXXVIII sesji Rady Miejskiej Gminy w Skokach
1. Otwarcie sesji i stwierdzenie quorum.
2. Wybór sekretarza obrad.
3. Przyjęcie „Protokółu z ostatniej sesji Rady”.
4. Przedstawienie porządku obrad oraz ewentualne jego zmiany.
5. Informacja Burmistrza Miasta i Gminy z realizacji uchwał Rady
i bieżącej działalności.
6. Informacja przewodniczących komisji z pracy komisji oraz
delegata Stowarzyszenia Gmin i Powiatów Wielkopolski.
7. Podjęcie uchwały w sprawie wprowadzenia zmian w uchwale
budżetowej na 2005r.
8. Analiza Sprawozdania z realizacji budżetu miasta i gminy Skoki
za I-sze półrocze 2005r.
9. Podjęcie uchwały w sprawie przystąpienia Gminy Chodzież
oraz Miasta i Gminy Szamocin do umowy o współfinansowaniu
budowy wspólnego międzygminnego składowiska odpadów
komunalnych w rejonie miejscowości Nowe-Toniszewo-Kopaszyn .
10. Podjęcie uchwały w sprawie przystąpienia Miasta i Gminy
Szamocin oraz Gminy Chodzież do Międzygminnego Składowiska
Odpadów Komunalnych Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością
w Wągrowcu i podwyższenia kapitału zakładowego Spółki.
11. Podjęcie uchwały w sprawie sprzedaży nieruchomości gruntowej,
obejmującej działkę nr 348 o pow. 0,0309 ha położonej w Sławicy.
12. Podjęcie uchwały w sprawie sprzedaży niezabudowanej
nieruchomości położonej w Skokach stanowiącej działkę
nr 581/7 o pow. 0,0956 ha.
13. Podjęcie uchwały w sprawie sprzedaży działki gminnej w Potrzanowie.
14. Podjęcie uchwały w sprawie nabycia w drodze wykonania prawa
pierwokupu działki Skoki - Karolewo.
15 Podjęcie uchwały w sprawie zmiany Uchwały nr XXXVI/223/05
z dnia 16.06.2005r. dotyczącej ustalenia dla terenu Miasta i Gminy
Skoki liczby punktów sprzedaży napojów alkoholowych.
16. Podjęcie uchwały w sprawie miejscowego planu zagospodarowania
przestrzennego gminy Skoki na obszarze części wsi Rejowiec i Szczodrochowo.
17. Podjęcie opinii w sprawie projektu planu aglomeracji Murowana Goślina.
18. Podjęcie opinii w sprawie zezwolenia na wjazd samochodów
ciężarowych zaopatrzenia do centrum miasta Skoki.
19. Podjęcie uchwały w sprawie odwołania Kierownika USC.
20. Podjęcie uchwały w sprawie powołania Kierownika USC.
21. Rozpatrzenie wniosku Klubu Radnych „Zgoda i Współpraca”
/odwołanie i powołanie Komisji Rewizyjnej /.
22. Interpelacje radnych.
23. Komunikaty, wolne wnioski.
24. Zakończenie.
ad. 1
Otwarcia obrad XXXVIII sesji Rady Miejskiej
Gminy w Skokach dokonała Przewodnicząca Rady Miejskiej
Gminy w Skokach Pani Grażyna Szymkowiak.
Stwierdziła, że na ogólny stan 15 radnych Rady obecnych
na sesji Rady było 14 - wobec czego Rada Miejska Gminy
Skoki była prawomocna do prowadzenia obrad, podejmowania
uchwał oraz opinii i wniosków zgodnie z ustawą o samorządzie
gminnym (Dz.U.Nr 142 poz. 1591 tekst jednolity z 2001r.ze zm.)
i Statutem Gminy Skoki (Dziennik Urzędowy Województwa Wielkopolskiego
Nr 109 poz. 2005 z dnia 27.06.2003r.).
Radny Jacek Kasprzyk
- był nieobecny nieusprawiedliwiony.
Radny Jacek Szymkowiak
- był nieobecny usprawiedliwiony od pkt. 10 porządku obrad.
Radny Grzegorz Matuszak
- był nieobecny usprawiedliwiony od pkt. 22 porządku obrad.
Przewodnicząca Rady Miejskiej Gminy
Pani Grażyna Szymkowiak
po stwierdzeniu quorum i otwarciu powitała osobno
- radnych Rady Miejskiej Gminy Skoki,
- Burmistrza Miasta Gminy Pana Tadeusza Kłosa,
- radnych Rady Powiatu w osobach
Krzysztofa Migasiewicza - Wiceprzewodniczącego Rady
i radnego Lecha Plucińskiego
- skarbnika Gminy Aleksandrę Kamińską,
- sekretarza Gminy Blankę Gaździak,
- radcę prawnego Mirosławę Nowakowską,
- kierowników jednostek organizacyjnych Gminy,
- pracowników Urzędu, przedstawicieli prasy lokalnej
oraz wszystkich przybyłych gości.
ad. 2
Zgodnie z Rozdz.V pkt.3 § 32 ust. 3 Statutu Gminy Skoki
na sekretarza obrad XXXVIII sesji Rady Miejskiej Gminy
w Skokach powołano (dot.ustalenia, że każdy z radnych będzie kolejno
pełnił funkcję sekretarza) radnego Jarosława Modlibowskiego
(13 głosów za ,1 głos wstrzym. )
Przewodnicząca Rady Grażyna Szymkowiak
poinformowała, że wybrany sekretarz obrad będzie nadzorował
prowadzenie protokółu sesji i ustalał wyniki jawnego głosowania.
ad. 3
Sekretarze obrad
- XXXVII sesji Rady radny Grzegorz Matuszak
poinformował radnych, że protokół z dnia 12 lipca 2005r.
został przeczytany, sprawdzony i jest zgodny z tokiem
postępowania sesji Rady. Oddaje istotę posiedzenia,
wyników głosowań, toku dyskusji oraz interpelacji i zapytań.
Protokół sesji Rady jest do wglądu w biurze Rady codziennie
w godzinach pracy i na stronie internetowej Urzędu Miasta
i Gminy.
Żadnych innych uwag i wniosków do protokółu nie zgłoszono.
ad. 4
Przewodnicząca Rady Miejskiej Gminy
Pani Grażyna Szymkowiak przedstawiła porządek obrad
sesji Rady, a następnie zapytała o uwagi i wnioski do ustalonego
porządku obrad dzisiejszej sesji Rady.
1. Burmistrz Miasta i Gminy Tadeusz Kłos
wnioskował o wykreślenie z porządku obrad pkt. 13
tj. projektu uchwał w sprawie zbycia nieruchomości gruntowej
zabudowanej w Rejowcu dz. nr 89/4 o pow. 0,1224 ha
Uzasadniając wskazywał, że nieruchomość gruntowa jest zabudowana
budynkiem gospodarczym przy drodze powiatowej do Stawian i powstała
po geodezyjnym podziale działek zabudowanych obiektami szkolnymi.
W rezultacie podziału wyodrębniono działkę, którą wraz z budynkiem
szkoły przekazano w użyczenie Fundacji „Pomoc Dzieciom Wiejskim”
oraz działkę związaną z budynkiem inwentarskim, której przejęciem
Fundacja nie była zainteresowana.
Dlatego przedmiotową działkę zaproponowałem do sprzedaży w drodze
przetargu. Rada Miejska Gminy na XXXII sesji Rady w dniu 9 lutego 2005r.
na skutek wątpliwości części radnych, co do zasadności sprzedaży tej nieruchomości i propozycji pozostawienia działki na potrzeby rekreacyjno
- kulturalne mieszkańców wsi nie przegłosowała projektu uchwały.
W między czasie Rada Sołecka wsi Rejowiec wystąpiła z wnioskiem
do Burmistrza o przekazanie tej działki na potrzeby wsi.
W związku z czym wystąpiłem na XXXVI sesji Rady o opinię w tej
kwestii. Radni Rady opinii tej również nie przegłosowali.
Budynek gospodarczy jest w bardzo złym stanie technicznym i wymaga
pilnego przeprowadzenia robót związanych z kapitalnym remontem dachu.
Nie wykonanie tych robót w najbliższym czasie grozi uszkodzeniu budynku,
a w dalszej perspektywie jego zawaleniu. Uporządkowania wymaga również
sam teren działki znajdującej się w centrum wsi.
Wobec odstąpienia od przekazania nieruchomości Sołectwu Rejowiec
obowiązki te musi przejąć właściciel czyli gmina Skoki jak również podjąć
decyzję co do dalszych losów tej nieruchomości.
Dlatego też na dzisiejszą sesję Rady przygotowałem projekt uchwały
w tej kwestii uzgodniony tylko z przedstawicielami Rady Sołeckiej
wsi Rejowiec, jednak nie uzgodniony z mieszkańcami wsi.
Dlatego uważam, że projekt tej uchwały oprócz Rady Sołeckiej powinien
być przedyskutowany również z mieszkańcami wsi Rejowiec.
Dlatego wnioskuje , aby z porządku obrad dzisiejszej sesji Rady
wykreślić projekt uchwały, a problem ten powróci na sesję Rady
ponownie po zaciągnięciu opinii mieszkańców.
Przewodnicząca Rady Grażyna Szymkowiak
poddała pod głosowanie wniosek Burmistrza o wykreślenie pkt. 13
tj. projektu uchwały w sprawie zbycia nieruchomości w Rejowcu
z porządku obrad dzisiejszej sesji Rady.
Rada Miejska Gminy w głosowaniu jawnym
wniosek Burmistrza Miasta i Gminy przyjęła
/po reasumpcji głosowania
/ 13 głosami za i 1 głosem wstrzymującym się /
uzyskując bezwzględną ilość głosów
- co jest zgodnie z art. 20 pkt. 1a ustawy o samorządzie gminnym
Przewodnicząca Rady Grażyna Szymkowiak
poinformowała, że po uwzględnieniu zmiany
/zgodnie z art. 20 pkt.1a ustawy o samorządzie gminnym/ porządek
obrad stanowi podstawę do prowadzenia obrad XXXVIII
sesji Rady Miejskiej Gminy Skoki.
ad. 5
Do Informacji z bieżącej pracy Burmistrza w okresie
między sesjami Rady i Sprawozdania z realizacji uchwał
Rady Miejskiej Gminy podjętych na XXXVII sesji Rady
- nie zgłoszono uwag i pytań.
„Informacje” stanowią kolejno załącznik nr 1 i 2 do protokółu sesji Rady.
ad. 6
Przewodniczący stałych komisji Rady składali kolejno informacje
z międzysesyjnej pracy Komisji Rady:
1. Pan Grzegorz Owczarzak - przewodniczący Komisji
z pracy Komisji Finansów, Rozwoju Gminy i Komunikacji.
2. Pani Jolanta Sawińska - przewodnicząca Komisji
z pracy Komisji Oświaty, Kultury, Zdrowia, Sportu i Rekreacji.
1. Pan Grzegorz Matuszak - przewodniczący Komisji
z pracy Komisji Rolnictwa, Gospodarki Komunalnej,
Ochrony Środowiska i Porządku Publicznego.
4. Pan Paweł Biały - przewodniczący Komisji
z pracy Komisji Rewizyjnej.
Informacje stanowią kolejno załączniki od 3- 6 do protokółu sesji Rady.
ad. 7
Skarbnik Gminy
omawiając projekt uchwały wskazała, że Burmistrz Miasta i Gminy proponuje wprowadzenie następujących zmian w uchwale budżetowej na rok 2005. Po stronie DOCHODÓW: 1. w dz. - Leśnictwo - zwiększono planowane wpływy ze sprzedaży drewna o 10.000 zł. 2. w dz. 600 - Transport i Łączność - wprowadzono do budżetu środki jakie Gmina ma otrzymać z FOGR na budowę dróg dojazdowych do gruntów rolnych w kwocie 100.000 zł. 3. w dz. 700 -Gospodarka mieszkaniowa - zwiększono planowane wpływy z tytułu odsetek o kwotę 1.000 zł 4. w dz. 750 - Administracja publiczna - zmniejszono o kwotę 2.000 zł planowane wpływy z różnych dochodów. 5. w dz. 756 - Dochody od osób prawnych, osób fizycznych i od innych jednostek nie posiadających osobowości, oraz wydatki związane z ich poborem - zwiększono planowane dochody z tytułu odsetek o kwotę 3.000 zł - zmniejszono o 10.000 zł planowane dochody z podatku od czynności cywilnoprawnych i odsetek o 5000 zł w odniesieniu do osób prawnych. - zmniejszono o 10.000 zł wpływy z opłaty skarbowej, zwiększono o 20.000 zł planowane wpływy z podatku od czynności cywilno prawnych o 3.400 zł planowane wpływy z różnych opłat w odniesieniu do osób fizycznych, - zmniejszono też planowane dochody z opłaty eksploatacyjnej o 10.000 zł, a o 2.000 zł zwiększono planowane wpływy z innych lokalnych opłat i o 400 zł planowane odsetki. Zmniejszenia planowanych dochodów wynikają z faktu niskiego ich wykonania, natomiast zwiększenia spowodowane są uzyskaniem ponadplanowych dochodów. 6. w dz. 900 - Gospodarka komunalna i ochrona środowiska - zwiększono o 1.400 zł, planowane dochody za usługi komunalne i za przyłącza kanalizacyjne, 7. w dz. 921 Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego - zwiększono o 530 zł plan dochodów uzyskanych przy organizacji Dni Gminy Skoki. Po stronie WYDATKÓW: 1. dział 600 - Transport i łączność - zaplanowano w budżecie wydatki w kwocie 40.000 zł jako pomoc finansową dla Powiatu Wągrowieckiego na wspólną realizację budowy chodnika na ul. Parkowej, przy drodze powiatowej, - zwiększono planowane wydatki inwestycyjne o kwotę 84.000 zł zmiana powyższa dotyczy: - zmniejszenia o 220.000 zł planowanych wydatków na drogę Grzybowo - Grzybowice, - zwiększenia 0 260.000 zł planowanych wydatków na budowę drogi w Łosińcu, - zwiększenia o 70.000 zł planowanych wydatków na budowę ulicy Osiedlowej, - wprowadzenia kwoty 7.000 zł na budowę przystanku na rynku, - zmniejszenia planowanych wydatków na modernizację ul. Jana Pawła II o kwotę 33.000 zł. 2. dz. 630 - Turystyka - wprowadzono w wysokości 1.728 zł planowane wydatki dla Związku Międzygminnego Puszcza Zielonka na zadania pn. Szlak kościołów drewnianych wokół Puszczy Zielonka”. Zadanie realizowane będzie przez Związek a planowany koszt na lata 2005 -2007 wyniesie 25.000 zł. 3. dział 750 - Administracja publiczna - zwiększono planowane wydatki na wynagrodzenia i pochodne z przeznaczeniem na dodatkowe zatrudnienie Radcy Prawnego w Urzędzie w kwocie 8.500 zł. - zwiększono o 1.547 zł planowane wydatki na zakup materiałów i wyposażenia i o tę samą kwotę zmniejszono planowane wydatki majątkowe, - zwiększono o 10.000 zł planowane wydatki na promocję z przeznaczeniem na koszulki, długopisy, kalendarze i plakietki oraz dodruk folderu, - zwiększono o kwotę 11.725 zł planowane środki na wypłatę dla Związku Puszcza Zielonka na wydatki bieżące, natomiast o kwotę 333 zł zmniejszono planowane wydatki majątkowe. Powyższe zmiany są dostosowaniem planu budżetu Gminy do budżetu Związku. 4. dział 754 - Bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa - zaplanowano kwotę 12.000 zł na zakup materiałów do remontu budynku Policji w Skokach, - zwiększono o 3.000 zł planowane wydatki na zakup i montaż bramy garażowej w OSP Kakulin. 5. dział 758 - Różne rozliczenia - zmniejszono o 28.000 zł zaplanowaną wcześniej rezerwę celową na dodatkowe środki dla podmiotu prowadzącego publiczne placówki oświatowe. Po tej zmianie w budżecie nie ma już rezerw. 6. dział 801 - Oświata i Wychowanie - zwiększono planowane środki na dotację dla Fundacji „Pomoc Dzieciom Wiejskim” z przeznaczeniem 3.224 zł na szkołę, i 22.303 na Przedszkole. - ujęto w budżecie środki w wysokości 976 zł na opracowanie koncepcji zmiany sposobu ogrzewania Przedszkola w Skokach, a ponieważ wydatek realizowany będzie przez urząd, ujęto go w pozostałej działalności oświatowej. 7. dział 900 Gospodarka komunalna i ochrona środowiska - zwiększono o 2000 zł planowane wydatki na ochronę oczyszczalni - wprowadzono zmiany dopasowujące budżet Gminy do budżetu Związku Puszcza Zielonka, a mianowicie : - zmniejszono o 169.000 zł planowane wydatki na zadanie w zakresie kanalizacji realizowane przez Związek oznaczone czwartą cyfrą paragrafu wydatku jako, oraz zwiększono o kwotę 155.880 zł wydatki na powyższe zadanie oznaczając je czwartą cyfrą 9. Pozostałe zmiany: W § 17 pkt. 3 uchwały zwiększono kwotę do której Burmistrz Miasta i Gminy może samodzielnie zaciągać zobowiązania na wydatki bieżące nie znajdujące pokrycia w budżecie 2005r. do kwoty 330.000 zł. Zmiana ta wynika z faktu, że w bieżącym roku przeprowadzone zostaną przetargi na zadania, które realizowane będą w roku 2006 i aby Burmistrz Miasta i Gminy mógł zawrzeć umowy z wykonawcami konieczne jest stosowne upoważnienie organu stanowiącego. Szacunkowe wartości przewidywanych zadań przedstawiają się w sposób następujący: - zimowe utrzymanie dróg - 35.000 zł - dostawy opału /węgiel, koks/ - 90.000 zł - dostawy paliw /olej napędowy, benzyna/ - 105.000 zł ------------------------------------------------------------------------------------------ razem: 230.000 zł Przewodnicząca Rady Grażyna Szymkowiak poprosiła o opinie stałe Komisje Rady do projektu uchwały. Po wysłuchaniu opinii poszczególnych Komisji w dyskusji zabrali głos kolejno : 1. radny Gronowicz Leszek - zabierając głos wskazał, że w dz. 801 oświata i wychowanie kolejny już raz w tym roku planuje się zwiększenie środków dla Fundacji. Rozumiem, może zwiększyła się ilość dzieci i mają do tego prawo. Jednak nie rozumie tego, że Fundacja nie musi rozliczać się z otrzymanych dotacji. Informował, że wcale tak nie jest bo art. 23 ustawy o pożytku publicznym i wolontariacie zobowiązuje Fundację ustawowo do publikowania sprawozdania finansowego ze swej działalności. 2. radny Bogunia Przemysław - pytał się gdzie i komu sprawozdanie finansowe winna składać Fundacja ? 3. radny Gronowicz Leszek - art. 23 ustawy o pożytku publicznym i wolontariacie zobowiązuje Fundację do publicznego ogłoszenia, a gdzie i komu to też określa ustawa. 4. radny Biały Paweł - prosił , aby radny Gronowicz wskazał znając zapisy ustawy - do jakich instytucji Fundacja ma obowiązek złożyć sprawozdanie. 5. radny Gronowicz Leszek - polemizując odparł radnemu, że jest Pan osobom wykształconą i powinien Pan to wiedzieć. 6. radny Modlibowski Jarosław - zgłosił formalny wniosek o zamknięcie dyskusji na temat ustawowych obowiązków Fundacji , gdyż obecnie omawiany jest projekt uchwały w sprawie wprowadzenia zmian w budżecie. Przewodnicząca Rady Grażyna Szymkowiak podała po głosowanie wniosek o zamknięcie dyskusji na temat obowiązków Fundacji. Rada Miejska Gminy wniosek przyjęła większością głosów za /9 głosów za , 3 głosy przeciwne i 2 głosy wstrzymujące się/ dyskusja została zamknięta, ale tylko na temat obowiązków ustawowych Fundacji. 7. radny Owczarzak Grzegorz - rozumie, że dyskusja w sprawie zapisów projektu uchwały może być kontynuowana. Przewodnicząca Rady Grażyna Szymkowiak - odpowiedziała, że dyskusja została zamknięta tylko w temacie dotyczącym Fundacji. Dlatego pytała się, czy są uwagi i pytania do proponowanych zmian w budżecie. 8. radny Grzegorzewski Kazimierz - zapytał się, czy zmiana budżetowa 100 tys. zł dotyczy wszystkich dróg śródpolnych, jakie zgłaszaliśmy do Funduszu Ochrony Gruntów Rolnych, czy tylko jednej drogi w Łosińcu ? Burmistrz Miasta i Gminy Tadeusz Kłos - odpowiadając wyjaśniał, że ta zmiana dotyczy tylko jednej drogi w Łosińcu. Rada Miejska Gminy p o d j ę ł a (14 głosami za - jednogłośnie / Uchwałę nr XXXVIII/229/2005 w sprawie wprowadzenia zmian w uchwale budżetowej na rok 2005 Podjęta Uchwała stanowi załącznik nr 7 do protokółu sesji Rady. ad. 8 Skarbnik Gminy Burmistrza Miasta i Gminy Tadeusza Kłosa omówiła skrótowo „Informację z przebiegu realizacji budżetu miasta i gminy za I-sze półrocze 2005r.” Informacja stanowi załącznik nr 8 do protokółu sesji Rady. Dodatkowo zapoznała radnych z pozytywną opinią Regionalnej Izby Obrachunkowej w Poznaniu do Informacji. Następnie wysłuchano opinii poszczególnych Komisji Rady do „Informacji z przebiegu realizacji budżetu miasta i gminy za I-sze półrocze 2005r.” Wszystkie Komisje Rady pozytywnie oceniły przebieg realizacji budżetu miasta i gminy w pierwszym półroczu 2005r. Komisja Rewizyjna dodatkowo wskazała, że Burmistrz nie przekroczył otrzymanych uprawnień od Rady zgodnie z zapisem § 17 uchwały budżetowej. Komisja zapoznała się również z znowelizowaną treścią art. 45 ustawy o finansach publicznych i stwierdza, że obowiązujące w tym zakresie przepisy ograniczają poziom wydatków dla samorządu co wiąże się z ograniczeniem wydatków inwestycyjnych przez samorządy. Radni Rady nie zgłosili uwag i pytań przyjmując „Informację z przebiegu realizacji budżetu miasta i gminy” do wiadomości. ad. 9 Burmistrz Miasta i Gminy Tadeusz Kłos omawiając projekt uchwały wskazał, że Miasto i Gmina Szamocin uchwałą nr XX/136/05 z dnia 18 lutego 2005r., a Gmina Chodzież uchwałą nr II/17/2005 z dnia 30 marca 2005r. postanowiły przystąpić do Spółki pn.: Międzygminne Składowisko Odpadów Komunalnych Sp.z o.o. w Wągrowcu poprzez wniesienie odpowiedniego wkładu finansowego. Rezultat wspomnianych uchwał będzie korzystny dla Miasta i Gminy Skoki oraz pozostałych udziałowców Spółki z uwagi na zmniejszenie zaangażowania środków w realizację inwestycji oraz pozyskanie współinwestorów do przyszłościowej budowy zakładu utylizacji odpadów. Zmiana umowy spółki nastąpić może dopiero po podjęciu uchwał przez wszystkie gminy, będące wspólnikami. Gmina Skoki, jest jedną z ostatnich gmin, która swej woli o przyjęciu tych Gmin nie wyraziła, ponieważ nie mieliśmy żadnych informacji nt. rozliczenia umorzonej Miastu Wągrowiec pożyczki, gdzie część kwoty umorzonej również powinna należeć się wszystkim udziałowcom, a tym samym naszej Gminie. Burmistrz Miasta Wągrowiec, jako inwestor składowiska przesłał na moją prośbę informację na piśmie o następującej treści, cyt.: Wągrowiec , dnia 6 września 2005r. E-7015F/36/2005 Szanowny Panie Burmistrzu, uprzejmie informuję, że zwrot części umorzenia pożyczki należący się Miastu i Gminie Skoki oraz Gminie Wągrowiec nastąpi na przełomie III i IV kwartału 2005 roku, po przyjęciu rozliczenia inwestycji przez NFOŚi GW, potwierdzeniu że umorzenie zostało zatwierdzone oraz podjęciu stosownego porozumienia przez partycypujące w nim samorządy. Kwota przeznaczona na rzecz Miasta i Gminy Skoki wynikająca z przystąpienia Miasta i Gminy Szamocin oraz Gminy Chodzież do MSOK Sp.Z o.o. w Wągrowcu wyniesie 57.114,10 zł (pięćdziesiąt siedem tysięcy sto czternaście złotych 10/100 ) i zostanie przekazana po podjęciu przez Waszą Radę stosownej uchwały oraz podpisaniu porozumienia. Z poważaniem Burmistrz mgr.inż Stanisław Wilczyński Dlatego uważam, że wyjaśnienie a tym samym i zapewnienie otrzymaliśmy i Rada może dziś zająć stanowisko w tej sprawie. Następnie wysłuchano opinii stałych komisji Rady do projektu uchwały. W dyskusji głos zabrali kolejno: 1. radny Biały Paweł - kierował zapytanie do radcy prawnego Urzędu czy jest taka obawa, że podjęta przez nas uchwała w innej treści, tj. umowa nie stanowi integralnej części uchwały będzie uchwałą umożliwiającą przyjęcie zainteresowanych gmin do Spółki. Radca prawny Urzędu Mirosława Nowakowska - odpowiadając wyjaśniała, że wszystkie gminy powinny podjąć jednakowe uchwały i okazywać się jednakowymi dokumentami. Jednak z uwagi, że terminy zawarte w umowie nie są na dziś aktualne - dlatego nie mogłam zgodzić się, żeby do projektu uchwały stanowił załącznik nieaktualnej umowy - bo ta umowa nie odpowiada Gminie Skoki tylko w kwestii samych terminów, a pozostałe zapisy są nadal aktualne. Dlatego uważa, że dopiero po wyrażeniu woli Gminy o przyjęciu tych Gmin do Spółki, Zarząd Spółki będzie negocjował umowę odrębną dla Gminy Skoki. Bo wszyscy pozostali udziałowcy podjęli uchwały wraz z umową o takiej treści, jaki załączyliśmy radnym w materiałach tylko do wiadomości. 2. radny Modlibowski Jarosław - w związku z wyjaśnieniami radcy prawnego Urzędu domyślam się, że wszyscy udziałowcy podjęli już uchwały, gdzie umowa stanowi integralną część uchwały. Dlatego uważam, że nie ma sensu podejmować uchwały, gdzie nie ma do niej umowy - bo podjęta przez nas uchwała o innej treści może być nieważna. Burmistrz Miasta i Gminy Tadeusz Kłos -mówił, że mamy takie wątpliwości od strony prawnej, że podjęta uchwała o nieco innej treści może być nieważna. Jednak nie chcielibyśmy wykazywać złej woli przyjęcia tych gmin do Spółki , a umowa stała się nieaktualna tylko dlatego, że sprawę odkładamy już od miesiąca maja br. 4. radny Biały Paweł złożył formalny wniosek, aby odstąpić od głosowania projektu uchwały, a Burmistrza Miasta i Gminy zobowiązać , jako reprezentanta Gminy Skoki w Spółce do podjęcia rozmów z przedstawicielami Spółki w kwestii wypracowania aktualnego projektu umowy. 5. radny Owczarzak Grzegorz - zabierając głos mówił, że podziela wątpliwości, jednak ma zdanie odrębne od przedmówcy i osobiście uważa, że powinniśmy głosować nad przedłożonymi przez Burmistrza projektami uchwał . Natomiast jeśli zajdzie potrzeba ich zmian - to podczas kolejnych sesji dokonamy stosownych zmian. Dodał, że ciągłe odkładanie tematu może być negatywnie odebrane przez Gminy, które są chętne przystąpić do Spółki, a tym samym uczestniczyć w jej współfinansowaniu. Stąd postuluje, aby dziś nie odkładać głosowania w tym temacie. 6. radny Gronowicz Leszek - zabierając głos mówił, że osobiście odczuwa satysfakcję z faktu, że inne gminy chcą przystąpić i korzystać na równych zasadach z udziałowcami ze Składowiska Odpadów Komunalnych w Kopaszynie. Dodał, że wymogi ustawowe spowodują to iż gminy, szczególnie sąsiadujące będą kolejno występować o ich przyjęcie - ponieważ będą musiały okazać się w dokumentach legalnym, odpowiadającym wymogom środowiskowym i przepisom prawa unijnego składowiskiem odpadów. Dlatego uznać dzisiaj po czasie można., że podjęta decyzja przez nasz samorząd w poprzednich latach o budowie wspólnego składowiska odpadów komunalnych była decyzją trafną. 7. radny Modlibowski Jarosław - zabierając głos mówił, że jest jak najbardziej za przyjęciem Gminy Chodzież i Miasta i Gminy Szamocin do Spółki , jednak z umowy Zarządu Spółki powinno wynikać jasno - kto, ile i kiedy otrzyma zwrotu części kapitału wynikającego z przyjętych gmin. Jeszcze raz podkreślał, że jest za tym aby gminy chętne przyjąć do Spółki ale na równych, jasno określonych zasadach. 8. radny Biały Paweł - oświadczył , że wycofuje zgłoszony wcześniej wniosek o odstąpienie od głosowania projektu uchwały. Rada Miejska Gminy p o d j ę ł a (11 głosami za i 3 głosami wstrzymującymi się ) Uchwałę nr XXXVIII/230/2005 w sprawie przystąpienia Gminy Chodzież oraz Miasta i Gminy Szamocin do umowy o współfinansowaniu budowy wspólnego międzygminnego składowiska odpadów komunalnych w rejonie miejscowości Nowe, Toniszewo, Kopaszyn - I etap. Podjęta Uchwała stanowi załącznik nr 9 protokółu sesji Rady. Przewodnicząca Rady Grażyna Szymkowiak ogłosiła 5 minutową przerwę w obradach sesji Rady. Po przerwie Przewodnicząca Rady Grażyna Szymkowiak obrady sesji wznowiła przystępując do omawiania kolejnego punktu porządku obrad. ad. 10 Burmistrz Miasta i Gminy Tadeusz Kłos omawiając projekt uchwały wskazał, że Miasto i Gmina Szamocin uchwałą swojej Rady w miesiącu lutym 2005r. i Gmina Chodzież w miesiącu marcu 2005r. postanowiły przystąpić do Spółki pn. Międzygminne Składowisko Odpadów Komunalnych Sp. z o.o. w Wągrowcu poprzez wniesienie odpowiedniego wkładu finansowego. Rezultat wspomnianych uchwał będzie korzystny dla Miasta i Gminy Skoki oraz pozostałych udziałowców Spółki z uwagi na zmniejszenie zaangażowania środków w realizację inwestycji oraz pozyskanie współinwestorów do przyszłościowej budowy zakładu utylizacji odpadów. Ustala się nowy podział kapitału zakładowego spółki. W związku z powyższym przedkładam projekt uchwały w powyższej sprawie Radzie. Rada Miejska Gminy po wysłuchaniu opinii stałych komisji Rady p o d j ę ł a ( 13 głosami za - nieobecny podczas głosowania J.Szymkowiak ) Uchwałę nr XXXVIII/ 231/2005 w sprawie przystąpienia Miasta i Gminy Szamocin oraz Gminy Chodzież do Międzygminnego Składowiska Odpadów Komunalnych Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w Wągrowcu i podwyższenia kapitału zakładowego Spółki. Podjęta Uchwała stanowi załącznik nr 10 do protokółu sesji Rady. ad. 11 Burmistrz Miasta i Gminy Tadeusz Kłos omawiając projekt uchwały wskazał, że zgodnie z przepisami ustawy o samorządzie gminnym do wyłącznej właściwości rady gminy należy podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych, w tym zbywania nieruchomości. Do Urzędu Miasta i Gminy zgłaszają się osoby, które zainteresowane są nabyciem działki nr 348 w Sławicy. W związku z tym proponujemy przeznaczyć do sprzedaży nieruchomość gruntową obejmującą działkę letniskową. Rada Miejska Gminy po wysłuchaniu opinii stałych komisji Rady p o d j ę ł a ( 13 głosami za - nieobecny podczas głosowania J.Szymkowiak ) Uchwałę nr XXXVIII/ 232/2005 w sprawie sprzedaży nieruchomości gruntowej obejmującej działkę nr 348 o pow. 0,0309 ha położonej w Sławicy. Podjęta Uchwała stanowi załącznik nr 11 do protokółu sesji Rady. ad. 12 Burmistrz Miasta i Gminy Tadeusz Kłos omawiając projekt uchwały wskazał, że nieruchomość gruntowa położona w Skokach obejmująca działkę nr 581/7 o pow. 0,0956 ha powstała w rezultacie geodezyjnego podziału działki nr 581/6 położonej za zabudowaniami byłej „Agronomówki”. Do Urzędu Miasta i Gminy w Skokach wpłynęły wnioski osób fizycznych zainteresowanych nabyciem w/wym. działki. Stąd też nieruchomość proponuje się przeznaczyć do sprzedaży w drodze przetargu. Ponieważ gospodarowanie mieniem komunalnym należy do wyłącznej właściwości Rady Miejskiej Gminy Skoki, dlatego przedkładam Radzie projekt uchwały w powyższej sprawie. Rada Miejska Gminy wysłuchała opinii stałych komisji Rady. Komisja Oświaty, Kultury, Zdrowia, Sportu i Rekreacji dodatkowo zgłosiła wniosek, aby teren przeznaczony do sprzedaży został uporządkowany przez Pana Bejmę Wojciecha i sprawdzić czy przedsiębiorca opłaca czynsz dzierżawny za grunty, na których prowadził i prowadzi działalność gospodarczą. Rada Miejska Gminy p o d j ę ł a ( 13 głosami za - nieobecny podczas głosowania J.Szymkowiak ) Uchwałę nr XXXVIII/233/2005 w sprawie sprzedaży niezabudowanej nieruchomości gruntowej położonej w Skokach stanowiącej działkę nr 581/7 o pow. 0,0956 ha Podjęta Uchwała stanowi załącznik nr 12 do protokółu sesji Rady. ad. 13 Burmistrz Miasta i Gminy Tadeusz Kłos omawiając projekt uchwały wskazał, że działka nr 394 o pow. 0,14 ha w Potrzanowie stanowi zgodnie z zapisem w ewidencji rów melioracyjny. Natomiast w rzeczywistości ten ciek szczegółowo został około 1950 roku przebudowany. W dnie ułożono rurociąg o średnicy 300mm, a rów zasypano. Przedmiotowa działka stanowi obecnie pas gruntu o szerokości około 4m i jest wykorzystywana rolniczo przez właściciela działek nr 375/2 i 373. Sprzedaż tej powierzchni uporządkuje sprawy użytkowania tego niewielkiego, z punktu widzenia gospodarki rolnej, areału. Rada Miejska Gminy po wysłuchaniu opinii stałych komisji Rady p o d j ę ł a ( 13 głosami za - nieobecny podczas głosowania J.Szymkowiak ) Uchwałę nr XXXVIII/234/2005 w sprawie sprzedaży działki gminnej w Potrzanowie Podjęta Uchwała stanowi załącznik nr 13 do protokółu sesji Rady. ad. 14 Burmistrz Miasta i Gminy Tadeusz Kłos omawiając projekt uchwały wskazał , że zgodnie z treścią przesłanego aktu notarialnego (Repertorium 9001/2005), w dniu 30 sierpnia 2005r.sprzedana została umową warunkową działka nr 1516 o pow. 492m2, położona w Skokach - Karolewie. Cena sprzedaży określona w umowie to 9 tys. zł, co po przeliczeniu stanowi 18,26 zł/m2. Przedmiotowa działka nie została zabudowana, jest tylko opłotowana siatką drucianą. Ponieważ zastosowana cena odbiega znacznie od zarejestrowanych w obrocie prywatnym /około 25 zł/m2 /. Dlatego proponuję, aby Gmina Skoki skorzystała z przysługującego / zgodnie z treścią art. 109 ust. 1 ustawy z dnia 21.08.1997r. o gospodarce nieruchomościami / prawa pierwokupu. Prawo to wykonane zostanie za cenę określoną w umowie warunkowej tj. za 9000 zł. Rada Miejska Gminy po wysłuchaniu opinii stałych komisji Rady p o d j ę ł a ( 12 głosami za i 1 głos przeciwny - nieobecny podczas głosowania radny J.Szymkowiak / Uchwałę nr XXXVIII/235/2005 w sprawie nabycia - w drodze wykonania prawa pierwokupu, własności działki nr 1516 o pow. 492m2, położonej w Skokach - Karolewie. Podjęta Uchwała stanowi załącznik nr 14 do protokółu sesji Rady. ad. 15 Burmistrz Miasta i Gminy Tadeusz Kłos omawiając projekt uchwały wskazał , że w § 2 uchwały podjętej na XXXVI sesji Rady w dniu 16 czerwca br. w sprawie ustalenia dla terenu Miasta i Gminy Skoki liczby punktów sprzedaży napojów alkoholowych zawierających powyżej 4,5 % alkoholu /z wyjątkiem piwa / przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży i w miejscu sprzedaży oraz określenia zasad usytuowania na terenie Miasta i Gminy Skoki, miejsc sprzedaży napojów alkoholowych proponuje skreślić wyraz „stadion”. Dodał, że tak podjęta uchwała przez Radę pozwoliłaby na prowadzenie działalności handlowo - gastronomicznej przedsiębiorcy naszej Gminy w mini kawiarni w pobliżu stadionu. Rada Miejska Gminy po wysłuchaniu opinii stałych komisji Rady p o d j ę ł a ( 12 głosami za, 1 głosem wstrzymującym się - nieobecny podczas głosowania radny J.Szymkowiak / Uchwałę nr XXXVIII/236/2005 w sprawie zmiany Uchwały nr XXXVI/223/05 z dnia 16.06.2005r. dotyczącej ustalenia dla terenu Miasta i Gminy Skoki liczby punktów sprzedaży napojów alkoholowych zawierających powyżej 4,5 % alkoholu /z wyjątkiem piwa / przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży i w miejscu sprzedaży oraz określenia zasad usytuowania na terenie Miasta i Gminy Skoki, miejsc sprzedaży napojów alkoholowych. Podjęta Uchwała stanowi załącznik nr 15 do protokółu sesji Rady. ad.16 Burmistrz Miasta i Gminy Tadeusz Kłos omawiając projekt uchwały wskazał , że proponuje projekcie uchwały uchwalenie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego gminy Skoki na obszarze części wsi Rejowiec i Szczodrochowo. Procedurę nad opracowaniem miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego działki nr 149/2 w Rejowcu i działki nr 12/4 w Szczodrochowie rozpoczęto po podjęciu uchwały przez Radę na XXVI sesji Rady w dniu 29.09. 2004r. Niniejszy plan został opracowany zgodnie z wymogami ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Po uchwaleniu przedmiotowego planu przez Radę uchwała wraz z dokumentacją prac planistycznych zostanie przekazana Wojewodzie Wielkopolskiemu w celu oceny zgodności z przepisami prawa i następnie dopiero skierowana do publikacji w Dzienniku Urzędowym Województwa Wielkopolskiego. Rada Miejska Gminy po wysłuchaniu opinii stałych komisji Rady p o d j ę ł a ( 13 głosami za - nieobecny podczas głosowania radny J.Szymkowiak / Uchwałę nr XXXVIII/237/2005 w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego gminy Skoki na obszarze części wsi Rejowiec i Szczodrochowo. Podjęta Uchwała stanowi załącznik nr 16 do protokółu sesji Rady. ad. 17 Burmistrz Miasta i Gminy Tadeusz Kłos omawiając projekt opinii mówił, iż Gmina Skoki należy do Międzygminnego Związku „Puszcza Zielonka”, którego statutowym celem jest wspólne działanie gmin członkowskich na rzecz ochrony środowiska oraz ochrony walorów przyrodniczych Parku Krajobrazowego „Puszcza Zielonka”. Najważniejszym zadaniem podjętym dla osiągnięcia tego celu jest rozwiązanie i uregulowanie gospodarki wodno-ściekowej na terenie Związku. W tym celu zostały zgłoszone do Funduszu Spójności przedsięwzięcia na terenie gmin członkowskich, które uzyskały akceptację Ministra Środowiska. Zgodnie z złożonym wnioskiem ścieki z gminy Skoki przepompowywane będą do oczyszczalni ścieków Szlachęcinie gmina Czerwonak. Do oczyszczalni tej dopływać będą również ścieki z gminy Murowana Goślina, część gminy Czerwonak oraz Suchy Las. Dlatego przedstawiam Radzie projekt Wojewody Wielkopolskiego planu aglomeracji Murowana Goślina celem zaopiniowania. Rada Miejska Gminy po wysłuchaniu opinii stałych komisji Rady p o d j ę ł a ( 12 głosami za, 1 głosem wstrzymującym się - nieobecny podczas głosowania radny J.Szymkowiak / Opinię w sprawie projektu planu aglomeracji Murowana Goślina. Podjęta Opinia stanowi załącznik nr 17 do protokółu sesji Rady. ad. 18 Burmistrz Miasta i Gminy Tadeusz Kłos - wyjaśniał, że problem powstał, gdy do Starostwa Powiatowego zwrócił się właściciel Firmy HEROS z prośbą o zmianę organizacji ruchu w Skokach prosząc o likwidację dotychczasowego zakazu wjazdu samochodów o ładowności powyżej 3,5 tony. Starosta Powiatu natomiast zwrócił się do nas o opinię w tej sprawie. Wiadomo nam, że przedsiębiorca otworzył w centrum miasta hurtownię materiałów budowlanych bez zmiany przeznaczenia budynku, nie pytając się nikogo o pozwolenie. Obecnie zatrudnia 2 lub 3 osoby z gminy Skoki. Informował dalej , że podczas debaty na posiedzeniach Komisji Rady proponowałem odmienne stanowisko od tego, co proponuję radnym dzisiaj w kwestii zezwolenia na wjazd samochodów ciężarowych zaopatrzenia do centrum miasta Skoki. Swoje stanowisko zmieniłem po zapoznaniu się z stanem technicznym jezdni. Zaciągałem również opinii fachowców i specjalistów , którzy obecnie dokonują modernizacji ulicy Jana Pawła II. Wytrzymałość jezdni jest bardzo słaba, tym bardziej że nie ma żadnego wzmocnienia jezdni pod asfaltem. Ponadto wyremontowane chodniki, założone nowe lampy nie zawsze pozwoliłyby przewoźnikom na swobodny transport ulicami miasta. Mieszkańcy również nie życzą sobie powrotu do miasta ruchu samochodów ciężarowych. Dlatego dzisiaj proponuje Radzie utrzymanie dotychczas obowiązującego zakazu wjazdu samochodów ciężarowych o ładowności powyżej 3,5 tony. Wskazał, że obecnie obowiązująca na terenie miasta Skoki organizacja ruchu jest prawidłowa i spełnia swoje funkcje bezpieczeństwa oraz ciągłości ruchu. Natomiast dostawcy towarów do placówek handlowych na terenie centrum miasta znają organizację ruchu i winni do niej dostosować swój transport. Następnie wysłuchano opinii poszczególnych Komisji Rady. W dyskusji głos zabrali kolejno: 1. radny Owczarzak Grzegorz - zabierając głos wskazywał, że problem dopuszczenia wjazdu samochodów ciężarowych - zaopatrzenia , to nie problem tylko firmy HEROS, ale wszystkich innych przedsiębiorców prowadzących działalność w centrum miasta Skoki. 2. radny Bogunia Przemysław - mówił, że zgadza się z propozycją Burmistrza i nawoływał radnych Rady o poparcie tej propozycji tj. utrzymania dotychczasowej organizacji ruchu. Uważa, że nie można pozwolić, aby po nowych ulicach miasta zaczęły jeździć ciągniki z naczepami / chyba długości ok. 14 m./, czy samochody ciężarowe z żwirem, węglem itp. 3. radny Owczarzak Grzegorz - informował, ze poprzedni projekt zakładał obostrzenia, ale jednak dawał możliwości. gdyż Komisja wskazywała, że należy utrzymać dotychczas obowiązujący znak zakazu wjazdu samochodów o ładowności powyżej 3,5 tony do centrum miasta Skoki z jednoczesnym wyrażeniem zgody na wjazd samochodów dostawczych /zaopatrzenia / o całkowitej ładowności do 15 ton pod warunkiem, że : 1. dostawy towarów nie będą prowadzone w dni targowe i w godzinach tzw. „szczytu”. 2. zezwolenie obejmuje tylko przejazd, bez postojów na ulicach i parkingach. 3. zezwolenie obejmuje zakaz rozładunku na ulicach i parkingach. 4. wjazd i wyjazd do centrum miasta pojazdów zaopatrzenia tylko ulicą Wągrowiecką. Dodał, że przecież na terenie centrum miasta działają chociażby dwie piekarnie, które na pewno są zaopatrywane cięższym transportem niż 3,5 tony. 4. radny Modlibowski Jarosław - polemizując z radnym przedmówcą stwierdzał, że Pan Owczarzak załatwia interes Firmy Heros. Przecież nie my musimy się martwić tym , jakim transportem dostawca dostarcza towar do sklepu, czy piekarni. Dostawca towaru musi dostosować transport do obowiązujących przepisów ruchu. A jeśli nie - to nie nasz problem, tylko problem dostawcy i Policji. 5. radny Biały Paweł - informował, że na posiedzeniu Komisji Finansów głosował za opinią przedstawioną przez przewodniczącego Komisji Finansów. Oświadczył, że po uzyskaniu szerszej wiedzy podczas sesji Rady będzie głosował za propozycją Burmistrza i utrzymaniem dotychczas obowiązującego ruchu. 6. radny Matuszak Grzegorz - zgłosił formalny wniosek o zamknięcie dyskusji i przystąpienie do przegłosowania propozycji opinii przedstawionej przez Burmistrza. Przewodnicząca Rady Grażyna Szymkowiak p o d a ł a pod głosowanie wnioski zgłoszone przez radnego Matuszaka Grzegorza 1. Rada Miejska i Gminy postanowiła zamknąć dyskusję /po reasumpcji głosowania/ 8 głosów za, 3 głosy przeciwne i 2 głosy wstrzymujące się /. 2. Rada Miejska Gminy p o d j ę ł a ( 8 głosami za, 3 głosami przeciwnymi i 2 głosami wstrzymującym się - nieobecny podczas głosowania radny J.Szymkowiak / Opinię w sprawie zezwolenia na wjazd samochodów ciężarowych zaopatrzenia do centrum miasta Skoki. Podjęta Opina stanowi załącznik nr 18 do protokółu sesji Rady. ad. 19 Burmistrz Miasta i Gminy Tadeusz Kłos omawiając projekt uchwały poinformował, że z dniem 30.11.2005r. Pani Bożena Talar Kierownik Urzędu Stanu Cywilnego w Skokach przechodzi na emeryturę, w związku z czym zachodzi konieczność powołania innej osoby na ww. stanowisko. Przedkładam projekt uchwały w powyższej sprawie Radzie, gdyż na podstawie art. 6 pkt. 3 ustawy z dnia 29 września 1986r. prawo o aktach stanu cywilnego / Dz.U.Nr 161 z 2004r. poz. 1688/ organem uprawnionym do powołania kierownika urzędu stanu cywilnego jest rada gminy. Rada Miejska Gminy po wysłuchaniu opinii stałych komisji Rady p o d j ę ł a ( 12 głosami za i 1 głos wstrzymujący się - nieobecny podczas głosowania radny J.Szymkowiak / Uchwałę nr XXXVIII/238/2005 w sprawie odwołania Kierownika Urzędu Stanu Cywilnego. Podjęta Uchwała stanowi załącznik nr 19 do protokółu sesji Rady. ad. 20 Burmistrz Miasta i Gminy Tadeusz Kłos - w związku z podjęciem poprzedniej uchwały przez Radę z dniem 30 listopada 2005r. Pani Bożena Talar Kierownik Urzędu Stanu Cywilnego w Skokach przechodzi na emeryturę. W związku z powyższym zaszła potrzeba wyłonienia nowego Kierownika. Konkurs na kandydata na stanowisko Kierownik Urzędu Stanu Cywilnego w Skokach został ogłoszony Zarządzeniem Burmistrza z dnia 13 czerwca 2005r. Ogłoszenie o konkursie zamieszczono w prasie, na tablicy ogłoszeń Urzędu oraz w Biuletynie Informacji Publicznej. Na ogłoszenie odpowiedziało 6 osób. Wymagania określone w ogłoszeniu spełniła 1 oferta złożona przez kandydatkę Joannę Wolicką - Przywarty, zam. w Skokach na ul.Podgórnej 34. Na podstawie przedstawionych dokumentów, rozmowy kwalifikacyjnej oraz ustnego wywiadu środowiskowego Komisja Konkursowa stwierdziła, że Pani Joanna Wolicka - Przywarty: posiada wykształcenie wyższe humanistyczne, posiada udokumentowany staż pracy w wymiarze 5 lat i 7 miesięcy w administracji publicznej, posiada wiedzę z zakresu kodeksu postępowania administracyjnego w stopniu zadawalającym, cieszy się nieposzlakowaną opinią. Analizując wszystkie dostępne dokumenty i informacje Komisja Konkursowa postanowiła o przyjęciu Pani Joanny Wolickiej -Przywarty na stanowisko Kierownika Urzędu Stanu Cywilnego w Skokach z dniem 1 grudnia 2005r. Dodał, że Pani Joanna Wolicka - Przywarty jest już zatrudniona na stanowisko inspektora na okres 3 miesięcy - celem przyuczania się w obecności Pani Bożeny Talar na objęcie stanowiska kierownika. Kończąc przedstawił radnym Rady i obecnym gościom obecną na sali Panią Joannę Wolicką - Przywarty. Rada Miejska Gminy po wysłuchaniu opinii stałych komisji Rady p o d j ę ł a ( 13 głosami za - nieobecny podczas głosowania radny J.Szymkowiak / Uchwałę nr XXXVIII/239/2005 w sprawie powołania Kierownika Urzędu Stanu Cywilnego. Podjęta Uchwała stanowi załącznik nr 20 do protokółu sesji Rady. ad. 21 Przewodnicząca Rady Grażyna Szymkowiak odczytała treść pisma Klubu Radnych „Zgoda i Współpraca” Rady Miejskiej Gminy, jakie otrzymała w dniu 31 sierpnia 2005r. Treść pisma stanowi załącznik nr 21 do protokołu sesji Rady. Wskazała, że zgodnie z treścią wniosku wprowadziła do porządku obrad sesji Rady punkt dot. odwołania członków Komisji Rewizyjnej. Przewodniczący Klubu Radnych „Zgoda i Współpraca” Zbigniew Kujawa uzupełniając wniosek z dnia 31 sierpnia 2005r. odczytał uzasadnienie wcześniej złożonego wniosku, poniżej cyt.: Klub Radnych „Zgoda i Współpraca” Skoki, dnia 14.09. 2005r. Uzasadnienie wniosku o odwołanie ze składu Komisji Rewizyjnej Przewodniczącego i vice- Przewodniczącego tejże Komisji. 1. Komisja Rewizyjna do dziś dnia nie przedstawiła sprawozdania za rok 2004, pomimo uwagi zwróconej przez radnych klubu „Zgoda i Współpraca”, co winna uczynić do 15.03.2005r. 2. Komisja rewizyjna nie realizuje planu pracy czyli de facto nie pracuje. 3. Na nieprawidłową pracę Komisji Rewizyjnej zwrócił uwagę Skład Orzekający Regionalnej Izby Obrachunkowej w Poznaniu Uchwałą z dnia 19.04.2005r. cyt,: „Skład Orzekający RIO zwraca uwagę, że wniosek Komisji Rewizyjnej powinien być sporządzony także na podstawie wyników kontroli przeprowadzonych przez Komisję Rewizyjną w trakcie roku budżetowego zgodnie z uchwalonym planem pracy Komisji. Kontrole te powinny umożliwić Komisji zweryfikowanie rzeczowego wykonania zadań z finansowym ich ujęciem w księgach rachunkowych i sprawozdaniach finansowych”. Z uwagi na wyżej przedstawione błędy, braki i niedociągnięcia oraz brak woli ich naprawy wnioskujemy o odwołanie ze składu Komisji odpowiedzialnych za organizację jej pracy czyli przewodniczącego i jego zastępcę. Przewodniczący Komisji Rewizyjnej Paweł Biały - wskazał, że nie zgadza się z treścią uzasadnienia wniosku Klubu, gdyż komisja sprawozdanie z pracy komisji Radzie złożyła. Przewodnicząca Rady Grażyna Szymkowiak poinformowała, że zgodnie z treścią wniosku przystępujemy do głosowania. Zwróciła się do radcy prawnego o poinformowanie radnych Rady o sposobie głosowania w sprawie odwołnia członków Komisji. Radca Prawny Mirosława Nowakowska odpowiadając mówiła, że głosujemy w taki sam sposób, w jaki był powoływany skład osobowy Komisji Rewizyjnej, to znaczy w głosowaniu jawnym, osobno na każdego członka komisji. Przewodnicząca Rady Grażyna Szymkowiak poinformowała, że po wyjaśnieniu procedury głosowania przystępujemy do głosowania 1 . Kto jest za odwołaniem przewodniczącego Komisji Rewizyjnej radnego Pawła Białego z członka Komisji Rewizyjnej W wyniku głosowania jawnego Rada Miejska Gminy Skoki nie odwołała radnego Białego Pawła ze składu osobowego Komisji /6 głosów za odwołaniem i 7 głosów przeciwnych/ 2 . Kto jest za odwołaniem wiceprzewodniczącego Komisji Rewizyjnej radnego Jarosława Modlibowskiego z członka Komisji Rewizyjnej W wyniku głosowania jawnego Rada Miejska Gminy Skoki nie odwołała radnego Jarosława Modlibowskiego ze składu osobowego Komisji /6 głosów za odwołaniem i 7 głosów przeciwnych/. Przewodnicząca Rady Grażyna Szymkowiak stwierdza, że Rada Miejska Gminy Skoki nie odwołała radnego Pawła Białego i radnego Jarosława Modlibowskiego ze składu osobowego Komisji Rewizyjnej. Radny Owczarzak Grzegorz - zabierając głos mówił, że nie będzie gratulował Panom Radnym faktu pozostania w składzie osobowym Komisji Rewizyjnej, jednak wniosek Klubu Radnych „Zgoda i Współpraca” powinien być sygnałem dla członków tej Komisji, a szczególnie dla jej przewodniczącego i wiceprzewodniczącego , że Komisja Rewizyjna nie pracuje najlepiej. Przewodnicząca Rady Grażyna Szymkowiak ogłosiła 5 minutową przerwę w obradach sesji Rady. Po przerwie Przewodnicząca Rady Grażyna Szymkowiak obrady sesji wznowiła przystępując do omawiania kolejnego punktu porządku obrad. ad. 22 Interpelacje radnych 1. Radny Leszek Gronowicz - poinformował, że podczas przerwy sprawdził protokólarz Komisji Rewizyjnej i stwierdza, iż Komisja Rewizyjna wypracowała, jak wynika z zapisu w protokóle „sprawozdanie z pracy Komisji za 2004r. Jednak wypracowane sprawozdanie nie ma znamion dokumentu bo nie jest ono podpisane. O negatywnej pracy Komisji, świadczy również fakt nie realizowania przyjętego przez Radę planu pracy komisji. Dlatego uważa, że przedstwione stanowisko Klubu Radnych „Zgoda i Współpraca” jest rzeczywistym odzwierciedleniem pracy Komisji. 2. Radny Grzegorz Owczarzak - mówił, że w pkt. 12 porządku obrad sesji przewodnicząca Komisji Oświaty, Kultury, Zdrowia, Sportu i Rekreacji Jolanta Sawińska odczytała wniosek, w którym podała imię i nazwisko przedsiębiorcy skockiego. Pytanie skierował do radcy prawnego Urzędu - czy Komisja powinna podawać do publicznej wiadomości, tak sformułowany wniosek i potraktować przedsiębiorcę skockiego, jak np. uczestnika „grupy przestępczej” ? Radca prawny Urzędu Mirosława Nowakowska odpowiadając prosiła, aby radny nie porównywał treści wniosku Komisji Oświaty z przestępstwem ‘„grupy przestępczej”. Faktycznie Komisja mogła zgłosić sugestię, a nie powinna podawać nazwiska. Radny Modlibowski Jarosław - usprawiedliwiając ten fakt mówił, iż Komisja omawiając projekt uchwały chciała wiedzieć gdzie jest usytuowana omawiana nieruchomość do sprzedaży. Podczas dyskusji stwierdzono, że chodzi o działkę na której obecnie przedsiębiorca prowadzi działalność. Komisja pytała się pracownika Urzędy , czy chodzi o działkę przy targowisku , na której jest bałagan ? Pracownik przyznał, że chodzi o teren za byłą „Agronomówką”, tam gdzie jest punkt składowania butli gazowych przez Pana Bejmę. Zdaniem Komisji nieruchomość przed sprzedażą winna być uporządkowana i przygotowana do sprzedaży. Zapewniał, że wymienienie nazwiska w wniosku to tylko przeoczenie Komisji - gdyż wniosek komisja kierowała do służb Urzędu, a nie do przedsiębiorcy. 3. Radny Leszek Gronowicz - prosił Burmistrza o udostępnienie radnym Rady Sprawozdania finansowego Fundacji za okres od września do grudnia 2004r., w którym znajduje się szczegółowe zestawienie wpływów i wydatków za miniony okres. 4. Radny Grzegorz Owczarzak - uzupełniając głos przedmówcy mówił, że Rada otrzymała odpowiedź na wnioski od Fundacji i w powyższym piśmie Fundacja odpowiada na wnioski i zapytania radnych, a ponadto informuje, cyt.: „Oprócz w/w sprawozdań Zarząd Fundacji przesłał na ręce Pana Burmistrza dodatkowe, nie wymagane obowiązującymi przepisami sprawozdanie finansowe za okres IX- XII 2004r., w którym znajduje się szczegółowe zestawienie wpływów i wydatków za miniony okres”. Zwrócił uwagę przewodniczącej Rady, że przez okres dwóch miesięcy nie potrafiła poinformować radnych Rady, że jest w posiadaniu odpowiedzi na wnioski od Fundacji. Przewodnicząca Rady Grażyna Szymkowiak wskazała, że pismo otrzymała po ostatniej sesji Rady w dniu 12 lipca i od tego czasu nie mieliśmy żadnego spotkania Rady. Dlatego dopiero dzisiaj w wolnych wnioskach chciała przedstawić radnym korespondencję jaka wpłynęła do biura Rady. Następnie odczytała pismo od Fundacji - odpowiedź na wnioski Rady zgodnie z prośbą radnego. Radny Owczarzak Grzegorz - wskazał, że to nie usprawiedliwia przewodniczącej, bo można było poinformować korespondencyjnie chociażby przewodniczących Komisji. Burmistrz Miasta i Gminy Tadeusz Kłos - wskazał, że chyba w maju br. /potwierdziła ten termin Pani na ręce Burmistrza Informacja a nie sprawozdanie finansowe do Fundacji, które jest do wglądu w Referacie Oświaty. Burmistrz dodał, że gdyby o treści pisma wiedział wcześniej jakie Fundacja przesłała do przewodniczącej Rady - to poinformowałby również, że jest w posiadaniu takowej informacji, nie sprawozdania. 5. Radny Deminika Franciszek - zabierając głos mówił, że Fundacji dajemy z budżetu 300 tys.zł na prowadzenie przedszkoli, dlatego chcielibyśmy wiedzieć jaki mają standard przyjmowane dzieci. W jaki sposób jest dotacja przeliczana. Uważa, że nie powinny być odliczane od kosztu utrzymania dziecka wpłaty rodziców. Burmistrz Miasta i Gminy Tadeusz Kłos - odpowiadając mówił, że grupy wiekowe 6 -latków są osobno a grupa dzieci młodszych 3, 4-5 latków są razem i dodatkowo do pomocy Fundacja zatrudniła drugą osobę, jako pracownika pomocniczego do prowadzenia oddziału przedszkolnego. 6. Radny Leszek Gronowicz - kierował zapytanie do Burmistrza, jak często są dokonywane kontrole ? Umowa zawarta z Fundacją nie określa tylko tego, że kontrola polega na sprawdzaniu ilości dzieci, ale także mówi o możliwości wglądu do dokumentów. Mówił, że nie rozumie radnego Matuszaka Grzegorza /nieobecnego już w tej chwili na sesji / dlaczego jeśli na ostatniej sesji był w posiadaniu pisma od Fundacji, dlaczego nie poinformował o tym fakcie Rady. Dodał, że zgodnie z ustawą o pożytku publicznym i wolontariacie Fundacja ma obowiązek publikowania sprawozdania finansowego. Burmistrz Miasta i Gminy Tadeusz Kłos - kontrole są prowadzone przez Referat Oświaty raz na pół roku. 7. Radny Bogunia Przemysław - zgodnie z obowiązującą ustawą o pożytku publicznym i wolontariacie Fundacja ma obowiązek złożyć sprawozdanie właściwemu Ministrowi, a nie sama publikować tych sprawozdań, jak to wyczytał wyrywkowo tylko niektóre zapisy z ustawy radny Gronowicz Leszek. Kierował zaniepokojony zapytanie do radnych dyskutantów: - czy w Fundacji coś się złego dzieje o czy on nie wiem ? - czy tam chodzi o jakieś przestępstwo ? Mówił, że zadaje takie pytania - bo nie mogę zrozumieć radnych dociekliwości, konieczności kontroli i podejrzliwości pracy Fundacji. 8. Radny Owczarzak Grzegorz - odpowiadając wyjaśniał, że nie podejrzewamy żadnego przestępstwa w Fundacji. Chodzi nam o zapis z umowy, który w pkt. 4 § 4 jasno określa, iż Fundacja jest zobowiązana do udostępniania dokumentacji w zakresie otrzymywanych dotacji. Dotychczas byliśmy informowani przez Burmistrza, że nie ma możliwości kontroli w tym zakresie. Dlatego chcemy chociażby informacji w formie sprawozdania. 9. Radny Gronowicz Leszek - zabierając głos wskazywał, że lepiej zapobiegać - bo kontroli nigdy nie jest zadużo. Mamy z ostatnich dni aż dwa nieprzyjemne przypadki złego zarządzania gospodarką finansową, które są między innymi rezultatem braku kontroli przełożonych. Uważam, że dotacja dla Fundacji pochodzi ze środków podatników i jej wykorzystanie powinno podlegać kontroli. Prawdą jest, że dzięki Fundacji dzieci wiejskie mają dostęp do przedszkoli, ale udzielana dotacja na ten cel powinna być sprawdzana merytorycznie i finansowo. 10. Radny Modlibowski Jarosław - uważa, że Rada nie jest od prowadzenia korespondencji z Fundacją. Rada powinna żądać od Burmistrza wszelkich informacji, a nie od Fundacji. Burmistrz wraz z urzędnikami Gminy jest od tego, aby prowadził korespondencję, a Radzie przedkładał gotowy materiał. Z dyskusji wynika, że część radnych zazdrości Fundacji otrzymywanych pieniędzy na prowadzenie przedszkoli. Wskazywał, że Ci Radni, a szczególnie członkowie Komisji Finansów powinni się zająć i zastanowić na posiedzeniu Komisji - co zrobić, aby obniżyć koszty funkcjonowania przedszkola samorządowego, - które to koszty mają bezpośredni wpływ na wielkość dotacji dla Fundacji. Uważam, że jest to najpilniejsza sprawa do rozwiązania. Wysoki koszt utrzymania dziecka w przedszkolu, jest odzwierciedleniem wysokiej dotacji dla dzieci przedszkolnych dla Fundacji. 11. Radny Owczarzak Grzegorz - wskazywał, że przysłuchując się wypowiedzi przedmówcy chciał nawet początkowo, aby Komisja Finansów zajęła się tym problemem, ale stwierdził, że komisja Finansów ma swój plan pracy zatwierdzony uchwałą Rady i go realizuje. Wskazał, że właśnie Komisja Oświaty, której członkiem jest radny Modlibowski jest jak najbardziej właściwa i kompetentna. Właśnie ta komisja powinna szczególnie zajmować się organizacją i funkcjonowaniem przedszkola. 12. Radny Modlibowski Jarosław - odpowiadając mówił, że Komisja Oświaty występowała już kilkakrotnie z wnioskami do Burmistrza o przedstawienie propozycji obniżenia kosztów funkcjonowania przedszkola samorządowego. Burmistrz Miasta i Gminy Tadeusz Kłos -- uważa, że posiedzenie Rady nie jest miejscem, gdzie można omawiać na roboczo takie informacje. Wiedzę w tym temacie mamy szeroką. Kilkakrotnie temat ten był przygotowywany. Mamy wyliczenia i rozeznanie możliwości zmian organizacji przedszkola. Przystąpiliśmy do opracowania zmiany systemu ogrzewania budynku - o czym mówiliśmy przy podejmowaniu dzisiaj uchwały w sprawie wprowadzenia zmian w uchwale budżetowej. Dlatego powinniśmy podczas posiedzeń komisji ten problem omówić. ad. 23 W wolnych głosach i wnioskach: 1. Radny Kujawa Zbigniew - z uwagi na fakt, iż Rada dzisiaj podjęła opinię w sprawie utrzymania zakazu wjazdu samochodów ciężarowych zaopatrzenia do centrum miasta Skoki prosił, aby Burmistrz poinformował o tak podjętej opinii przedsiębiorców prowadzących działalność w centrum miasta Skoki. Burmistrz Miasta i Gminy Tadeusz Kłos odpowiadając mówił, że właściwym i kompetentnym do podjęcia decyzji w tej sprawie jest Starosta Powiatu. Rada wyraziła swoje stanowisko w tej kwestii w formie opinii, którą Starosta może uwzględnić lub nie przy podejmowaniu decyzji . 2. Radny Owczarzak Grzegorz - kontynuując ten sam temat pytał się co z autobusami, które wjeżdżają i przejeżdżają przez centrum miasta ? Burmistrz Miasta i Gminy Tadeusz Kłos - obecny zakaz wjazdu pojazdów powyżej 3,5 tony nie dotyczy autobusów. Autobus maksymalnie zapełniony może mieć ładowność maksymalnie 8 ton. Według obserwacji autobusy na linii Poznań - Wągrowiec i odwrotnie nie są nigdy przepełnione. 3. Radny Gronowicz Leszek prosił, aby Przewodnicząca Rady odczytała treść opinii prawnej przygotowanej przez radcę prawnego Urzędu dot. interesu prawnego radnego Matuszaka Grzegorza. Przewodnicząca Rady Grażyna Szymkowiak odczytała treść opinii prawnej radcy prawnego Mirosławy Nowakowskiej nt. „czy radny nie może brać udziału w głosowaniu w radzie ani w komisji, jeżeli dotyczy ono jego interesu prawnego” Treść opinii stanowi załącznik nr 22 do protokółu sesji Rady. 5. Radny Modlibowski Jarosław - pytał się radcy prawnego, 1. czy radny nie może brać udziału nad powiększeniem majątku gminy ? 2. czy opinia innego radcy prawnego może być zupełnie inna jaką Pani nam przedstawiła ? Radca Prawny Mirosława Nowakowska - wyjaśniała, że orzecznictwo sądów jest bardzo rozbieżne w interpretacji „interesu prawnego radnego”. - wydając opinię w końcowym zadaniu stwierdzam , że „moim zdaniem” dlatego opinia w tej sprawie innego prawnika może być zupełnie inna. Dodała, że trudno było jej ustalić - gdyż Przewodnicząca Rady również nie ustaliła funkcji radnego jednoznacznie. Inaczej wygląda pojęcie „interesu prawnego” radnego, który jest pracownikiem zespołu szkolno - przedszkolnego , a inaczej jeśli jest wiceprezesem fundacji wykorzystującej do prowadzenia swej działalności mienie komunalne. 6. Radny Bogunia Przemysław - uważa, że brak zapisów precyzyjnych w ustawie o samorządzie gminnym powoduje takie niedopowiedzenia i wątpliwości nawet wśród prawników. Ustawa o samorządzie gminny odniosła się tylko do zakazu kierownika i jego zastępcy w odniesieniu do jednostek organizacyjnych gminy, a zostały pominięte wszelkie inne możliwe funkcje radnego w stowarzyszeniach, fundacjach czy organizacjach. 7. Radny Owczarzak Grzegorz - nie rozumie dlaczego, aż tak trudno ustalić przewodniczącej Rady, jaką funkcję sprawuje radny Matuszak Grzegorz w Fundacji „Pomoc Dzieciom Wiejskim ? Pytanie to kierował do Przewodniczącej Rady Grażyny Szymkowiak. Przewodnicząca Rady Grażyna Szymkowiak wyjaśniała, że informację o pełnionej funkcji podała na podstawie złożonego na jej ręce „Oświadczenia majątkowego” przez radnego Matuszaka Grzegorza. 8. Radny Gronowicz Leszek zabierając głos mówił, iż wnioskuje o przesłanie przez Przewodniczącą Rady Grażynę Szymkowiak przedstawionej nam interpretacji prawnej art. 25 a ustawy o samorządzie gminnym i jednoczesnym zapytaniem radnego Matuszaka Grzegorza - jaką funkcję pełni w Fundacji ? ad. 24 Ze względu na wyczerpanie dziennego porządku obrad sesji i dyskusji Przewodnicząca Rady Miejskiej Gminy Grażyna Szymkowiak obrady XXXVIII sesji Rady Miejskiej Gminy w Skokach zamknęła o godz.1827 . Przewodnicząca Rady Miejskiej Gminy w Skokach (Grażyna Szymkowiak) Sekretarz obrad (Jarosław Modlibowski)