Rada Miejska Gminy Skoki
PROTOKÓŁ nr XXXIX/2005
XXXIX sesji Rady Miejskiej Gminy w Skokach
odbytej w dniu
17 listopada 2005r. od godz.1500 do godz. 1750
w sali Biblioteki Publicznej Miasta i Gminy
w Skokach.
Radni Rady Miejskiej Gminy Skoki
zgodnie z załączoną listą obecności.
Porządek obrad
XXXIX sesji Rady Miejskiej Gminy w Skokach
1. Otwarcie sesji i stwierdzenie quorum.
2. Wybór sekretarza obrad.
3. Przyjęcie „Protokółu z ostatniej sesji Rady”.
4. Przedstawienie porządku obrad oraz ewentualne jego zmiany.
5. Informacja Burmistrza z realizacji uchwał Rady i bieżącej działalności.
6. Informacja przewodniczących komisji z pracy komisji oraz delegata
Stowarzyszenia Gmin i Powiatów Wielkopolski.
7. Odpowiedź Rady na skargę Pana Leszka Gronowicza do Wojewódzkiego
Sądu Administracyjnego w Poznaniu.
8. Podjęcie uchwały w sprawie wprowadzenia zmian w uchwale budżetowej na 2005r
9. Podjęcie uchwały w sprawie uchwalenia „Programu Współpracy Miasta i Gminy
Skoki z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi
działalność pożytku publicznego na 2006r.”
10. Podjęcie uchwały w sprawie regulaminu przyznawania dodatków do
wynagrodzenia zasadniczego, wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe
i godzin doraźnych zastępstw oraz kryteria i tryb przyznawania nagród
i innych świadczeń wynikających ze stosunku pracy nauczycieli.
11. Podjęcie uchwały w sprawie zmiany Studium uwarunkowań i kierunków
zagospodarowania przestrzennego gminy Skoki oraz przyjęcia jednolitego tekstu
studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy Skoki.
12. Podjęcie uchwały w sprawie uchwalenia Programu Ochrony Środowiska
dla Miasta i Gminy Skoki.
13. Podjęcie uchwały w sprawie sprzedaży nieruchomości zabudowanej
położonej w Rejowcu dz. nr 101/3.
14. Podjęcie uchwały w sprawie zbycia nieruchomości gruntowej
zabudowanej w Rejowcu dz. nr 89/4 o pow. 0,1224 ha.
15. Podjęcie uchwały w sprawie sprzedaży działek gminnych w Pawłowie Sk. i Rejowcu.
16. Podjęcie uchwały w sprawie zbycia zabudowanej nieruchomości gruntowej
położonej w Budziszewicach dz. nr 51/3.
17 Podjęcie uchwały w sprawie zamiany nieruchomości gruntowych położonych
w Skokach w rejonie ul. Antoniewskiej.
18. Podjęcie uchwały w sprawie zbycia nieruchomości gruntowej położonej w Skokach
w rejonie ul. Antoniewskiej obejmującej cz.dz. nr 1052/3 o pow. do 4 ha.
19. Podjęcie uchwały w sprawie sprzedaży gruntów przeznaczonych na poszerzenie
działek letniskowych w Potrzanowie.
20. Podjęcie uchwały w sprawie sprzedaży działki nr 1516 położonej w Skokach -Karolewie.
21. Podjęcie uchwały w sprawie zaopiniowania projektu planu aglomeracji
Murowana Goślina.
22. Podjęcie opinii w sprawie wniosków do planu wydatków FOGR na 2006r.
23. Analiza oświadczeń majątkowych.
24. Interpelacje radnych.
25. Komunikaty, wolne wnioski.
26. Zakończenie.
ad. 1
Otwarcia obrad XXXIX sesji Rady Miejskiej
Gminy w Skokach dokonała Przewodnicząca Rady Miejskiej
Gminy w Skokach Pani Grażyna Szymkowiak.
Stwierdziła, że na ogólny stan 15 radnych Rady obecnych
na sesji Rady w chwili otwarcia obrad było 11 - wobec czego
Rada Miejska Gminy Skoki była prawomocna do prowadzenia
obrad, podejmowania uchwał oraz opinii i wniosków zgodnie
z ustawą o samorządzie gminnym (Dz.U.Nr 142 poz. 1591 tj. z 2001r.ze zm.)
i Statutem Gminy Skoki (Dziennik Urzędowy Województwa Wielkopolskiego
Nr 109 poz. 2005 z dnia 27.06.2003r.).
Radny Jacek Kasprzyk i radny Jacek Szymkowiak
- byli nieobecni nieusprawiedliwioni.
Radny Paweł Biały i radny Grzegorz Matuszak
- spóźnili się i uczestniczyli w obradach od pkt. 3 porządku obrad.
Stan radnych obecnych zwiększył się do 13 radnych.
Przewodnicząca Rady Miejskiej Gminy
Pani Grażyna Szymkowiak
po stwierdzeniu quorum i otwarciu powitała osobno
- radnych Rady Miejskiej Gminy Skoki,
- Burmistrza Miasta Gminy Pana Tadeusza Kłosa,
- skarbnika Gminy Aleksandrę Kamińską,
- sekretarza Gminy Blankę Gaździak,
- radcę prawnego Mirosławę Nowakowską,
- kierowników jednostek organizacyjnych Gminy,
- pracowników Urzędu, przedstawicieli prasy lokalnej
oraz wszystkich przybyłych gości.
ad. 2
Zgodnie z Rozdz.V pkt.3 § 32 ust. 3 Statutu Gminy Skoki
na sekretarza obrad XXXIX sesji Rady Miejskiej Gminy
w Skokach powołano (dot.ustalenia, że każdy z radnych będzie
kolejno pełnił funkcję sekretarza) radnego Grzegorza Owczarzaka
( 9 głosów za ,2 głosy wstrzymujące się )
Przewodnicząca Rady Grażyna Szymkowiak
poinformowała, że wybrany sekretarz obrad będzie nadzorował
prowadzenie protokółu sesji i ustalał wyniki jawnego głosowania.
ad. 3
Sekretarze obrad
- XXXVIII sesji Rady radny Jarosław Modlibowski
poinformował radnych, że protokół z dnia 14 września 2005r.
został przeczytany, sprawdzony i jest zgodny z tokiem
postępowania sesji Rady. Oddaje istotę posiedzenia, wyników
głosowań, toku dyskusji oraz interpelacji i zapytań.
Żadnych innych uwag i wniosków do protokółu nie zgłoszono.
ad. 4
Przewodnicząca Rady Miejskiej Gminy
Pani Grażyna Szymkowiak przedstawiła porządek obrad
sesji Rady, a następnie zapytała o uwagi i wnioski do ustalonego
porządku obrad dzisiejszej sesji Rady.
1. Burmistrz Miasta i Gminy Tadeusz Kłos
wnioskował , aby w pkt. 15 porządku obrad Rada oddzielnie
rozpatrywała sprzedaż działki w Rejowcu i działki w Pawłowie Skockim.
Uzasadniając wskazywał, że taka była sugestia wspólnego posiedzenia Komisji Rolnictwa i Oświaty. Projekt uchwały został przygotowany przez Urząd dla dwóch miejscowości razem tylko dlatego, że zarówno działka w Rejowcu, jak i w Pawłowie Skockim są działkami tzw. poszkolnymi.
Nie ma żadnych przeszkód prawnych żeby rozpatrywać te działki rozdzielnie
i dlatego wnoszę zgodnie z prośbą radnych o rozpatrywanie każdej działki osobno.
Poprawione projekty uchwał są rozdane radnym Rady.
Przewodnicząca Rady Grażyna Szymkowiak
stwierdziła, że nie ma potrzeby zmiany porządku obrad - bo ten
problem będzie rozpatrywany w pkt. 15 tylko odrębnie sprzedaż
działki w Rejowcu i odrębnie dla działki w Pawłowie Skockim.
Przewodnicząca Rady Grażyna Szymkowiak
poinformowała, że przedstawiony porządek obrad
stanowi podstawę do prowadzenia obrad XXXIX sesji
Rady Miejskiej Gminy Skoki.
ad. 5
Do Informacji z bieżącej pracy Burmistrza w okresie między sesjami
Rady i Sprawozdania z realizacji uchwał Rady Miejskiej Gminy
podjętych na XXXVIII sesji Rady
- nie zgłoszono uwag i pytań.
„Informacje” stanowią kolejno załącznik nr 1 i 2 do protokółu sesji Rady.
ad. 6
Przewodniczący stałych komisji Rady składali kolejno informacje
z międzysesyjnej pracy Komisji Rady:
1. Pan Grzegorz Owczarzak - przewodniczący Komisji
z pracy Komisji Finansów, Rozwoju Gminy i Komunikacji.
2. Pani Jolanta Sawińska - przewodnicząca Komisji
z pracy Komisji Oświaty, Kultury, Zdrowia, Sportu i Rekreacji.
3. Pan Grzegorz Matuszak - przewodniczący Komisji
z pracy Komisji Rolnictwa, Gospodarki Komunalnej,
Ochrony Środowiska i Porządku Publicznego.
4. Pan Leszek Gronowicz - delegat Stowarzyszenia Gmin
i Powiatów Wielkopolski
poinformował o działalności Stowarzyszenia oraz szczegółowo
omówił przyjęte Stanowisko Stowarzyszenia Gmin i Powiatów
Wielkopolski dot. organizacji i funkcjonowania oświaty.
Informacje stanowią kolejno załączniki od 3- 6 do protokółu sesji Rady.
ad. 7
Przewodnicząca Rady Grażyna Szymkowiak
poinformowała, że Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu
przesłał Radzie Miejskiej Gminy skargę radnego Leszka Gronowicza,
w której radny zaskarżył uchwałę Rady w sprawie przekazania
w użyczenie nieruchomości wraz z wyposażeniem Fundacji
„Pomoc Dzieciom Wiejskim” z siedzibą w Bliżycach.
Radny skarżący wskazywał, że Rada naruszyła zasadę praworządności, zasadę równości i zasadę uczciwej konkurencji ponieważ wymieniona uchwała została podjęta z pominięciem ustawy
z dnia 24.04.2003r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.
W związku z powyższym Sąd zwrócił się do Rady o udzielenie odpowiedzi na powyższą skargę. Projekt odpowiedzi został
przygotowany przez radcę prawnego Urzędu Panią M. Nowakowską
a treść jej otrzymali radni wraz z materiałami na dzisiejszą sesję Rady.
W dyskusji głos zabrali :
1. radny Bogunia Przemysław
- prosił, aby przewodnicząca Rady odczytała treść skargi oraz projekt
odpowiedzi na skargę - radni znają treść, ale nie znają jej obecni goście na sali.
2. Przewodnicząca Rady Grażyna Szymkowiak
- zgodnie z prośbą radnego przedstawiła treść skargi i projekt odpowiedzi
a następnie poprosiła o opinie Komisji w przedmiotowej sprawie.
Przewodniczący Komisji przedstawili opinie Komisji do projektu
odpowiedzi na skargę.
3. Radny Gronowicz Leszek
zabierając głos mówił, że zgadza się z ostatnim zdaniem odpowiedzi,
iż skarga nie spełnia wymogów określonych w art. 101 ustawy o pożytku
publicznego i o wolontariacie. Jednak nadal upierał się, że ustawa o pożytku publicznym i o wolontariacie przez Radę nie została uwzględniona.
Fundacja wydatkuje środki z budżetu gminy bez rozliczania - co jego zdaniem
jest nieprawidłowością.
Mówił, iż uważa że podjęliśmy tą uchwałę bez wiedzy tj. obowiązującej ustawy
o pożytku publicznym i o wolontariacie w związku z czym zostało wybrano dla
samorządu gorsze rozwiązanie.
4. Radny Modlibowski Jarosław
- pytał się cyt. „ czy gorsze lub lepsze rozwiązanie” - oba są zgodne z prawem.
Radny Gronowicz Leszek - mówił, że oba są zgodne z prawem.
Radca Prawny Urzędu Mirosława Nowakowska
- wyjaśniając oświadczała, że zaskarżona uchwała przez radnego została podjęta zgodnie z obowiązującym prawem i jest zgodna również z obowiązującym prawem
na dzień dzisiejszy. Organ nadzoru Wojewody, który jest najbardziej kompetentny rozpatrywania pod względem prawnym uchwał Rady również nie wniósł żadnych uwag.
Uznał podjętą uchwałę za zgodną z prawem.
Rada podejmując uchwałę o przekazaniu w użyczenie nieruchomości zabudowanych budynkami szkolnymi, nie miała obowiązku stosowania ustawy o pożytku publicznym i wolontariacie. Prawa i obowiązki, zarówno Gminy jaki i Fundacji, wynikające
z prowadzenia szkół publicznych na terenie gminy, określa przede wszystkim ustawa
z 1991 r. o systemie oświaty. Natomiast gospodarowanie nieruchomościami stanowiącymi własność gminy odbywa się w oparciu o ustawę o gospodarce nieruchomościami.
Dlatego uważam, że radny - skarżący nie wykazał związku pomiędzy zaskarżoną uchwałą a naruszeniem ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie.
Pomimo, że skarżący nie podaje w oparciu o jakie przepisy wnosi swą skargę
uznać można, że została ona oparta o przepis art.101 ustawy o samorządzie gminnym, gdyż przepis ten stanowi, że każdy, czyj interes prawny lub uprawnienie
zostały naruszone uchwałą podjętą przez organ w sprawie z zakresu administracji publicznej może - po bezskutecznym wezwaniu do usunięcia naruszenia
- zaskarżyć uchwałę do sądu administracyjnego. Zatem wniesienie skargi
do sądu administracyjnego jest możliwe po uprzednim spełnieniu warunków formalnych takich jak bezskuteczne wezwanie Rady do usunięcia zarzucanego naruszenia jak i wykazanie się przez skarżącego naruszeniem jego interesu prawnego. Z orzecznictwa NSA wynika że musi to być interes o charakterze
osobistym, skonkretyzowany i zindywidualizowany, wynikający ze ściśle
określonego przepisu prawa. Interes prawny osoby wnoszącej skargę nie istnieje więc, jeżeli nie da się ustalić bezpośredniego wpływu rozstrzygnięcia na jej
prawa i obowiązki oparte na konkretnej normie prawnej.
Radny Gronowicz Leszek
- nie muszę występować w interesie własnym - bo występuje w interesie
społecznym.
5. Radny Bogunia Przemysław
- uważa, że przekazanie szkół wraz z przekazaniem w użyczenie nieruchomości
wraz z wyposażeniem Fundacji „Pomoc Dzieciom Wiejskim w Bliżycach”
- było przez radnych na komisjach , sesjach szeroko dyskutowane
zarówno pod względem ekonomicznym , jak i pod względem prawnym
i z całą świadomością radni Rady podjęli taką własne decyzję.
Również Pan Gronowicz był za takim rozwiązaniem - dlatego uważam projekt
odpowiedzi na skargę za poprawny i prawidłowy.
6. Radny Matuszak Grzegorz
- poinformował, że podczas głosowania odpowiedzi Rady na skargę
wyłączy się z głosowania.
7. Radny Biały Paweł
- pytanie kierował do radcy prawnego, czy będziemy głosowali za odrzuceniem skargi , czy oddaleniem ?
Radca Prawny Urzędu Mirosława Nowakowska
zapis taki wprowadziłam w odpowiedzi tylko z ostrożności , dlatego proponuję
dwie formy odrzucenie lub oddalenie - bo Sąd może zastosować takie możliwości.
Przewodnicząca Rady Grażyna Szymkowiak
podała pod głosowanie projekt odpowiedzi na skargę.
W wyniku głosowania
Rada Miejska Gminy
p o d j ę ł a
(10 głosami za, 2 głosami wstrzymującymi się - radny Grzegorz Matuszak
wyłączył się z głosowania /
treść odpowiedzi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego
w Poznaniu na skargę
Treść odpowiedzi i kserokopia skargi stanowi załącznik nr 9 do protokółu
sesji Rady.
ad. 8
Skarbnik Gminy
omawiając projekt uchwały wskazała, że Burmistrz Miasta i Gminy proponuje wprowadzenie następujących zmian w uchwale budżetowej na rok 2005. Po stronie DOCHODÓW: 1. w dz. - Leśnictwo - zwiększono planowane wpływy ze sprzedaży drewna o 20.000 zł. oraz 2500 zł planowane wpływy za dzierżawę obwodów łowieckich. 2. w dz. 700 -Gospodarka mieszkaniowa - zwiększono planowane wpływy z tytułu odsetek o kwotę 9.000 zł 3. w dz. 756 - Dochody od osób prawnych, osób fizycznych i od innych jednostek nie posiadających osobowości, oraz wydatki związane z ich poborem - zwiększono planowane dochody z tytułu odsetek o kwotę 1.000 zł - zmniejszono o 5.000 zł planowane dochody z podatku od nieruchomości i o 5.000 zł podatku od spadków i darowizn, z powodu niskiej ich realizacji. - zwiększono o 8.000 zł wpływy z opłat za zezwolenia na sprzedaż alkoholu, bowiem uzyskaliśmy ponadplanowe dochody w tym zakresie. 4. w dz. 758 - Różne rozliczenia - przyjęto do budżetu kwotę 58.871 zł stanowiącą rozliczenie z lat ubiegłych wydatków związanych z finansowaniem składowiska odpadów, jaką Gmina Skoki ma otrzymać od Gminy Miejskiej Wągrowiec. 5. w dz. 801 - Oświata i wychowanie - wprowadzono w kwocie 4.062 zł środki przeznaczone przez Gminę Mieścisko stanowiące pokrycie kosztów dotacji przekazanej dla przedszkola prowadzonego przez podmiot inny niż gmina / Fundacja Pomoc Dzieciom Wiejskim/. 6. w dz. 852 - Pomoc społeczna - zwiększono o 2.000 zł planowane wpływy za usługi opiekuńcze oraz wprowadzono do budżetu darowiznę przekazaną w postaci pieniężnej przez gminy partnerskie z Niemiec i Holandii w kwocie 964 zł 7. w dz. 921 Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego - na podstawie pisma Wojewody Wielkopolskiego wprowadzono kwotę 900 zł dotacji dla Biblioteki na sfinansowanie wydatków związanych ze świadczeniem usługi przyłączenia do sieci w celu zapewnienia korzystania z szerokopasmowego dostępu do internetu, a na podstawie porozumienia z Ministerstwem Kultury ujęto dotację na zakup nowości wydawniczych w kwocie 10.950 zł. - ujęto również środki z Fundacji Współpracy Polsko - Niemieckiej przyznane na częściowe sfinansowanie „Obchodów 10- lecia współpracy Gminy Skoki, Bardowick i Venhuizen w wysokości 14.000 zł. Po stronie WYDATKÓW: 1. dział 020 - Leśnictwo - zwiększono o kwotę 37.500 zł planowane wydatki związane z gospodarką leśną. 2. dział 600 - Transport i łączność - zmniejszono o 50.000 zł planowane wydatki na inwestycje drogowe, zmiana ta dotyczy zwiększenia o 10.000 zł planu wydatków na drogę Grzybowo - Grzybowice i zmniejszenia o 60.000 zł planu wydatków na ul. Osiedlową. 3. dział 750 - Administracja publiczna - zmniejszono o 5.000 zł planowane wydatki na usługi pocztowe. 4. dział 754 - Bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa - zwiększono o 70 zł planowane wydatki na zakup i montaż bramy garażowej w OSP Kakulin. 5. dział 756 - Dochody o osób prawnych, od osób fizycznych i innych jednostek nieposiadających osobowości prawnej oraz wydatki związane z ich poborem - zwiększono planowane wydatki o 5.000 zł na usługi pocztowe. 6. dział 757 - Obsługa długu publicznego - zmniejszono o 25.300 zł zaplanowane wydatki na odsetki. 7 dział 801 - Oświata i Wychowanie - zwiększono planowane wydatki na ZFŚS dla nauczycieli emerytów o kwotę 6.023 zł a także środki na dotację dla podmiotu prowadzącego publiczne przedszkola /Fundacja/ o kwotę 4.062 zł / środki przekazane przez Mieścisko/. 8. dział 851 - Ochrona zdrowia - zwiększono o 8.000 zł planowane wydatki na realizację GKPi RPA 9. dział 852 - Pomoc społeczna - zmniejszono o 12.ooo zł planowane wydatki na dodatki mieszkaniowe oraz zwiększono o 964 zł wydatki na zakup urządzenia do rehabilitacji do świetlicy prowadzonej przez OPS/ darowizna gmin partnerskich/. 10. dział 854 - Edukacyjna opieka wychowawcza - zwiększono o 17.403 zł planowane wydatki na stypendia. 11. dział 900 Gospodarka komunalna i ochrona środowiska - zwiększono o 272.871 zł planowane wydatki inwestycyjne, zmiana ta dotyczy : przesunięcia na rok przyszły wydatków w kwocie 5.000 zł na kanalizację Pawłowo Sk. - Stawiany - Rejowiec - Naftobazy ... - z powodu obiektywnych okoliczności zadanie będzie mogło być wykonane najwcześniej w 2006r. i jego koszt wyniesie 6.000 zł. - wprowadzono wydatków w roku bieżącym w kwocie 277.871 zł na budowę kanalizacji sanitarnej na ul. Kościuszki i Głowackiego, przy czym 219.000 zł stanowi kwotę jaką Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Poznaniu umorzył Gminie pożyczkę którą przeznacza się na to zadanie, natomiast 58.871 zł to środki które ma przekazać Miasta Wągrowiec tytułem rozliczenia składowiska odpadów. - zmniejszono o kwotę 124.089 zł planowane środki dla Związku „Puszcza Zielonka”. - zmniejszono o kwotę 10.000 zł planowane wydatki na zakup i montaż lamp na ul. K.Wielkiego. 12. dział 921 - Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego. - planowane na rok bieżący wydatki na świetlicę w Rościnnie przesunięto na rok przyszły, ponieważ realizacja zadania rozpocznie się najwcześniej w przyszłym roku, - zwiększono również o 11.850 zł dotację dla biblioteki / 900 zł na szerokopasmowy dostęp do internetu i 10.950 zł na zakup książek/ oraz 18.000 zł wydatki dot. pozostałej działalności / 14.000 zł środki z Fundacji Wspólpracy Polsko - Niemieckiej i 4 tys.zł na pozostałe wydatki? 13. dział 926 - Kultura fizyczna i sport - zmniejszono o 5.000 zł planowane wydatki bieżące na utrzymanie stadionu, natomiast zwiększono planowane wydatki majątkowe o 12.000 zł z przeznaczeniem na zakup kosiarki. Pozostałe zmiany: Zmieniono treść załącznika stanowiącego limity wydatków na wieloletnie programy inwestycyjne, a także zestawienie dotacji udzielanych z budżetu i plan przychodów i wydatków zakładu budżetowego, zestawienie dotacji udzielanych z budżetu gminy oraz plan rachunków dochodów własnych. W załączniku stanowiącym limity wydatków na wieloletnie programy inwestycyjne wprowadzono zmiany w zakresie wydatków roku bieżącego, a ponadto zmiany dotyczące lat przyszłych , i tak : - zwiększono planowaną kwotę na wykup gruntów na 2006r. do kwoty 36.000 zł. - zasadniczą część realizacji budowli osiedli Rakojedzka i Topolowa przesunięto na rok 2007. - ujęto na 2006r. następny etap przebudowy chodnika Jana Pawła II, którego koszt szacuje się na 200.000 zł także drugi etap przebudowy chodnika na ul. Kościelnej, koszt zadania również ma wynosić 200.000 zł - realizację budowy nawierzchni drogi do Brzeźna przesunięto na 2007 r. przy czym koszt przedsięwzięcia zwiększono do kwoty 400.000 zł. - wprowadzono na 2006r. zadanie pn. Przebudowa drogi gminnej w południowej części wsi Łosiniec „ na którego realizację przyjęto 210.000 zł. oraz w Potrzanowie - 300.000 zł - również na 2006r. ujęto zadanie „Budowa nawierzchni drogowej ul. Granicznej i cz. ulicy Okrężnej... „ przewidywany koszt - 436.710 zł - ujęto też „Budowę nawierzchni drogowej ul. Polnej” na której realizację w 2006r. przewidziano 466.672 zł - zwiększono ogólną kwotę wydatków na zadanie realizowane przez Międzygminny Związek Puszcza Zielonka „Szlak kościołów drewnianych....” do wysokości 50.005 zł - zwiększono o 7.000 zł planowane na 2006r. wydatki na komputeryzację Urzędu, w związku z koniecznością zakupu w przyszłym roku nowego serwera oraz wprowadzono plan wydatków w wysokości 5.000 zł na zakup w 2006r. projektora wizyjnego. - na zadanie związane z kanalizacją Pawłowo Skockie - Stawiany - Rejowiec... przewidziano w 2006r. kwotę 6.000 zł - zmniejszono o 58.871 zł planowane na 2006r. wydatki na kanalizację ulic Głowackiego i Kościuszki, - stosownie do informacji przekazanej przez Związek „Puszcza Zielonka” zwiększono planowane wydatki na Kanalizację obszaru Parku Krajobrazowego, - wprowadzono plan wydatków na 2006r. na budowę oświetlenia na ul. Wągrowieckiej i w Kakulinie - przewidywany koszt obu zadań - po 38.000 zł - budowę nawierzchni placu targowego przesunięto na 2007 r. - remont świetlicy wiejskiej w Rościnnie przesunięto również na rok 2006. - wprowadzono na 2006r. budowę ścieżki pieszo - rowerowej z Rejowca do Małego Rejowca - 59.000 zł. W § 17 pkt. 3 uchwały zwiększono kwotę do której Burmistrz Miasta i Gminy może samodzielnie zaciągać zobowiązania na wydatki bieżące nie znajdujące pokrycia w budżecie 2005r. do kwoty 567.800 zł. Zmiana ta dotyczy konieczności przeprowadzenia jeszcze w tym roku przetargu na dowozy uczniów do szkół, na rok przyszły, a co za tym idzie, zawarcia przez Burmistrza Miasta i Gminy umowy z wybranym wykonawcą. Przewodnicząca Rady Grażyna Szymkowiak poprosiła o opinie stałe Komisje Rady do projektu uchwały. Po wysłuchaniu opinii poszczególnych Komisji w dyskusji zabrał głos - radny Grzegorz Owczarzak mówił, iż Komisja Finansów miała wątpliwości co do proponowanych przez Burmistrza zmian w Wieloletnim Planie Inwestycyjnym, gdyż Rada podejmując uchwałę w sprawie zmian w budżecie winna wprowadzać zmiany dotyczące budżetu bieżącego roku tj. 2005r. Natomiast Burmistrz proponuje wprowadzić w tej uchwałe również zmiany dot. zadań inwestycyjnych planowanych na 2006 i 2007r. Dodał, że osobiście sprawdzał zapisy ustawy o finansach publicznych i nie znalazł żadnego zapisu takiego, który obligowałby Radę aby rok wcześniej w budżecie musiała zapisywać zadania inwestycyjne do realizacji na lata następne. Niezrozumiałym jest to tym bardziej, że radni Rady nie znają jeszcze projektu budżetu miasta i gminy na 2006r. - bo dopiero dzisiaj projekt budżetu otrzymaliśmy. Komisja Finansów poparła projekt uchwały z pokorą lecz bez przekonania. Skarbnik Gminy odpowiadając wyjaśniała, że faktycznie to nie wynika z ustawy o finansach publicznych , ale z wytycznych regionalnej izby obrachunkowej. Podczas ostatniego szkolenia wskazano, że zadania planowane w projekcie budżetu muszą mieć wcześniejsze odzwierciedlenie w Wieloletnich Programach Inwestycyjnych i dlatego zaproponowaliśmy je wpisać do projektu uchwały. Rada Miejska Gminy p o d j ę ł a (13 głosami za - jednogłośnie / Uchwałę nr XXXIX/240/2005 w sprawie wprowadzenia zmian w uchwale budżetowej na rok 2005 Podjęta Uchwała stanowi załącznik nr 8 do protokółu sesji Rady. Przewodnicząca Rady Grażyna Szymkowiak ogłosiła 5 minutową przerwę w obradach sesji Rady. Po przerwie Przewodnicząca Rady Grażyna Szymkowiak obrady sesji wznowiła przystępując do omawiania kolejnego punktu porządku obrad. ad. 9 Burmistrz Miasta i Gminy Tadeusz Kłos omawiając projekt uchwały wskazał, że uchwalenie programu współpracy z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego wynika z obowiązujących przepisów i ma na celu prowadzenie przez Gminę Skoki działalności w sferze zadań publicznych miasta i gminy we współpracy z organizacjami pozarządowymi i podmiotami wymienionymi w art. 3 ustawy o pożytku publicznym i wolontariacie, prowadzącymi odpowiednio do terytorium zakresu działania miasta i gminy, działalność pożytku publicznego w zakresie odpowiadającym zadaniom miasta i gminy. Cel ten realizowany jest przede wszystkim poprzez: - określenie priorytetów zadań publicznych, - zapewnienie udziału organizacji pozarządowych w realizacji tych zadań, - obniżenie kosztów realizacji zadań publicznych w wyniku wykorzystania bezpłatnej pracy wolontariuszy, - zabezpieczenie w budżecie miasta i gminy środków finansowych umożliwiających terminowe wykonanie zadań. Przewodnicząca Rady Grażyna Szymkowiak poprosiła o przedstawienie opinii komisji do projektu uchwały W dyskusji głos zabrali kolejno: 1. radny Gronowicz Leszek - zabierając głos mówił, że rok temu uchwalając ten „Program” zgłaszaliśmy uwagi jednak nikt nie wziął ich pod uwagę. Przedstawiony projekt jest zupełnie taki sam , jak rok temu, a przede wszystkim nie został skonsultowany z organizacjami pozarządowymi. Ustawa wymienia chyba 24 zadania, a w naszym programie ujęto tylko 5 zadań - to jest zadaniem radnego zbyt mało. 2. radny Biały Paweł - prosił, aby radca prawny wypowiedział się, czy jest możliwość prawna dopisania do projektu programu zadania z zakresu „oświaty, edukacji i wychowania młodzieży” ? Radca prawny Urzędu Mirosława Nowakowska odpowiadając mówiła, że zapisać można cały katalog zadań wymienionych ustawą. Jednak musimy pamiętać, że muszą to być zadania, które należą do zadań własnych gminy , a dodatkowo powinny mieć zabezpieczenie środków w budżecie. Ponadto Rada musi zadać sobie pytanie i wybrać, czy powierzyć realizację zadań własnych powołanym jednostkom organizacyjnym, czy organizacjom pozarządowym. 3. Radny Bogunia Przemysław - wskazał, że jest mu przykro, że w programie nie znalazł się zapis dot. likwidacji bezrobocia choć rozumie, że nie jest to zadanie własne gminy. Radny Owczarzak Grzegorz - zgodnie z wnioskiem, jaki proponuje dopisać Komisja oświata , edukacja i wychowanie młodzieży uważam, że może jednak , to zadanie być prowadzone w ramach ustawy o pożytku publicznym i wolontariacie. Radca Prawny Urzędu Mirosława Nowakowska - odpowiadając mówiła, cyt. „z uporem maniaka” że prowadzenie szkół odbywa się na podstawie ustawy o systemie oświaty, a nie na podstawie ustawy o pożytku publicznym i wolontariacie. Zapewniała, że ustawa o pożytku publicznym i wolontariacie nie jest ustawą na podstawie której prowadzi się szkoły. Nie ma żadnych przeszkód, aby dopisać do priorytetów proponowane zadanie przez Komisję i organizacjom pozarządowym zlecić inne sprawy dot. oświaty, edukacji i wychowania młodzieży, aniżeli prowadzenie szkół np. organizacja wypoczynku. Wskazała, że należy dodatkowo pamiętać iż nie każda organizacja ma status organizacji pożytku publicznego. Ponadto musimy pamiętać, że realizujemy tylko zadania własne wymienione w katalogu spraw zapisanych w ustawie o samorządzie gminnym. Potwierdzała, że sprawa bezrobocia jest zadaniem własnym samorządu powiatu. 4. Radny Jarosław Modlibowski prosił, aby przewodniczący Komisji wyjaśnił o co chodzi w zgłoszonym wniosku przez Komisję. Przewodniczący Komisji Grzegorz Owczarzak odpowiadając mówił, iż komisja zgłaszając wniosek wnosi, aby wśród priorytetów znalazło się również zadanie z zakresu oświaty, edukacji i wychowania młodzieży. W wyniku jawnego głosowania Rada Miejska Gminy przyjęła / 13 głosami - jednogłośnie / wniosek Komisji Finansów, Rozwoju Gminy i Komunikacji o dopisanie zadania z zakresu oświaty, edukacji i wychowania młodzieży, jako pkt. 6 w IV rozdz. Programu. Rada Miejska Gminy p o d j ę ł a (13 głosami za - jednogłośnie ) Uchwałę nr XXXIX/241/2005 w sprawie uchwalenia „Programu Współpracy Miasta i Gminy Skoki z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na 2006 rok”. Podjęta Uchwała stanowi załącznik nr 10 protokółu sesji Rady ad. 10 Burmistrz Miasta i Gminy Tadeusz Kłos omawiając projekt uchwały wskazał, że zgodnie z przepisami prawa organ prowadzący szkoły jest zobowiązany do corocznego uchwalania regulaminu przyznawania dodatków do wynagrodzenia zasadniczego, wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe i godziny doraźnych zastępstw oraz kryteria i tryb przyznawania nagród i innych świadczeń wynikających ze stosunku pracy nauczycieli zatrudnionych w szkołach i przedszkolach. Projekt proponowanego Regulaminu został uzgodniony ze związkami zawodowymi działającymi na terenie gminy Skoki i uzyskał pozytywną opinię obu związków. W dyskusji zabrali głos kolejno: 1. radny Bogunia Przemysław - zabierając głos potwierdzał, że projekt Regulaminu został skonsultowany z działającymi związkami zawodowymi. Osobiście nie zgadza się z dodatkiem motywacyjnym gdyż uważa, że ten dodatek powinien motywować i powinien być przyznawany za coś dodatkowego, coś co nauczyciel robi dla szkoły i ucznia poza swoim zakresem obowiązków. Natomiast w naszych placówkach przyjęto tak, że każdy nauczyciel ma dodatek w równej wielkości. Dlatego uważa, że powinien być wypracowany taki mechanizm, który by motywował , a przyznawać go powinien nie dyrektor lecz Burmistrz. Następnie zgłosił wniosek , aby w § 34 pkt. 1 Regulaminu słowo „pełnym” zastąpić słowem „ w niepełnym” - bo w tekście jest chyba błędnie zapisane. Burmistrz Miasta i Gminy Tadeusz Kłos - odpowiadając wyjaśniał, że uprawnienie do przyznawania dodatku motywacyjnego ma dyrektor szkoły, ponieważ dodatek ten jest częścią wynagrodzenia nauczycieli. Natomiast faktycznie po konsultacji z radcą prawnym w § 34 pkt. 1 powinno być słowo „ w niepełnym”. Przewodnicząca Rady Grażyna Szymkowiak poddała wniosek radnego pod głosowanie, aby w § 34 pkt. 1 projektu Regulaminu słowo „ w pełnym” zamienić na słowo „ w niepełnym”. Rada Miejska Gminy /13 głosami za - jednogłośnie/ wprowadziła zaproponowaną poprawkę. Rada Miejska Gminy uwzględniając przyjętą poprawkę p o d j ę ł a ( 12 głosami za i 1 głosem wstrzymującym się ) Uchwałę nr XXXIX/242/2005 w sprawie regulaminu przyznawania dodatków do wynagrodzenia zasadniczego, wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe i innych świadczeń wynikających ze stosunku pracy nauczycieli Podjęta Uchwała stanowi załącznik nr 11 do protokółu sesji Rady. ad. 11 Burmistrz Miasta i Gminy Tadeusz Kłos omawiając projekt uchwały wskazał, że procedurę nad opracowaniem zmiany studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy Skoki zatwierdzonego uchwałą Rady Miejskiej Gminy Skoki nr L/305/98 z dnia 16.06.1998r. rozpoczęto po podjęciu przez Radę Miejskiej Gminy uchwały nr XXVI/157/2004 z dnia 29.09.2004r. w sprawie przystąpienia do sporządzenia zmiany studium w zakresie uregulowanym niniejszą uchwałą. Przedmiotowe studium zostało opracowane zgodnie z przepisami ustawy z dnia 27 marca 2003r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym /Dz.U.z 2003 r. nr 80 poz. 717 z zm./ i rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 18 kwietnia 2004r. w sprawie zakresu projektu studium. Po uchwaleniu niniejszego studium przez Radę Miejską Gminy Skoki uchwała wraz z dokumentacją prac planistycznych zostanie przekazania Wojewodzie Wielkopolskiemu w celu oceny zgodności przepisami prawa. Ustalenia studium będą wiążące dla Gminy przy sporządzeniu miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego w zakresie uregulowanym niniejszą uchwałą. Rada Miejska Gminy po wysłuchaniu opinii stałych komisji Rady p o d j ę ł a ( 13 głosami za - jednogłośnie ) Uchwałę nr XXXIX/243/2005 w sprawie zmiany Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy Skoki oraz przyjęcia jednolitego tekstu Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy Skoki. Podjęta Uchwała stanowi załącznik nr 12 do protokółu sesji Rady. ad. 12 Burmistrz Miasta i Gminy Tadeusz Kłos omawiając projekt uchwały wskazał, że zgodnie z przepisami prawo ochrony środowiska organ wykonawczy gminy sporządza gminny program ochrony środowiska, uwzględniając wymagania określone ww. ustawie, w szczególności: cele i priorytety ekologiczne, rodzaj i harmonogram działań proekologicznych, mechanizmy ekonomiczne oraz środki niezbędne do osiągnięcia celów. Projekt gminnego programu ochrony środowiska został pozytywnie zaopiniowany przez Zarząd Powiatu uchwałą nr 481/2005 z dnia 4 sierpnia 2005r. Program Ochrony Środowiska po uchwaleniu przez Radę będzie realizowany przez Burmistrza Miasta i Gminy, który to co dwa lata składa Radzie raport z jego wykonania. Rada Miejska Gminy po wysłuchaniu opinii stałych komisji Rady p o d j ę ł a ( 13 głosami za - jednogłośnie ) Uchwałę nr XXXIX/244/2005 w sprawie uchwalenia Programu Ochrony Środowiska dla Miasta i Gminy Skoki Podjęta Uchwała stanowi załącznik nr 13 do protokółu sesji Rady. ad. 13 Burmistrz Miasta i Gminy Tadeusz Kłos omawiając projekt uchwały wskazał, że działka nr 101/3 o pow. 0,07 ha w Rejowcu zabudowana jest budynkiem inwentarskim i stanowi łącznie własność Gminy Skoki. Ponieważ powstanie takiego obiektu datuje się na początek XX wieku jego stan techniczny nie jest najlepszy i wymaga przeznaczenia środków chociażby na wykonanie prac zabezpieczających część ścian i konstrukcji dachowej. Jednak z ekonomicznego punktu widzenia rozwiązaniem prostszym i nie wymagającym angażowania środków byłaby sprzedaż tej nieruchomości. Radny Modlibowski Jarosław - pytał się czy jest opinia mieszkańców w kwestii sprzedaży tej nieruchomości ? Burmistrz Miasta i Gminy Tadeusz Kłos - nie ma opinii , gdyż nie mamy obowiązku zaciągania opinii w kwestii zbywania mienia gminnego. Informacja - wykaz nieruchomości do sprzedaży po podjęciu uchwały przez Radę przez 6 tygodni będzie podany do publicznej wiadomości na tablicy ogłoszeń Urzędu i na stronie internetowej gminy. Radny Modlibowski Jarosław - prosił, aby wykaz sprzedaży tej nieruchomości był wywieszony również na tablicy ogłoszeń w miejscowości Rejowiec. Rada Miejska Gminy po wysłuchaniu opinii stałych komisji Rady p o d j ę ł a ( 13 głosami za - jednogłośnie ) Uchwałę nr XXXIX/245/2005 w sprawie sprzedaży nieruchomości zabudowanej położonej w Rejowcu /działka nr 101/3 / Podjęta Uchwała stanowi załącznik nr 14 do protokółu sesji Rady. ad. 14 Burmistrz Miasta i Gminy Tadeusz Kłos omawiając projekt uchwały wskazał, że nieruchomość gruntowa zabudowana budynkiem gospodarczym obejmująca działkę nr 89/4 o pow. 0,1224 ha położona w Rejowcu przy drodze powiatowej do Stawian powstała po geodezyjnym podziale działek o numerach 89/1 i 89/2 zabudowanych obiektami szkolnymi. W rezultacie tego podziału wydzielono odrębną działkę pod budynkiem szkoły o numerze geodezyjnym 89/3, którą wraz z budynkiem szkoły przekazano w użyczenie Fundacji Pomoc Dzieciom Wiejskim z siedzibą w Bliżycach oraz działkę nr 89/ 4 związaną z budynkiem gospodarczym / inwentarskim / którego przejęciem nie była zainteresowana Fundacja. Przedmiotową nieruchomość zaproponowałem do sprzedaż w drodze na XXXII sesji Rady w dniu 9 lutego br., jednak na skutek wątpliwości części radnych, co do zasadności sprzedaży tej nieruchomości i propozycji pozostawienia jej na potrzeby rekreacyjno - kulturalne mieszkańców wsi nie przegłosowała jednak projektu uchwały. W międzyczasie Rada Sołecka wsi Rejowiec wystąpiła z wnioskiem do mnie o przekazanie działki nr 89/4 wraz z budynkiem gospodarczym sołectwu na potrzeby rekreacyjno - kulturalne mieszkańców wsi. W związku z powyższym postanowiłem zaciągnąć opinii Rady Miejskiej Gminy na XXXVI sesji rady w dniu 16.06. 2005r. - jednak projekt opinii nie został przegłosowany. Budynek gospodarczy jest w złym stanie technicznym i wymaga pilnego przeprowadzenia robót związanych z remontem kapitalnym dachu. Nie wykonanie tych robót w najbliższym czasie grozi uszkodzeniu budynku a w dalszej perspektywie jego zawaleniu. Uporządkowania wymaga również sam teren działki znajdującej się w centrum wsi. Wobec odstąpienia od przekazania nieruchomości Sołectwu Rejowiec obowiązki te musi przejąć właściciel czyli gmina Skoki jak również podjąć decyzję co do dalszych losów tej nieruchomości. Dlatego też ponownie proponuje się przeznaczyć działkę nr 89/4 wraz z budynkiem gospodarczym do sprzedaży. Na sprzedaż nieruchomości ogłoszony zostanie przetarg a w sytuacji gdy sprzedaż w wyniku przetargu okaże się bezskuteczna przewiduje się możliwość sprzedaży w drodze negocjacji. W dyskusji radny Modlibowski Jarosław - prosił, aby również w miejscowości Rejowiec wywiesić wykaz sprzedaży tej nieruchomości, aby mieszkańcy sołectwa wiedzieli. Rada Miejska Gminy po wysłuchaniu opinii stałych komisji Rady p o d j ę ł a ( 11 głosami za i 2 głosami wstrzymującymi się/ Uchwałę nr XXXIX/246/2005 w sprawie zbycia nieruchomości gruntowej zabudowanej w Rejowcu / działka nr 89/4 o pow.0,1224 ha/ Podjęta Uchwała stanowi załącznik nr 15 do protokółu sesji Rady. ad. 15 Burmistrz Miasta i Gminy Tadeusz Kłos omawiając projekt uchwały wskazał , że zgodnie z ustaleniem będziemy omawiali osobno projekt uchwały dot. sprzedaży działki w Rejowcu i osobno w Pawłowie Skockim. Wskazał, że omówi oba projekty uchwał, a głosowanie nad każdym projektem będzie oddzielne. Proponujemy przeznaczyć do sprzedaży dwie działki gminne w Rejowcu o pow. 2.01 ha i w Pawłowie Skockim o pow. 1,86 ha. Powyższe działki są własnością Gminy Skoki i powstały w wyniku komunalizacji dawnych gruntów szkolnych. Dzierżawcami tych powierzchni są do dzisiaj emeryci oraz czynni nauczyciele, którzy zgłosili swoje zainteresowanie nabyciem przedmiotowych gruntów, jednak zbycie ich nastąpi w drodze przetargu nieograniczonego. Następnie wysłuchano opinii stałych komisji Rady do projektu uchwały. W dyskusji głos zabrali kolejno: 1. radny Gronowicz Leszek - oświadczył, że wyłączy się z głosowania nad projektem uchwały w sprawie sprzedaży działki gminnej w Rejowcu ponieważ osobiście jest zainteresowany nabyciem tej działki. Radca Prawny urzędu Mirosława Nowakowska - nie ma żadnego znaczenia czy radny Gronowicz będzie głosował, czy nie - działki omawiane będą przez Gminę zbywane w drodze przetargu nieograniczonego. 2. radny Modlibowski Jarosław - pytał się Burmistrza, czy jest opinia mieszkańców w sprawie woli zbycia szczególnie działki w Rejowcu. Położenie działki tej jest dość atrakcyjne bo przy drodze i w pobliżu cmentarza. Dlatego powinniśmy znać opinię mieszkańcy, jak również proboszcza parafii , pytając czy nie widzą potrzebę pozostawienia tej działki na potrzeby wsi np. na poszerzenie cmentarza. 3. radny Owczarzak Grzegorz - zabierając głos pytał się czy rzeczywiście jest jakieś zainteresowanie tą działką i czy wymagana jest opinia mieszkańców, a nawet proboszcza ? Bo jeśli tak, to może Rada powinna również zapytać się Polskich Linii Lotniczych o opinię, czy mogą latać samoloty nad działką. Dodał, iż taki tok postępowania może doprowadzić do absurdu. Burmistrz Miasta i Gminy Tadeusz Kłos - zapewniał, że nie musimy zaciągać żadnej opinii . Jednak obecnie jesteśmy w trakcie odbywania zebrań wiejskich i możemy przy okazji zebrania zapytać się mieszkańców czy są zainteresowani zagospodarowaniem proponowanej działki na potrzeby wsi. Z uwagi za wyczerpanie dyskusji Przewodnicząca Rady Grażyna Szymkowiak podała pod głosowanie kolejno uchwały. Rada Miejska Gminy p o d j ę ł a /12 głosów za i 1 głos wstrzymujący się/ Uchwałę nr XXXIX/247/2005 w sprawie sprzedaży działki gminnej w Pawłowie Skockim. Podjęta Uchwała stanowi załącznik nr 16 do protokółu sesji Rady. Natomiast projekt uchwały w sprawie sprzedaży działki w Rejowcu nie uzyskał większości głosów za i uchwała nie została podjęta / 6 głosów za, 6 głosów przeciwnych i 1 radny Gronowicz Leszek wyłączył się z głosowania/. ad.16 Burmistrz Miasta i Gminy Tadeusz Kłos omawiając projekt uchwały wskazał , że nieruchomość gruntowa położona w Budziszewicach obejmująca działkę nr 51/3 o pow. 0,1800 ha w tym droga dojazdowa o pow. 0,0500 ha zabudowana jest domem jednorodzinnym znajdującym się w bardzo złym stanie technicznym. Dotychczasowemu najemcy mieszkania w tym budynku, z uwagi na jego stan techniczny przydzielono inny lokal mieszkalny położony również na terenie wsi Budziszewice. Ponieważ koszty remontu kapitalnego budynku mieszkalnego byłyby bardzo wysokie, nieruchomość zabudowaną tam budynkiem proponuje przeznaczyć do zbycia w drodze przetargu. Gospodarowanie mieniem komunalnym w tym jego zbywanie należy do wyłącznej właściwości Rady Miejskiej Gminy . Burmistrz zapewnił, że do dodatkowo mamy zabezpieczony lokal mieszkalny do lokatora tam zameldowanego, a obecnie nie przebywającego w tej nieruchomości. Rada Miejska Gminy po wysłuchaniu opinii stałych komisji Rady p o d j ę ł a ( 12głosami za i 1 głosie wstrzymującym się Uchwałę nr XXXIX/248/2005 w sprawie zbycia zabudowanej nieruchomości gruntowej położonej w Budziszewicach stanowiącej działkę n r 51/3 o pow. 0,1800 ha Podjęta Uchwała stanowi załącznik nr 17 do protokółu sesji Rady. Radny Biały Paweł zgłosił formalny wniosek o 5 minutową przerwę. Przewodnicząca Rady Grażyna Szymkowiak poddała wniosek radnego pod głosowanie. W wyniku głosowania Rada Miejska Gminy Skoki postanowiła ogłosić 5 minutową przerwę. / 8 głosów za i 5 głosów wstrzymujących się/ Przewodnicząca Rady Grażyna Szymkowiak po przerwie wznowiła obrady przystępując do kolejnego punktu porządku obrad. ad. 17 Burmistrz Miasta i Gminy Tadeusz Kłos omawiając projekt opinii mówił, właściciel nieruchomości położonej w Skokach w rejonie ul. Antoniewskiej, w skład której wchodzi działka nr 1032/2 o pow. 1,4005 ha wystąpił do Burmistrza Miasta i Gminy Skoki z propozycją zamiany części tej nieruchomości obejmującej drogę dojazdową o pow. ok.1300 m2 na nieruchomość stanowiącą własność gminy Skoki, obejmującą część działki nr 1052/3 o pow. do 2500 m2. Wniosek swój uzasadniał tym, że w rezultacie zamiany gruntów gmina Skoki uzyska drogę dojazdową do działek dotychczas pozbawionych możliwości dojazdu, a wnioskodawca poprawi warunki zagospodarowania działki nr 1032/2, na której rozpoczął budowę zakładu produkcyjnego. Złożona Gminie Skoki propozycja zamiany nieruchomości wykazanych jest niewątpliwie korzystną dla obu stron. Gmina uzyska dojazd do w/w działek a wnioskodawca poprawi warunki zagospodarowania swojej nieruchomości. Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997r. o gospodarce nieruchomościami, nieruchomości stanowiące własność gminy mogą być przedmiotem zamiany na nieruchomości stanowiące własność osób fizycznych. W przypadku nierównej wartości zamienionych nieruchomości stosuje się dopłatę, której wysokość jest równa różnicy wartości zamienianych nieruchomości. O zamianie nieruchomości decyduje rada gminy podejmując stosowną uchwałę. W dyskusji głos zabrali kolejno: 1. radny Bogunia Przemysław - zabierając głos mówił, że jest za rozwojem gminy i tworzeniem nowych miejsc pracy - dlatego będzie głosował za proponowaną zamianą. Jednak prosił, aby mu przybliżyć o jaką drogę chodzi - bo na tej działce co mówimy to stoi płot. Burmistrz Miasta i Gminy Tadeusz Kłos - odpowiadając mówił, że płot stoi na działce obok. Płotu nie ruszamy, chodzi właśnie o działkę przy płocie. 2. radny Modlibowski Jarosław - zapytał się kto poniesie koszty związane ze zamianą ? Burmistrz Miasta i Gminy Tadeusz Kłos - ustaliliśmy, że koszty zostaną rozłożone po połowie. Rada Miejska Gminy po wysłuchaniu opinii stałych komisji Rady p o d j ę ł a ( 13 głosami za - jednogłośnie) Uchwałę nr XXXIX/249/2005 w sprawie zamiany nieruchomości gruntowych w Skokach w rejonie ul. Antoniewskiej Podjęta Uchwała stanowi załącznik nr 18 do protokółu sesji Rady. ad. 18 Burmistrz Miasta i Gminy Tadeusz Kłos omawiając projekt uchwały mówił, że nieruchomość gruntowa położona w Skokach w rejonie ul. Antoniewskiej składająca się z działki nr 1052/3 o pow. 6,4249 ha obejmuje tereny położone pomiędzy byłymi bazami Gminnej Spółdzielni „Samopomoc Chłopska” i Spółdzielni Kółek Rolniczych a rzeką Mała Wełna. W rezultacie obowiązującym do 31 grudnia 2003 r. „Miejscowym planie ogólnym zagospodarowania przestrzennego m. Skoki” tereny te przeznaczone były pod inwestycje związane z obsługą rolnictwa i pod zalesienie. W studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy Skoki są to tereny zainwestowania jednostek osadniczych oraz tereny przeznaczone pod zalesienie. Znaczna część gruntów wchodzących w skład działki nr 1052/3 obejmuje tereny byłego wysypiska śmieci. Nabyciem części działki nr 1052/3 zainteresowany jest jeden z inwestorów posiadających grunty przyległe. Zbycie wydzielonej geodezyjnie nieruchomości nastąpi w drodze przetargu. Gospodarowanie mieniem komunalnym w tym jego zbywanie należy do wyłącznej właściwości Rady Miejskiej Gminy Skoki dlatego przedkładam Radzie projekt uchwały w powyższej sprawie. Rada Miejska Gminy po wysłuchaniu opinii stałych komisji Rady p o d j ę ł a ( 13 głosami za - jednogłośnie) Uchwałę nr XXXIX/250/2005 w sprawie zbycia nieruchomości gruntowej położonej w Skokach w rejonie ul. Antoniewskiej obejmującej część działki nr 1052/3 o pow. do 4 ha. Podjęta Uchwała stanowi załącznik nr 19 do protokółu sesji Rady. ad. 19 Burmistrz Miasta i Gminy Tadeusz Kłos omawiając projekt uchwały mówił, że działka nr 696 o pow. 3.07 ha w Potrzanowie stanowiąca w całości teren zalesiony jest własnością Gminy Skoki. Właściciele leżących w sąsiedztwie działek letniskowych tzw. dawne „tereny CPN” wystąpili o sprzedaż przyległych gruntów w celu poprawienia warunków zagospodarowania swoich niewielkich obszarowo działek. Przedmiotem zbycia będą więc części nieruchomości, które nie będą mogły być zagospodarowane jako nieruchomości odrębne z powodu braku dojazdu oraz rodzaj użytku - ponieważ stanowią teren leśny. Zgodnie z przepisami ustawy o samorządzie gminnym wolę sprzedaży wyraża Rada Miejska Gminy w formie uchwały. Ponieważ wydzielenie nowych działek wiąże się z koniecznością poniesienia kosztów przygotowania zadania i geodezyjnego wyznaczenia nowych działek, wskazana jest wcześniejsza akceptacja planowanych zamierzeń przez Radę. W dyskusji głos zabrali kolejno: 1. radny Modlibowski Jarosław -pytał, czy te poszerzenia będą z prawem zabudowy ? Burmistrz Miasta i Gminy Tadeusz Kłos - są to poszerzenia działki bez prawa zabudowy. 2. radny Matuszak Grzegorz - mówił, że ceny można spodziewać się wysokiej , bo na każdej z poszerzonych działek są drzewa, czyli las. Burmistrz Miasta i Gminy Tadeusz Kłos - wyceny dokona rzeczoznawca majątkowy. 3. radny Biały Paweł - pytał - kto poniesie koszty wyceny i podziału geodezyjnego ? Burmistrz Miasta i Gminy Tadeusz Kłos - poniosą w całości wnioskodawcy, czyli zainteresowani. Rada Miejska Gminy po wysłuchaniu opinii stałych komisji Rady p o d j ę ł a ( 13 głosami za - jednogłośnie) Uchwałę nr XXXIX/251/2005 w sprawie sprzedaży gruntów przeznaczonych na poszerzenie działek letniskowych w Potrzanowie. Podjęta Uchwała stanowi załącznik nr 20 do protokółu sesji Rady. ad. 20 Burmistrz Miasta i Gminy Tadeusz Kłos omawiając projekt uchwały mówił, że działka nr 1516 o pow. 492 m2 w Skokach stała się własnością Gminy w wyniku realizacji uchwały nr XXXVIII/235/05 Rady Miejskiej Gminy Skoki z dnia 14 września 2005r. i złożonego na jej podstawie przez Burmistrza notarialnego oświadczenia o skorzystaniu z prawa pierwokupu tej nieruchomości. Ciekawe położenie działki - w obrębie osiedla domków letniskowych w Skokach - Karolewie, potwierdzają podania osób zainteresowanych kupnem tej nieruchomości. Rada Miejska Gminy po wysłuchaniu opinii stałych komisji Rady p o d j ę ł a ( 13 głosami za - jednogłośnie) Uchwałę nr XXXIX/252/2005 w sprawie sprzedaży działki nr 1516 położonej w Skokach - Karolewie . Podjęta Uchwała stanowi załącznik nr 21 do protokółu sesji Rady. ad. 21 Burmistrz Miasta i Gminy Tadeusz Kłos omawiając projekt uchwały mówił, że zgodnie z ustawą Prawo wodne aglomeracja oznacza teren, na którym zaludnienie lub działalność gospodarcza są wystarczająco skoncentrowane, aby ścieki komunalne były zbierane i przekazywane do wspólnej oczyszczalni ścieków komunalnych. Każda aglomeracja o równoważnej liczbie mieszkańców powyżej 2000 winna być wyposażona w system kanalizacji zbiorczej dla ścieków komunalnych zakończonej oczyszczalnią ścieków zgodnie z ustaleniami wynikającymi z Krajowego Programu Oczyszczania Ścieków Komunalnych. Pierwsza edycja Krajowego Programu Oczyszczania Ścieków Komunalnych, dokumentu określonego plan inwestycyjny w dziedzinie gospodarki wodno - ściekowej, została zatwierdzona przez Rząd RP 16 grudnia 2003r. W programie tym nie ujęto aglomeracji Murowana Goślina. Z uwagi na fakt, że w programie tym nie ujęto 50 % potrzeb województwa wielkopolskiego została zgłoszona konieczność weryfikacji tego programu. Weryfikację tę rozpoczęto od ponownego wyznaczenia aglomeracji dla każdego województwa oddzielnie. Wojewoda Wielkopolski po wcześniejszych spotkaniach i konsultacjach z gminami zweryfikował projekt planu aglomeracji Murowana Goślina, który zgodnie z obecnie obowiązującymi przepisami przedkłada do zaopiniowania Radzie Miejskiej Gminy Skoki. W aktualnej wersji Krajowego Programu Oczyszczania Ścieków Komunalnych w zakresie wyposażenia aglomaracji w systemie kanalizacji zbiorczej znajduje się Aglomeracja Murowana Goślina. Ostatecznego wyznaczenia aglomeracji dokona Wojewoda Wielkopolski w drodze aktu prawa miejscowego, po zaciągnięciu opinii wszystkich gmin wchodzących w skład aglomeracji oraz Zarządu Województwa Wielkopolskiego. W związku z czym wnioskuje do Rady Miejskiej Gminy Skoki o podjęcie tej uchwały. Rada Miejska Gminy po wysłuchaniu opinii stałych komisji Rady p o d j ę ł a ( 13 głosami za - jednogłośnie) Uchwałę nr XXXIX/253/2005 w sprawie zaopiniowania projektu planu aglomeracji Murowana Goślina. Podjęta Uchwała stanowi załącznik nr 22 do protokółu sesji Rady. ad. 22 Burmistrz Miasta i Gminy Tadeusz Kłos omawiając projekt opinii informował, że proponuje się złożyć następujące wnioski do planu wydatków Funduszu Ochrony Gruntów Rolnych na 2006r. 1. na podbudowę i nawierzchnię asfaltową na istniejącej drodze gruntowej w Lechlinie - dł.1,83 km. 2. na wykonanie podbudowy i nawierzchni asfaltowej na istniejącej drodze w Łosińcu - dł 1,93 km. 3. na wykonanie nawierzchni asfaltowej na istniejącej podbudowie z kamienia wapiennego - dł. 2,55 km. 4. na wykonanie podbudowy z tłucznia recyklingowego lub kamienia w Potrzanowie - 1,83 km. 5. na wykonanie zbiornika wodnego we wsi Jabłkowo o pow. 4, 50 ha. Inwestowrem będzie dzierżawca gruntów należących do Agencji Nieruchomości Rolnych.... , a zgromadzona woda przeznaczona ma być do nawadniania okolicznych pół z uprawami kukurydzy. Radny Modlibowski Jarosław - zabierając głos pytał się czy służby Urzędu sprawdziły czy powstanie zbiornika wodnego nie spowoduje obniżenia poziomu wód w innych ściekach wodnych oraz pytał - czy dzierżawca wywiązuje się z obowiązków podatkowych wobec gminy tj. czy nie zalega z podatkami ? Burmistrz Miasta i Gminy Tadeusz Kłos - wnioskodawca będzie musiał jeszcze uzyskać szereg pozwoleń między innymi również pozwolenie wodno - prawne. Dzierżawca wywiązuje się z obowiązków wobec gminy i nie zalega z podatkami. Rada Miejska Gminy po wysłuchaniu opinii stałych komisji Rady p o d j ę ł a ( 13 głosami za - jednogłośnie) Opinię w sprawie zaopiniowania wniosków do planu wydatków Funduszu Ochrony Gruntów Rolnych na 2006r. Podjęta Opinia stanowi załącznik nr 23 do protokółu sesji Rady. ad. 23 Przewodnicząca Rady Grażyna Szymkowiak złożyła Informację dot. oświadczeń majątkowych radnych Rady Miejskiej Gminy Skoki Natomiast Burmistrz Miasta i Gminy Tadeusz Kłos - złożył informację dot. oświadczeń majątkowych pracowników Urzędu Miasta i Gminy oraz kierowników jednostek organizacyjnych. Informacje stanowią kolejno załączniki nr 24 i 25 do protokółu sesji Rady. ad. 24 Interpelacje radnych: 1. radny Owczarzak Grzegorz - zabierając głos mówił, że mijają 3 lata, kiedy społeczeństwo powierzyło nam radnym mandat zaufania do reprezentowania ich interesów. Ten miniony okres mimo, że był dla nas wszystkich okresem pracowitym, był również okresem nieuzasadnionych sfar, kłótni i konfliktów wśród samych radnych. Od samego początku radni podzielili się i rozstrzygnięcia były podejmowane głosami 7 do 8, 7 do 7 itp. i właśnie te liczby są przykładem podziału. Społeczeństwo nas przez taki pryzmat odbiera. Mówił, że sam przyznaje się, iż jest członkiem jednej z tych dwóch grup i stąd też zapewne jest część winny w jego osobie. Jednak uważa, że wcale tak nie musi być. Został jeszcze rok, a może nawet ostatni dzwonek aby zmienić istniejący stan rzeczy. Dlatego apelował do Przewodniczącej Rady, aby chciała podjąć kroki do wprowadzenia zmian w Radzie. Kończąc wskazał cyt. „ Pani Przewodnicząca rozmowy czas zacząć”. 2. radny Gronowicz Leszek - zabierając głos mówił, że w dniu 15 października odbywały się uroczystości związane z obchodami 10 - lecia współpracy z gminami partnerskimi i w czasie tych uroczystości nastąpiło podpisanie dalszej umowych współpracy na lata przyszłe. Dlatego mam pytanie do Pana Burmistrza - kto upoważnił Burmistrza do podpisywania w imieniu Rady Miejskiej Gminy Skoki dalszej współpracy bez jakiegokolwiek uzgodnienia. Ponadto podczas posiedzenia Komisji Burmistrz zapewniał, że radni końca tygodnia otrzymają materiały z konferencji programowej i rozliczenie finansowe - jednak do dnia dzisiejszego nic takiego nie otrzymaliśmy. Burmistrz Miasta i Gminy Tadeusz Kłos - odpowiadając mówił, że ma miesiąc na udzielenie odpowiedzi na wnioski. Materiały są przygotowane z konferencji programowej i nauczyciele chcieli przyjść na sesję i je omawiać, ale ze względu na zbyt obszerny porządek obrad postanowiłę ich nie zapraszać, aby nie przedłużać obrad. Obecni burmistrzowie z Bardowick i Venheuzen podpisywali akt współpracy dalszej Wspólpracy bez upoważnia od swoich rad. Mówił, że nie miał czasu spotykać się z radnymi i dyskutować o akcie dalszej współpracy. Informował, iż w trakcie sesji miałem telefon z Niemiec z zapytaniem, czy jest taka możliwość, aby obchody Dni Skoków w 2006r. odbywały się w dniach między 6 a 16 czerwca - bo wtedy mogłyby przyjechać zespoły taneczne, które by zaprezentowały nam swój program Dlatego zwracam się z pytaniem do radnych - czy termin Dni Skoków dopasować do sugestii proponowanej przez gminy zaprzyjaźnione. 3. radny Gronowicz Leszek - pytał się jak wygląda sprawa budowy chodnika przy ul. Parkowej. My, jako Gmina partycypowaliśmy w planowanej inwestycji i mieliśmy zapewnienie, że do końca października tj. na Święto Zmarłych chodnik będzie gotowy. Jednak na dzień dzisiejszy ta inwestycja nie została nawet zaczęta - pytał się czy Burmistrz może wie jakie są przeszkody realizacji tej inwestycji. Burmistrz Miasta i Gminy Tadeusz Kłos - odpowiadając mówił, że inwestorem jest Starostwo Powiatowe i trudno mu zajmować w tej kwestii zdanie. My uchwalone przez Radę pieniądze przekazaliśmy zgodnie z wcześniejszym porozumieniem. Myślę, że w najbliższych dniach będę coś więcej wiedział. Radny Biały Paweł - uzupełniając Burmistrza mówił, że nie chce wchodzić w kompetencje Burmistrza, ale w związku z tym, że jest mieszkańcem ulicy Parkowej rozmawiał w dniu wczorajszym ze Starostą Panem Sulikowskim i Kierownikiem Zarządu Dróg Powiatowych Panem Ptakiem i został poinformowany, że inwestycja się przedłużyła w czasie, ponieważ dopiero dwa dniu temu Starostwo otrzymało pozwolenie na budowę , ale obaj zapewniali że w najbliższych dniach inwestycja zostanie rozpoczęta. ad. 25 Komunikaty i wolne wnioski: 1. Burmistrz Miasta i Gminy Tadeusz Kłos - ponownie zwrócił się z zapytaniem do Rady, czy można by zmienić termin obchodów Dni Skoków w 2006r. i dostosować się do propozycji gmin partnerskich z Niemiec i Holandii. Mówił, iż pyta się tylko dlatego, że nauczony dotychczasowym doświadczeniem nie chce podejmować sam decyzji - bo jaką by nie podjął zawsze byłaby to zła decyzja w ocenie niektórych radnych. Jako przykład podał, że jedna z komisji Rady zobowiązała go nawet do ustalenia terminu dożynek gminnych z sołtysami. 2. radny Owczarzak Grzegorz - uważa że kompetentnym do ustalania tych terminów jest Burmistrz i sam powinien zdecydować i podać wcześniej stały termin imprez masowych do wiadomości społeczeństwu. 3. radny Gronowicz Leszek - mówił, że osobiście uważa, iż Burmistrz sam powinien jako organizator wiedzieć na co nas stać , czy w programie obchodów przewiduje goszczenie delegacji, czy nie. Uważa, że powinna obowiązywać równa zasada, jeśli my przyjmujemy 100 osobową delegację - to również od nas powinna pojechać taka sama ilość osób - reprezentantów różnych środowisk. 4. radny Modlibowski Jarosław - uczulał organizatorów Dni Skoków żeby to święto gminy nie przerodziło się w zabawianie delegacji zagranicznych. Dni Skoków są organizowane z myślą dla naszych mieszkańców , dajemy na to pieniądze z budżetu i zarówno Burmistrz, jak i pracownicy samorządowi oraz radni Gminy powinni zajmować się naszymi mieszkańcami - bo to jest święto Gminy Skoki. 5. radny Bogunia Przemysław - wskazywał, że wymiana zagraniczna nie jest do końca partnerska. Uważa , że powinniśmy na zaprzyjaźnionych gminach wymóc to , abyśmy byli goszczeni podobnie jak to my robimy zbiorowo np. w hotelach, a nie indywidualnie po rodzinach. 6. radny Gronowicz Leszek - to, że Burmistrz nie może skompletować 30 osobowej grupy na wyjazd, to przede wszystkim kłania się brak współpracy z organizacjami pozarządowymi. Gminę powinny reprezentować różne środowiska i na pewno gdyby była lepsza organizacja każdego wyjazdu - to nie byłoby żadnych problemów skompletowaniu takiej delegacji. Nie mogę zgodzić się z tym, co Burmistrz mówił, że nie miał czasu na spotkanie się z radnymi na podsumowanie dotychczasowej współpracy i przedyskutowania programu dalszej współpracy . Uważa, że radni i tylko radni Rady powinni podsumować 10 - letni okres współpracy i wskazać dalsze kierunki - bo to Rada wyraziła zgodę na współpracę, Rada określiła kierunki i Rada corocznie zabezpiecza środki finansowe na współpracę. 7. radny Deminiak Franciszek - uważa, że nic by się nie stało jakby przyjechała grupa 5 czy 10 osobowa i włączyłaby się w program obchodów Dni Skoków pokazując nam swoją kulturę, muzykę , a nawet swoje stroje. To by uświetniło również nasz program, a mieszkańcy mieliby okazję zobaczyć gości z gmin zaprzyjaźnionych. Wszyscy wiemy , że ta współpraca w minionym 10 - leciu była pozorna. Wiele się teraz mówi, ale wiadomo że nie było żadnego programu. Była od czasu, do czasu widoczna wśród nauczycieli i młodzieży, rybaków i strażaków. Trudno powiedzieć, że była to współpraca, może teraz kiedy jest tyle szumu to pójdzie w dobrym kierunku i zmieni się na lepsze. Jeśli chodzi o Bractwo Kurkowe - to współpraca została nawiązana bezpośrednio przez Bractwo bez udziały Gminy. ad. 26 Ze względu na wyczerpanie dziennego porządku obrad sesji i dyskusji Przewodnicząca Rady Miejskiej Gminy Grażyna Szymkowiak obrady XXXIX sesji Rady Miejskiej Gminy w Skokach zamknęła o godz.1750 . Przewodnicząca Rady Miejskiej Gminy w Skokach (Grażyna Szymkowiak) Sekretarz obrad (Grzegorz Owczarzak)