W dniu 1 lipca 2023 r. wchodzi w życie ustawa o świadczeniu pieniężnym z tytułu pełnienia funkcji sołtysa, które będzie wypłacane przez Kasę Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego i przysługuje sołtysom i byłym sołtysom.
O świadczenie może się ubiegać osoba, która:
- pełniła funkcję sołtysa na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym przez okres co najmniej dwóch kadencji nie mniej niż 8 lat, (do okresu, o którym mowa, wlicza się również okres pełnienia funkcji sołtysa na podstawie przepisów obowiązujących przed dniem wejścia w życie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, jeżeli osoba ta następnie pełniła funkcję sołtysa na podstawie przepisów ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym). Przy ustalaniu okresu pełnienia funkcji sołtysa nie jest wymagane zachowanie ciągłości pełnienia tej funkcji.
- osiągnęła odpowiedni wiek: w przypadku kobiet 60 lat, a w przypadku mężczyzn 65 lat,
- nie była skazana prawomocnym wyrokiem za przestępstwo lub przestępstwo skarbowe popełnione w związku z pełnieniem funkcji sołtysa.
Do wniosku o świadczenie składane w KRUS należy załączyć zaświadczenie Burmistrza potwierdzające okres pełnienia funkcji sołtysa w Gminie Skoki. Informacje w tej sprawie można uzyskać osobiście w Urzędzie Miasta i Gminy w Skokach, bądź telefonicznie pod numerem telefonu 618925812, osoba do kontaktu Katarzyna Przybysz. Niezbędne formularze zostały zamieszczone w załączniku