XLVII sesji Rady Miejskiej Gminy w Skokach odbytej w dniu 2o kwietnia 2006r. od godz.1500 do godz. 1645 w sali Biblioteki Publicznej Miasta i Gminy w Skokach. Radni Rady Miejskiej Gminy Skoki zgodnie z załączoną listą obecności. Porządek obrad XLVII sesji Rady Miejskiej Gminy Skoki 1. Otwarcie sesji i stwierdzenie quorum. 2. Wybór sekretarza obrad. 3. Przyjęcie „Protokółu z ostatniej sesji Rady”. 4. Przedstawienie porządku obrad oraz ewentualne jego zmiany. 5. Informacja Burmistrza z realizacji uchwał Rady i bieżącej działalności. 6. Informacja przewodniczących komisji z pracy komisji oraz delegata Stowarzyszenia Gmin i Powiatów Wielkopolski. 7. Podjęcie uchwały w sprawie udzielenia absolutorium dla Burmistrza Miasta i Gminy za 2005r. 7.1 – Rozpatrzenie sprawozdania z wykonania budżetu miasta i gminy Skoki za 2005r. 7.2 – Opinie stałych Komisji Rady do sprawozdania z wykonania budżetu. 7.3 - Przedstawienie wniosku Komisji Rewizyjnej i opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej w Poznaniu do wniosku Komisji Rewizyjnej. 7.4 - Dyskusja 7.5 - Głosowanie. 8. Podjęcie uchwały w sprawie ustalenia wynagrodzenia dla Burmistrza Miasta i Gminy Skoki. 9. Podjęcie uchwały w sprawie wprowadzenia zmian w uchwale budżetowej 2006r. 10. Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na nieodpłatne przejęcie na własność Gminy Skoki działek w Stawianach i Rejowcu zabudowanych przepompownią ścieków wchodzących w skład Zasobu Agencji Nieruchomości Rolnych. 11. Podjęcie uchwały w sprawie odstąpienie od wykonania prawa pierwokupu udziału w działce nr 17/15 w Sławicy. 12. Interpelacje radnych. 13. Komunikaty, wolne wnioski. 14. Zakończenie. ad. 1 Otwarcia obrad XLVII sesji Rady Miejskiej Gminy w Skokach dokonała Przewodnicząca Rady Miejskiej Gminy w Skokach Pani Grażyna Szymkowiak. Stwierdziła, że na ogólny stan 15 radnych Rady na sesji Rady obecnych było 14 - wobec czego Rada Miejska Gminy Skoki była prawomocna do prowadzenia obrad, podejmowania uchwał oraz opinii i wniosków zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym (Dz.U. Nr 142 poz. 1591 tj. z 2001r.ze zm.) i Statutem Gminy Skoki (Dziennik Urzędowy Województwa Wielkopolskiego Nr 109 poz. 2005 z dnia 27.06.2003r.). od pkt.3 porządku obrad sesji Rady. Stan Rady od pkt.3 porządku obrad wynosił 15 radnych. Przewodnicząca Rady Miejskiej Gminy Pani Grażyna Szymkowiak po stwierdzeniu quorum i otwarciu powitała osobno: - radnych Rady Miejskiej Gminy Skoki, - Burmistrza Miasta Gminy Pana Tadeusza Kłosa, - sekretarza Gminy Panią Blankę Gaździak - skarbnika Gminy Aleksandrę Kamińską, - radcę prawnego Mirosławę Nowakowską, - kierowników jednostek organizacyjnych Gminy, - pracowników Urzędu, przedstawicieli prasy lokalnej oraz wszystkich przybyłych gości. ad. 2 Zgodnie z rozdz. V pkt.3 § 32 ust. 3 Statutu Gminy Skoki na sekretarza obrad XLVII sesji Rady Miejskiej Gminy w Skokach powołano (dot. ustalenia, że każdy z radnych będzie kolejno pełnił funkcję sekretarza) radnego Ryszarda Jasińskiego ( 13 głosów za ,1 głos wstrzymujący się ) Przewodnicząca Rady Grażyna Szymkowiak poinformowała, że wybrany sekretarz obrad będzie nadzorował prowadzenie protokółu sesji i ustalał wyniki jawnego głosowania. ad. 3 Sekretarze obrad - XLVI sesji Rady radny Kazimierz Grzegorzewski poinformowali radnych, że protokół został przeczytany, sprawdzony i jest zgodny z tokiem przebiegu obrad sesji Rady. Oddają istotę posiedzenia, wyników głosowań oraz przebiegu dyskusji. Żadnych innych uwag i wniosków do protokołu nie zgłoszono. Protokół sesji Rady są do wglądu na dzisiejszej sesji Rady i codziennie w godzinach pracy Urzędu Miasta i Gminy oraz na stronie internetowej Urzędu /www.skoki.nowoczesnagmina.pl/. ad. 4 Przewodnicząca Rady Miejskiej Gminy Pani Grażyna Szymkowiak przedstawiła porządek obrad sesji Rady, a następnie zapytała o uwagi i wnioski do ustalonego porządku obrad dzisiejszej sesji Rady Z uwagi na fakt, że nie zgłoszono żadnych uwag do porządku obrad Przewodnicząca Rady Grażyna Szymkowiak poinformowała, że porządek obrad stanowi podstawę do prowadzenia obrad XLVII sesji Rady Miejskiej Gminy Skoki. ad. 5 Do Sprawozdania z bieżącej pracy Burmistrza w okresie między sesjami Rady i z realizacji uchwał Rady Miejskiej Gminy podjętych na XLVI sesji Rady - nie zgłoszono uwag i pytań. „Informacje” stanowią kolejno załączniki 1 i 2 do protokółu sesji Rady. ad. 6 Przewodniczący stałych komisji Rady składali kolejno informacje z międzysesyjnej pracy Komisji Rady 1. Pan Grzegorz Owczarzak - przewodniczący Komisji z pracy Komisji Finansów, Rozwoju Gminy i Komunikacji. 2. Pani Jolanta Sawińska - przewodnicząca Komisji z pracy Komisji Oświaty, Kultury, Zdrowia, Sportu i Rekreacji. 3. Pan Grzegorz Matuszak - przewodniczący Komisji z pracy Komisji Rolnictwa, Gospodarki Komunalnej, Ochrony Środowiska i Porządku Publicznego. 4. Pan Paweł Biały - przewodniczący Komisji Rewizyjnej poinformował o bieżącej pracy Komisji Rewizyjnej 5. Pan Leszek Gronowicz – delegat Stowarzyszenia Gmin i Powiatów Wielkopolski informował, że w dniu 23 marca br. odbyło się posiedzenie Komisji Oświaty Stowarzyszenia Gmin i Powiatów Wielkopolski, na którym omawiano sprawę wpływu multimedialnego na czytelnictwo. Biblioteki. Dyskutowano o kryteriach i zasadach rozdziału rezerwy oświatowej oraz o obchodach 50 rocznicy Poznańskiego Czerwca
Informacje stanowią kolejno załączniki od nr 3 – 4 protokółu sesji Rady. ad. 7 Rozstrzygnięcie Sprawozdania z wykonania budżetu miasta i Gminy Skoki za 2005r. i podjęcie uchwały absolutoryjnej. ad. 7.1 Z upoważnienia Burmistrza Skarbnik Gminy Aleksandra Kamińska omówiła wykonanie budżetu miasta i gminy Skoki za 2005r. Sprawozdanie stanowi załącznik nr 5 do protokółu sesji Rady. ad. 7.2 Następnie wysłuchano opinii stałych komisji Rady do Sprawozdania z wykonania budżetu miasta i gminy 2005r. ad. 7.3 Skarbnik Gminy Aleksandra Kamińska odczytała treść Uchwały Sądu Orzekającego w Poznaniu w sprawie wyrażenia opinii przedłożonym sprawozdaniu z wykonania budżetu miasta i gminy za 2005r. Treść Uchwały Sądu Orzekającego RIO w Poznaniu stanowi załącznik nr 6 do protokółu sesji Rady. ad. 7.4 Przewodniczący Komisji Rewizyjnej Pan Paweł Biały przedstawił treść wniosku Komisji Rewizyjnej w sprawie udzielenia absolutorium Burmistrzowi Miasta i Gminy Skoki za 2005r. Treść wniosku Komisji Rewizyjnej zamieszcza się poniżej: Wniosek Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej Gminy w Skokach w sprawie udzielenia absolutorium Burmistrzowi Miasta i Gminy Skoki. Komisja Rewizyjna opiniując wykonanie budżetu miasta i gminy za 2005r. dokonała : - oceny i porównania realizacji budżetu w stosunku do planu budżetowego w zakresie dochodów i wydatków budżetowych, - oceny zmian budżetu w toku jego realizacji, - analizy sposobu korzystania przez Burmistrza z przyznanych mu upoważnień zawartych w uchwale budżetowej, - sprawdzenia dokumentów źródłowych ( faktury, umowy) gminnych jednostek organizacyjnych, - oceny realizacji przestrzegania zasad gospodarki finansowej określonych w przepisach prawa. Na podstawie przeprowadzonej analizy Komisja Rewizyjna stwierdza: 1. Uchwalony przez Radę budżet po wprowadzeniu zmian w ciągu roku przewidywał uzyskanie dochodów w wysokości 17.433.648 zł Dochody budżetowe zostały wykonane w kwocie 17.580.418 zł, co stanowi 100,8 % planu. 2. Uchwalony przez Radę budżet po wprowadzeniu zmian w ciągu roku przewidywał realizację wydatków w kwocie 17.057.889 zł. Wydatki zostały zrealizowane w kwocie 16.437.361 zł co stanowi 96,4 % planu. 3. Kwoty dochodów przeznaczonych na zadania bieżące z zakresu administracji rządowej wyniosły odpowiednio: - plan 2.080.009 zł - wykonanie 2.076.390 zł, co stanowi 99,8 % planu. 4. Na zaplanowane w 2005 r. dotacje celowe z budżetu państwa na dofinansowanie własnych zadań bieżących gmin w kwocie 335.404 zł Gmina otrzymała kwotę 329.817 zł tj. 98,3 % w stosunku do planu. 5. Dochody z tytułu udziału gminy w podatkach stanowiących dochody budżetu państwa wykonane zostały na poziomie 104,3 % tzn. na zaplanowanych 1.407.085 zł wpłynęło 1.467.554 zł 6. Zaległości w realizacji wpływów z tytułu podatków i opłat lokalnych od osób prawnych i fizycznych wynoszą ogółem 1.912.892 zł W porównaniu z rokiem 2004 zaległości wzrosły o 42,3 % i pochodzą w znacznej części od byłych i obecnych dzierżawców gospodarstw rolnych po byłych PGR-ach. Na tak duży wzrost poziomu zaległości wpłynęła przede wszystkim upadłość jednego z przedsiębiorców na początku 2005r., co w konsekwencji spowodowało duży wzrost zaległości w podatku od nieruchomości od osób prawnych. Na koncie przedsiębiorstwa na koniec 2005r. wystąpiła zaległość w kwocie 265.028 zł. Ponadto ujawniono wyższe zaległości w podatku od środków transportowych, co jest wynikiem prowadzonego postępowania w zakresie ustalenia wymiaru tego podatku za lata ubiegłe. Wystąpił też znaczny wzrost kwoty odsetek od zaległości. 7. Uchwalone przez Radę rezerwy budżetowe na 2005 r. w wysokości 771.527 zł zostały w trakcie roku na podstawie uchwał Rady wykorzystane w całości. 8. W roku 2005 Gmina zaciągnęła kredyt długoterminowy w Banku Gospodarstwa Krajowego Oddział Piła w wysokości 550.000 zł w ramach którego sfinansowano wydatki inwestycyjne na drogach gminnych. Zadłużenie Gminy na 31.12.2005r. z tytułu zaciągniętych kredytów wynosiło 3.125.789 zł. Ponadto Gmina posiadała wymagalne zobowiązania w kwocie 2.452 zł. Były to zobowiązania Zakładu Wodociągów i Kanalizacji w Skokach. Łączne zobowiązania z tytułu kredytów i pożyczek oraz zobowiązania wymagalne zakładu budżetowego stanowiły 17,8 % w stosunku do uzyskanych dochodów budżetu. 9. Rada Miejska Gminy Skoki Uchwałą nr XXXII/186/2005 z dnia 9 lutego 2005r. upoważniła Burmistrza Miasta i Gminy do dokonywania zmian w budżecie gminy w zakresie przenoszenia wydatków między rozdziałami i paragrafami budżetu, w ramach działów - uprawnień tych nie przekroczono. 10. Gmina pozyskała dodatkowo środki na dofinansowanie zadań inwestycyjnych na: - budowę dróg dojazdowych do gruntów rolnych - 320.000 zł - FOGR - zakup pojemników na odpady - 9.600 zł - EFRWP - na przełomie lutego i marca 2005r.przekazano na rachunek budżetu kwotę 39.331 zł. Były to środki z Programu SAPARD, które winny wpłynąć jeszcze w 2004 r. - co stanowi ogółem kwotę 368.931 zł 11. Ponadto Gmina otrzymała dotacje z PFRON w kwocie 47.959 zł. 12. Z budżetu gminy udzielono dotacji dla następujących podmiotów: - Biblioteka Publiczna Miasta i Gminy - 343.384 zł - Klub Sportowy „Wełna” - 85.000 zł - Uniwersytet im.A.Mickiewicza - 10.000 zł. - Fundacja „Pomoc Dzieciom Wiejskim” - 1.558.685 zł Wszystkie dotacje zostały w całości przekazane na rzecz beneficjentów. Z dotacji celowej podmiot otrzymujący rozliczył się w terminie. W 2005 r .wydatki bieżące zrealizowano w 96,0 %, a inwestycyjne w 98,7 %. Komisja Rewizyjna zgodnie z uchwalonym planem pracy dokonała kontroli przetargów: - przetarg na dostawy paliw /olej i benzyna/ do pojazdów i urządzeń Gminy Skoki. - przetarg na bieżące utrzymanie dróg w zakresie odśnieżania i zwalczania gołoledzi w okresie zimowym. - przetarg na opracowanie koncepcji obwodnicy na drodze nr 196. - przetarg na budowę kanalizacji sanitarnej ul. B.Głowackiego i ul.Kościuszki - I etap. Ponadto dokonała sprawdzenia prawidłowości realizacji umów: - na utrzymanie czystości i sprzątania miasta w 2005r. - na dowozy szkolne w 2005r. Po dokonaniu kontroli i analizie sprawozdania z wykonania budżetu Komisja stwierdza, że pod względem rzeczowym i finansowym budżet miasta i gminy w 2005r. został zrealizowany prawidłowo. Z uwagi na fakt, że w roku 2005 nastąpiła dalsza rozbudowa urządzeń komunalnych , budowa inwestycji proekologicznych oraz modernizacja dróg. Komisja Rewizyjna Rady Miejskiej Gminy w Skokach opiniuje pozytywnie wykonanie budżetu miasta i gminy za 2005r. i występuje do Rady Miejskiej Gminy o udzielenie Burmistrzowi Miasta i Gminy Skoki absolutorium. Przewodniczący Komisji Rewizyjnej Pan Paweł Biały odczytał treść opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej w Poznaniu do wniosku Komisji Rewizyjnej. Opinia stanowi załącznik nr 7 do protokółu sesji Rady. ad. 7.5 W dyskusji głos zabrali : 1. radny Gronowicz Leszek - zabierając głos wskazywał, że w wniosku Komisji Rewizyjnej w sprawie absolutorium Komisja użyła stwierdzenie,: „z dotacji celowej podmiot otrzymujący dotację rozliczył terminie”. Dlatego pytał, dlaczego nie mamy dołączonego sprawozdania z realizacji dotacji przekazanej Fundacji „Pomoc Dzieciom Wiejskim” w Bliżycach ? Fundacja oprócz subwencji otrzymała dodatkowo ponad 320 tys. zł z budżetu gminy. Wskazywał, że umowa z Fundacją jest nie korzystna dla Gminy, a Pan Burmistrz nic nie zrobił aby zmniejszyć koszty utrzymania przedszkola samorządowego , czy organizacji funkcjonowania referatu oświaty w Urzędzie. Wskazał będąc przy głosie, że w ościennych gminach nie ma referatów oświaty, są tylko w urzędach jednoosobowe stanowiska inspektorów oświaty. Kończąc zapytał przewodniczącego Komisji Rewizyjnej, czy możemy mieć wgląd do sprawozdań z realizacji dotacji – bo nie wszystkie sprawozdania w otrzymanych materiałach zostały nam załączone. 2. radny Biały Paweł poprosił Skarbnika Gminy o udzielenie odpowiedzi na zadane pytanie. Skarbnik Gminy Aleksandra Kamińska odpowiadając wyjaśniała, że z budżetu miasta gminy przekazujemy dotacje podmiotowe i przedmiotowe, a każda przekazana dotacja jest zgodnie z umową rozliczenia. 3. radny Modlibowski Jarosław zapytał Skarbnika Gminy, czy Fundacja „Pomoc Dzieciom Wiejskim” na utrzymanie szkół w 2005r.otrzymała więcej środków, jak wynika z otrzymanej subwencji oświatowej ? Skarbnik Gminy Aleksandra Kamińska odpowiadając mówiła, że Fundacja nie otrzymała ani złotówki więcej na utrzymanie szkół, jak subwencja oświatowa. 4. radny Modlibowski Jarosław mówił, iż osobiście uważa, że nasze założenie było takie, aby z budżetu gminy nie trzeba było dopłacać Fundacji do utrzymania szkół. Założenie to zostało zrealizowane, dlatego nie jest dla niego zrozumiała dyskusja radnego. To, że z budżetu gminy dopłacamy do utrzymania przedszkoli wiejskich - to nasz ustawowy obowiązek. Każdy z siedzących na sali, p.Gronowicz, czy Modlibowski mogli i nadal mogą powołać fundację czy stowarzyszenie, które np. prowadziłoby przedszkole i gmina z budżetu musiałaby też nam dopłacać w formie dotacji dla każdego dziecka przedszkolnego w takiej samej wysokości ile kosztuje utrzymanie dziecka w przedszkolu prowadzonym przez Gminę. Dlatego proszę, aby Pan Gronowicz nie wprowadzał w błąd opinii społecznej. Zapytał się wprost Pana Gronowicza, czy chce dyskryminować dzieci wiejskie i zabrać im możliwość uczęszczania do przedszkola, teraz kiedy Fundacja stworzyła dzieciom wiejskim możliwość korzystania, na takich samych prawach, jak dzieci z miasta - czy Pan ma taką władzę? 5. radny Gronowicz Leszek założeniem naszym nie było prowadzenie przez Fundację przedszkoli dla dzieci 3 letnich, mówiliśmy tylko o dzieciach klas zerowych, czyli sześciolatkach. Wskazał, że umowa Gminy z Fundacją jest niekorzystna dla Gminy – bo kwota na każde dziecko przedszkolne w Fundacji jest taka sama, jak na dziecko przedszkola w Skokach, które jest przedszkolem 9 –cio godzinnym. Natomiast w Fundacji dzieci mają tylko pobyt 5-cio godzinny, dlatego uważa, że kwota tej dotacji powinna być o połowę niższa. 6. radny Biały Paweł zabierając głos mówił, że wszystkie środki finansowe dla Fundacji na utrzymanie szkół, czy przedszkoli były przekazywane za zgodą Rady w formie uchwał Rady, dlatego uważa tą dyskusję za zbędną i wnioskuje o jej zamknięcie. 7. Burmistrz Miasta i Gminy Tadeusz Kłos - wyjaśniał, że nie podpisywał żadnej umowy z Fundacją, która byłaby niezgodna z prawem, czy niekorzystna dla Gminy. Żadna z umów tej kwestii nie reguluje bo wszystkie dzieci korzystają z przedszkola na podstawie ustawy o systemie oświaty, a nie na podstawie umowy z Gminą. Radny Gronowicz Leszek zaprzeczył słowom Burmistrza i zaczął czytać treść umowy. Burmistrz prosił radnego, żeby na spokojnie, dokładnie bez żadnych emocji zapoznał się z treścią posiadanego dokumentu – bo ten dokument określa zasady i tryb prowadzenia szkół i przedszkoli przez Fundację. 8. radny Deminiak Franciszek - mówił, że od początku był przeciwny przekazaniu szkół Fundacji, dlatego jest przekonany, że od początku miał rację. Uważa, że Fundacja powinna przedstawić własną kalkulację na prowadzenie szkół, czy przedszkoli. Również uważa, że powinna być prowadzona bieżąca kontrola obecności i ilości dzieci uczęszczających do placówek prowadzonych przez Fundację. 9. radny Biały Paweł złożył formalny wniosek o zamknięcie dyskusji. W wyniku głosowania Rada Miejska Gminy wniosek poparła i przyjęła /11 głosami za i 4 głosami wstrzymującymi się / ad. 7.6 Po zakończeniu dyskusji Przewodnicząca Rady Grażyna Szymkowiak poddała pod głosowanie projekt uchwały w sprawie udzielenia Burmistrzowi absolutorium. Rada Miejska Gminy p o d j ę ł a (14 głosami za i 1 głosem wstrzymującym się) Uchwałę nr XLVII/290 /2006 w sprawie udzielenia Burmistrzowi Miasta i Gminy w Skokach absolutorium za 2005r. Podjęta Uchwała stanowi załącznik nr 8 do protokółu sesji Rady. Przewodnicząca Rady Grażyna Szymkowiak pogratulowała w imieniu radnych Rady Burmistrzowi otrzymania absolutorium, życząc dalszej owocnej pracy na rzecz Gminy i jej mieszkańców. Burmistrz Miasta i Gminy Tadeusz Kłos podziękował radnym Rady za udzielone absolutorium. Dziękując mówił, że intencją Jego było i jest funkcjonować tak, aby jak najwięcej zyskała społeczność Gminy Skoki, której sam jest częścią. Dziękując Wysokiej Radzie mówił, że to absolutorium jest zasługą nie tylko jego, ale całej Rady Miejskiej Gminy oraz pracowników samorządowych - bo wszyscy wspólnie pracujemy dla rozwoju Gminy dla mieszkańców Gminy Skoki. --------------------------------------------------- Radny Leszek Gronowicz zgłosił formalny wniosek o przerwę w obradach sesji Rady. Przewodnicząca Rady Grażyna Szymkowiak poddała wniosek radnego pod głosowanie. W wyniku którego Rada Miejska Gminy Skoki wyraziła zgodę na przerwę. /9 głosów za , 2 głosy przeciwne i 4 głosy wstrzymujące się/ Przewodnicząca Rady Grażyna Szymkowiak po przerwie wznowiła obrady i poinformowała, że wszyscy radni są obecni, a stan Rady nadal wynosi 15 radnych. ad. 8 Przewodnicząca Rady Grażyna Szymkowiak omawiając projekt uchwały wskazała, że w związku z tym że jestem upoważniona przez Radę do wykonywania czynności z zakresu prawa pracy w stosunku do Burmistrza przygotowała pod obrady dzisiejszej sesji Rady projekt uchwały proponując 11 % podwyżkę płacy Burmistrzowi. Dlaczego propozycja 11 % . Dlatego, że w 2005r. w budżecie miasta i gminy zapisaliśmy 6 % podwyżki płac dla pracowników samorządowych, a w budżecie 2006r. 5 % w związku z tym, że Burmistrz nie miał dotychczas żadnej podwyżki proponuję jednorazowo 11 %. Zgodnie z przepisami ustawy o pracownikach samorządowych i ustawy o samorządzie gminnym kompetencje w zakresie zasad ustalania wynagrodzenia dla Burmistrza ma wyłącznie Rada Miejska Gminy. Dlatego kwestię samej podwyżki i jej wysokości pozostawiam radnym Rady. Wynagrodzenie ustala się w oparciu o tabele stanowisk, kwoty wynagrodzenia zasadniczego, dodatku funkcyjnego i specjalnego zawarte w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 2 sierpnia 2005r.w sprawie zasad wynagradzania pracowników samorządowych zatrudnionych w urzędach gmin, starostwach powiatowych i urzędach marszałkowskich. Następnie wysłuchano opinii stałych komisji Rady do projektu uchwały. W dyskusji głos zabrali kolejno: 1 radny Gronowicz Leszek zabierając głos prosił o powtórzenie bo nie dosłyszał zasług Burmistrza, dla których to członkowie Komisji Rolnictwa i Oświaty proponują aż 15 % podwyżkę płacy. Uważam, że tak wysoka jednorazowa podwyżka jest niemoralna, gdyż wynosi ona ponad 1.000 zł, gdzie niekiedy najniższy zarobek niektórych pracowników w Urzędzie jest niższy od proponowanej podwyżki. Przewodniczący Komisji Rolnictwa Grzegorz Matuszak mówił, że uzasadnieniem tak wysokiej podwyżki jest fakt, że Burmistrz w okresie minionej kadencji tj. trzech lat nie otrzymał żadnej podwyżki płac. Ponadto w ocenie Komisji Burmistrz podejmuje słuszne kierunki rozwoju gminy, co wpływa na jego pozytywną ocenę, a dowodem tej oceny jest udzielone mu przez Radę dzisiaj absolutorium. 2. radny Owczarzak Grzegorz wskazał, że argumenty przedstawiane przez Przewodniczącą Rady i argumenty członków Komisji Rolnictwa i Oświaty nie są argumentami, które uzasadniałyby proponowaną aż 15 % podwyżkę wynagrodzenia Burmistrzowi.Mówił, że praca Burmistrza - to nie zasługa, to obowiązek wynikający ze stosunku pracy. Uważam, że przez całe trzy lata nie wystąpiły żadne nadzwyczajne przesłanki, które zmieniłyby krajobraz gminy na lepszy, na bardziej przyjazny dla mieszkańców. Nie udało się Burmistrzowi pozyskać nowych inwestorów, środków unijnych, a przede wszystkim nic nie zrobił dla mieszkańców w kierunku zmniejszenia bezrobocia. Dlatego trudno znaleźć uzasadnienie dla tej podwyżki płacy. Pytał się jak On, jako radny Rady, mieszkaniec tej Gminy ma wytłumaczyć tak wysoką podwyżkę mieszkańcowi gminy, który jest bezrobotny bez środków do życia czy mieszkańcowi osiedla, który oczekuje od kilkunastu lat budowy dróg – naprawdę trudno znaleźć uzasadnienie. Dlatego oświadczał, że jest przeciwny zmianie wynagrodzenia Burmistrzowi i będzie przeciwny podwyżce płacy dla Burmistrza. 3. radny Gronowicz Leszek zabierając ponownie głos zadał pytania: · co Pan Burmistrz robił w kierunku pozyskania nowych miejsc pracy? · co Pan Burmistrz robił w kierunku rozwoju przedsiębiorczości w gminie ? Z uwagi na brak odpowiedzi na sesji Rady prosił, aby udzielono mu odpowiedzi na piśmie na zadane pytania. Przewodnicząca Rady Grażyna Szymkowiak podała pod głosowanie wniosek podjęty na połączonym posiedzeniu Komisji Rolnictwa i Oświaty , aby podwyżka płac Burmistrza została przyznana w wysokości 15 % tj. 8550 zł brutto. W wyniku jawnego głosowania Rada Miejska Gminy wniosek przyjęła /1o głosami za, 3 głosami przeciwnymi i 2 głosami wstrzymującymi się/ Rada Miejska Gminy uwzględniając przyjęty wniosek p o d j ę ł a ( w reasumpcji głosowania - 13 głosami za i 2 głosami przeciwnymi / Uchwałę nr XLVII/291 /2006 w sprawie ustalenia wynagrodzenia dla Burmistrza Miasta i Gminy Skoki Podjęta Uchwała stanowi załącznik nr 9 do protokółu sesji Rady. ad. 9 Skarbnik Gminy Aleksandra Kamińska omawiając projekt uchwały wskazała, że Burmistrz Miasta i Gminy proponuje wprowadzenie następujących zmian w uchwale budżetowej na rok 2006. Po stronie DOCHODÓW: w dz. 756 - Dochody od osób prawnych, od osób fizycznych i od innych jednostek nieposiadających osobowości prawnej oraz wydatki związane z ich poborem. w dz. 900 - Gospodarka Komunalna i Ochrona Środowiska - wprowadzono po stronie dochodów środki jakie Gmina otrzymała z Europejskiego Funduszu Rozwoju Wsi Polskiej na zakup pojemników do selektywnej zbiórki odpadów w wysokości 3.900 zł. Po stronie WYDATKÓW: dział 600 Transport i łączność - wprowadzono do budżetu kwotę 70.000 zł na pomoc finansową dla województwa wielkopolskiego na budowę ścieżki pieszo jezdnej w ciągu drogi wojewódzkiej nr 197 w miejscowości Rejowiec. - zwiększono o 31.000 zł plan wydatków na usługi związane z utrzymaniem dróg gminnych, w tym 11.000 zł na słupy ogłoszeniowe, - zwiększono o 20.000 zł plan wydatków na usługi związane z utrzymaniem dróg gminnych , w tym 10.000 zł na ustawienie płotu przy ul. Poznańskiej. - zmniejszono o 112.000 zł plan wydatków inwestycyjnych na drogi gminne, przy czym zmiana ta dotyczy: o zwiększenia o 60.000 zł planu wydatków na przebudowę chodnika na ul. Jana Pawła II, o zmniejszenia o 120.000 zł planu wydatków na budowę nawierzchni dróg gminnych na osiedlu Rakojedzka..., o zmniejszenia o 52.000 zł planu wydatków na przebudowę drogi gminnej w Potrzanowie. dział 750 Administracja Publiczna - zwiększono planowane wydatki na wynagrodzenie w kwocie 993 zł z przeznaczeniem na wypłatę ekwiwalentu za urlop wypoczynkowy dla zwolnionego pracownika, - zwiększono plan wydatków na usługi w wysokości 3.000 zł z przeznaczeniem na monitorowanie ochrony obiektu Urzędu. - wprowadzono plan wydatków na instalację alarmu w Urzędzie w kwocie 8.500 zł dział 754 Bezpieczeństwo Publiczne i Ochrona Ppoż. - wprowadzono plan wydatków na dofinansowanie zakupu samochodu dla Komendy Wojewódzkiej Policji w kwocie 30.000 zł dział 757 Obsługa długu publicznego. - zmniejszono planowane wydatki na odsetki od kredytów o kwotę 25.240 zł dział 801 Oświata i wychowanie - zwiększono plan wydatków na wynagrodzenia, pochodne i dokształcanie nauczycieli w placówkach oświatowych, prowadzonych przez Gminę w ogólnej kwocie 61.722 zł - ponadto wprowadzono do budżetu kwotę 90.000 zł z przeznaczeniem na remont boiska w Szkole Podstawowej w Skokach. dział 900 Gospodarka komunalna i ochrona środowiska - wprowadzono plan wydatków na zakup pojemników do selektywnej zbiórki odpadów w kwocie 5.124 zł. dział 921 Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego - zwiększono planowane wydatki na utrzymanie obiektów kulturalnych o ogólną kwotę 55.000 zł, z tego na utrzymanie świetlic wiejskich 40.000 zł. dział 926 Kultura fizyczna i sport - zwiększono planowane wydatki na urządzenie placu zabaw dla dzieci w kwocie 20.000 zł ogółem. Przychody i rozchody Planowane do zaciągnięcia w roku 2006 kredyty zmniejszone zostały do kwoty 1.524.531 zł, natomiast rozchody pozostały na takim samym poziomie. Do budżetu wprowadzono również w kwocie 533.088 zł przychody powstałe z rozliczenia roku poprzedniego tzw. „wolne środki”. Pozostałe zmiany Zmieniono plan wydatków majątkowych przewidzianych do realizacji w 2006r., a także limity wydatków na wieloletnie programy inwestycyjne przewidziane do realizacji w latach 2006- 2008, co jest konsekwencją zmian wprowadzonych w planie wydatków budżetu. Ustalono również nowe brzmienie planu przychodów i wydatków Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Radni Rady wysłuchali opinii stałych komisji Rady do projektu uchwały. W dyskusji kolejno głos zabrali : 1. radny Owczarzak Grzegorz zapytał czy pomysł wspólnych komisji dobrze zrozumiał i zmierza w tym kierunku, aby za proponowaną przez Burmistrza kwotę 90 tys.zł na remont boiska przy Szkole Podstawowej w Skokach zrobić więcej niż to co kryje się pod tym hasłem. Zapis w projekcie uchwały dot. o remoncie całego boiska. 2. Burmistrz Miasta i Gminy Tadeusz Kłos odpowiadając mówił, że proponowana przez radnego kwota nie starczy na poszerzenie zakresu zadania na remont całego boiska, w tym również bieżni. Dlatego radny Bogunia na posiedzeniu Komisji poddał pod wątpliwość przedstawione koszty, gdyż sam uważa że za proponowaną kwotę można zrobić również bieżnię Jednak po spotkaniu się ponownie z dyrektorem szkoły i analizie posiadanych ofert stwierdzamy wspólnie, że nie będzie to możliwe – bo chcemy to zrobić porządnie i dobrze od początku bez żadnej prowizorki. Według naszych szacunków może powstać oszczędność w granicach około 5 tys.zł. Dlatego jest za tym, aby pozostawić zapis uchwały bez zmian – bo on jest najbardziej bezpieczny. Dopiero po przetargu będziemy wiedzieli coś więcej, wtedy można będzie zastanowić się – co dalej robić. 3. radny Bogunia Przemysław zabierając głos mówił, że nie zgadza się z Burmistrzem. Wykonanie boiska do piłki siatkowej, gdzie jest już częściowo podbudowa już zrobiona - to Wykonanie bieżni / 3 pasy/ o Natomiast powinniśmy się zastanowić czy zakładać sztuczną trawę na boisku tenisowym. Osobiście uważa, że to boisko jest wielofunkcyjne i takie powinno pozostać - bo w okresie zimy na nim mamy lodowisko, które w pełni spełnia swoją rolę. Wyjaśniał, że jeśli nawet jego szacunek jest niedokładny, to może mylić się jedynie o kwotę w granicy około 10 tys.zł. Sama robocizna to 3 zł za/metr. Pozostałe koszty to towar: klej, specjalny granulat piasku i sztuczna trawa. Uważam, że nie może tego robić firma bez doświadczenia. Jednak twierdzę, że te środki zupełnie starczą. Dlaczego opowiadam się za wykonanie bieżni, przede wszystkim dla poprawy bezpieczeństwa. Kończąc mówił, że swój wniosek podtrzymuje gdyż jest przekonany, że planowane środki wystarczą. 4. radna Sawińska Jolanta - zabierając głos mówiła, że nie chce podważać wyliczeń kolegi Bogunii. Są jednak specjaliści i fachowcy co powinni dokładnie wyliczyć koszty – bo obowiązują jakieś normy. Osobiście uważa, że zapis w projekcie uchwały jest bezpieczny - bo dotyczy całego boiska i taki powinien pozostać. Jesteśmy wszyscy świadomi, że jeśli w wyniku przetargu okarze się, że nie starczy na całe zadanie środków – to będziemy się zastanawiać co dalej robić, a może uda się dochwalić brakujące środki , tak aby całe zadanie remontowe zakończyć. 5. radny Owczarzak Grzegorz - dyskutując mówił, że jeśli wyliczenia Pana Bogunii są wyliczeniami rzeczywistymi – to w pełni popiera tą propozycję, aby zadanie rozszerzyć o wykonanie bieżni. Jest za tym , aby zrobić to dobrze ,ale oszczędnie i jak najwięcej. 6. Burmistrz Miasta i Gminy Tadeusz Kłos - uważa, że dopiero przetarg rozstrzygnie kwestię ceny. Firmy same się prześcigają i cena może zdecydowanie spaść, ale nie możemy tego z góry założyć - bo sami nie wiemy. Dlatego proponuje pozostawić zapis bez zmian, a po przetargu zdecydujemy co dalej. 7. radny Bogunia Przemysław - zabierając głos zapytał się - bo sam zaczął wątpić, czy to ma być nawierzchnia tartanowa, czy sztuczna trawa ? 8. dyrektor Szkoły Podstawowej Wiesław Berendt -ma być to sztuczna trawa. Kontynuując mówił, że jest w posiadaniu kilku ofert z których w większości wynika, że 80m2 ułożenia sztucznej trawy wraz z podbudową to koszt ok. 90 tys. zł – dlatego po przeliczeniach uważam, że nasze zadanie też w takiej kwocie się zamknie. Ponadto śledziłem w internecie koszty i one w zasadzie nie odbiegają od tych, które przedstawiamy. 9. radny Modlibowski Jarosław Komisja podejmując wniosek miała na celu , że podjęte działanie powinno być tak ukierunkowane, aby zostało zakończone. Wiemy, że dyrekcje szkół wspólnie z Radami Rodziców podjęły działania w kierunku poprawy estetyki boisk.Dlatego zrobienie remontu boiska byłoby zakończeniem poprawy estetyki zewnętrznej całego kompleksu szkolnego. 10. radny Grzegorzewski Kazimierz - mówił, że w Antoniewie jest firma ze Suchego Lasu, która obecnie robi remont boiska i układa na nim sztuczną trawę. Dlatego proponuje, aby zobaczyć na czym ta praca polega i jakie są koszty jej ułożenia. 11. radny Owczarzak Grzegorz - mówił, że opowiada się za pozostawieniem zapisu w projekcie uchwały bo rzeczywiście on jest bezpieczny i dotyczy całego boiska bez wyszczególniania boisk i bieżni. 12. radny Biały Paweł - mówił, że Burmistrz Miasta i Gminy wraz z urzędnikami ma duże doświadczenie i najlepiej wie jak zapisać zadanie i ogłosić przetarg, dlatego powinniśmy zaufać służbą Urzędu dlatego proponuje pozostawić projekt uchwały bez zmian. Z uwagi na wyczerpanie dyskusji Przewodnicząca Rady Grażyna Szymkowiak poddała pod głosowanie wniosek podjęty na wspólnym posiedzeniu Komisji Rolnictwa i Oświaty, aby w dz. 801 Oświata i Wychowanie w ramach planowanej przez Burmistrza kwoty 90.000 zł przeznaczonej na remont boiska w Szkole Podstawowej w Skokach uwzględnić remont całego boiska wraz z Rada Miejska Gminy nie wprowadzając żadnych zmian p o d j ę ł a (15 głosami za - jednogłośnie / Uchwałę nr XLVII/292 /2006 w sprawie wprowadzenia zmian w uchwale budżetowej na rok 2006 Podjęta Uchwała stanowi załącznik nr 10 do protokółu sesji Rady. ad. 10 Burmistrza Miasta i Gminy Tadeusz Kłos omawiając projekt uchwały wskazał, że w trakcie realizacji inwestycji związanej z budową kanalizacji sanitarnej dla miejscowości Pawłowo Skockie i Stawiany na trasie rurociągu tłocznego wybudowane zostały cztery przepompownie ścieków. Dwie przepompownie ścieków w Stawianach i w Rejowcu usytuowane zostały na gruntach Skarbu Państwa wchodzących w skład Zasobu Agencji Nieruchomości Rolnych. Po geodezyjnym wydzieleniu działek pod przepompowniami ścieków oznaczone one zostały ewidencyjnie jako dz. Nr 4/16 o pow. w Stawianach i dz. Nr 85/4 o pow. Agencja Nieruchomości Rolnych Oddział Terenowy w Poznaniu w odpowiedzi na mój wniosek potwierdziła wolę nieodpłatnego przekazania na rzecz Gminy Skoki w/wym. działek, na których usytuowane są przepompownie ścieków po spełnieniu określonych warunków. Jednym z warunków jest między innymi podjęcie przez Radę uchwały o wyrażeniu zgody na nieodpłatne przejęcie tych nieruchomości. Rada Miejska Gminy po wysłuchaniu pozytywnej opinii Komisji w głosowaniu jawnym p o d j ę ł a (15 głosami za - jednogłośnie ) Uchwałę nr XLVII/293/2006 w sprawie nieodpłatnego przejęcia na własność Gminy Skoki działek nr 4/16 w Stawianach i nr 85/4 w Rejowcu wchodzących w skład Zasobu Agencji Nieruchomości Rolnych zabudowanych przepompownią ścieków. Podjęta Uchwała stanowi załącznik nr 11 protokółu sesji Rady. ad. 11 Burmistrz Miasta i Gminy Tadeusz Kłos omawiając projekt uchwały wskazał, że prawo pierwokupu określone w art. 109 ustawy o gospodarce nieruchomościami przysługuje gminie w przypadku sprzedaży działek nie zabudowanych, nabytych uprzednio od gminy lub Skarbu Państwa oraz sprzedaży prawa użytkowania wieczystego niezabudowanej nieruchomości gruntowej. Z przesłanego przez kancelarię notarialną wypisu z umowy warunkowej wynika, że właściciel działki zabudowanej nr 17/32 będący jednocześnie współwłaścicielem działki zabudowanej nr 17/52 /stacja pomp/ oraz współwłaścicielem działki niezabudowanej stanowiącej drogę wewnętrzną nr 17/15 sprzedał swój udział wynoszący 1/46 części. Gminie przysługuje w tym wypadku prawo pierwokupu wyłącznie udziału w tej drodze. Cała nieruchomość i obydwa udziały sprzedane zostały za kwotę 125.000 zł. „Zacisze” zakończona została pod koniec ubiegłego roku i jednym z jej celów było pozostawienie działkowiczom dróg wewnętrznych do korzystania, ale również utrzymywania ich w odpowiednim stanie technicznym. Dlatego proponuję, aby Rada wyraziła zgodę na odstąpienie od wykonywania prawa pierwokupu udziału w przedmiotowej działce. Rada Miejska Gminy Po wysłuchaniu pozytywnych opinii Komisji do projekt uchwały w głosowaniu jawnym p o d j ę ł a (15 głosami za - jednogłośnie ) Uchwałę nr XLVII/294/2006 w sprawie wyrażenia zgody na odstąpienie od wykonywania prawa pierwokupu udziału w działce nr 17/15 w Sławicy. Podjęta Uchwała stanowi załącznik nr 12 protokółu sesji Rady ad . 12 1. radny Leszek Gronowicz pytanie kierował do Burmistrza Miasta i Gminy pytając się dlaczego Referat Oświaty istnieje w takim samym składzie osobowym, jaki był przed przekazaniem szkół wiejskich Fundacji „Pomoc Dzieciom Wiejskim” w Bliżycach ? Uważa, że brak reaorganizacji referatu niekorzystnie wpływa na koszty utrzymania oświaty w gminie. odpowiadając radnemu mówił, że w Referacie Oświaty pracowały 4 osoby, a obecnie tj. z chwilą przekazania szkół Wiejskich Fundacji „Pomoc Dzieciom Wiejskim” pracują tylko 2 osoby. Jednak ze względów lokalowych w biurze Referatu nadal siedzi 4 pracowników, ale 2 pracowników zajmuje się oświatą , a 2 pracowników ma powierzone inne zadania nie związane z obsługą oświaty. ad . 13 Komunikaty, wolne wnioski. 1. Przewodnicząca Rady Grażyna Szymkowiak informowała, iż Burmistrz Miasta i Gminy organizuje po raz kolejny konkurs „Piękna i Zielona Gmina Burmistrz ma na celu zachęcenie mieszkańców gminy do poprawy estetyki i stanu sanitarnego środowiska oraz zmobilizowanie mieszkańców do większej dbałości o otoczenie. Podobnie jak w latach ubiegłych przewidziano dla zwycięzców nagrody rzeczowe. Zgodnie z prośbą Burmistrza informuję o konkursie, a radnych Rady proszę o rozpropagowanie i poinformowanie swoich wyborów i mieszkańców gminy , dlatego przekazuje kserokopię regulaminu konkursu. 2. radny Leszek Gronowicz - zabierając głos wskazywał, że przewodnicząca Rady niezgodnie z prawem poddała pod głosowanie wniosek podjęty przez połączone komisje Rady dot. wprowadzenia zmian w uchwale budżetowej. Przypominał, że zgodnie ustawą o samorządzie gminy uprawnionym do wprowadzania zmian w budżecie jest tylko burmistrz. Przewodnicząca Rady Grażyna Szymkowiak poprosiła radcę prawnego Urzędu o udzielenie wyjaśnienia radnemu Leszkowi.Gronowiczowi na stawiany przez niego problem. Pani Mirosława Nowakowska – radca prawny Urzędu odpowiadając radnemu wskazała, iż wniosek połączonych Komisji nie dotyczył wprowadzania zmian w budżecie związanych ze zmianą przeznaczenia środków czy zmianą zadania, a dotyczył tylko zwiększenia zakresu zadania w ramach proponowanych przez Burmistrza środków - co jest zgodne z uprawnieniami Rady. ad . 14 Ze względu na wyczerpanie dziennego porządku obrad sesji i dyskusji Przewodnicząca Rady Miejskiej Gminy Grażyna Szymkowiak obrady XLVII sesji Rady Miejskiej Gminy w Skokach zamknęła o godz.1645 . Przewodnicząca Rady Miejskiej Gminy w Skokach (Grażyna Szymkowiak) Sekretarz obrad (Ryszard Jasiński)
Rada Miejska Gminy Skoki
PROTOKÓŁ nr XLVII/2006
Radny Leszek Gronowicz spóźnił się i uczestniczył w obradach
W posiedzeniu Komisji uczestniczyła dyrektor Wielkopolskiej
Stosownie do treści pisma Ministerstwa Finansów zwiększono plan dochodów
Gminy z tytułu udziałów w podatku dochodowym od osób fizycznych o kwotę
18.337 zł oraz z tytułu subwencji oświatowej o kwotę 355.049 zł.
W wyniku głosowania wniosek nie uzyskał większości głosów
„ za” i upadł / w reasumpcji głosowania /
- za wnioskiem głosowało 6 radnych, 7 radnych było przeciwnych
i 2 radnych wstrzymało się.
Interpelacje radnych
Burmistrz Miasta i Gminy Tadeusz Kłos