Protokół Nr XXXXI/2005
Rada Miejska Gminy Skoki
PROTOKÓŁ nr XXXXI/2005
XXXXI sesji Rady Miejskiej Gminy w Skokach
odbytej w dniu
29 grudnia 2005r. od godz.1400 do godz. 1710
w sali Biblioteki Publicznej Miasta i Gminy
w Skokach.
Radni Rady Miejskiej Gminy Skoki
zgodnie z załączoną listą obecności.
Porządek obrad
XXXXI sesji Rady Miejskiej Gminy w Skokach
1. Otwarcie sesji i stwierdzenie quorum.
2. Wybór sekretarza obrad.
3. Przyjęcie „Protokółu z ostatniej sesji Rady”.
4. Przedstawienie porządku obrad oraz ewentualne jego zmiany.
5. Informacja Burmistrza z realizacji uchwał Rady i bieżącej działalności.
6. Informacja przewodniczących komisji z pracy komisji oraz delegata
Stowarzyszenia Gmin i Powiatów Wielkopolski.
7. Podjęcie uchwały w sprawie wprowadzenia zmian w uchwale
budżetowej 2005r.
8. Uchwalenie budżetu Miasta i Gminy na 2006r.
9. Sprawozdanie z realizacji Gminnego Programu Profilaktyki
i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w roku 2005.
10. Podjęcie uchwały w sprawie „Gminnego programu profilaktyki
i rozwiązywania problemów alkoholowych” na rok 2006.
11. Podjęcie uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzenia
miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Gminy
Skoki w części wsi Potrzanowo.
12. Podsumowanie 10-letniej współpracy Gminy Skoki z gminami
zaprzyjaźnionymi i ustalenia programowe podjęte na konferencji
programowej na dalsze lata współpracy.
13. Interpelacje radnych.
14. Komunikaty, wolne wnioski.
15. Zakończenie.
ad. 1
Otwarcia obrad XXXXI sesji Rady Miejskiej
Gminy w Skokach dokonała Przewodnicząca Rady Miejskiej
Gminy w Skokach Pani Grażyna Szymkowiak.
Stwierdziła, że na ogólny stan 15 radnych Rady obecnych
na sesji Rady w chwili otwarcia obrad było 13 - wobec czego
Rada Miejska Gminy Skoki była prawomocna do prowadzenia
obrad, podejmowania uchwał oraz opinii i wniosków zgodnie
z ustawą o samorządzie gminnym (Dz.U.Nr 142 poz. 1591 tj. z 2001r.ze zm.)
i Statutem Gminy Skoki (Dziennik Urzędowy Województwa Wielkopolskiego
Nr 109 poz. 2005 z dnia 27.06.2003r.).
Radny Biały Paweł - był nieobecny, a radny Szymkowiak Jacek
- spóźnił się i uczestniczył w obradach od pkt. 8 porządku obrad
i od tego punktu stan radnych obecnych zwiększył się do 14 radnych.
Natomiast od pkt. 9 porządku obrad stan Rady zmniejszył się do 12 radnych
- ponieważ radna Jolanta Sawińska i Kazimierz Grzegorzewski z powodów
osobistych prosili o zwolnienie z dalszego udziału w obradach sesji Rady.
Przewodnicząca Rady Miejskiej Gminy
Pani Grażyna Szymkowiak
po stwierdzeniu quorum i otwarciu powitała osobno:
- radnych Rady Miejskiej Gminy Skoki,
- Burmistrza Miasta Gminy Pana Tadeusza Kłosa,
- skarbnika Gminy Aleksandrę Kamińską,
- radcę prawnego Mirosławę Nowakowską,
- radnego Powiatu, Wiceprzewodniczącego Rady Powiatu
Krzysztofa Migasiewicza
- Komendanta Komisariatu Policji w Skokach
Pana Jacka Matysiaka
- kierowników jednostek organizacyjnych Gminy,
- pracowników Urzędu, przedstawicieli prasy lokalnej
oraz wszystkich przybyłych gości.
ad. 2
Zgodnie z Rozdz.V pkt.3 § 32 ust. 3 Statutu Gminy Skoki
na sekretarza obrad XXXXI sesji Rady Miejskiej Gminy
w Skokach powołano (dot.ustalenia, że każdy z radnych będzie
kolejno pełnił funkcję sekretarza) radny Bogunia Przemysław
( 12 głosów za ,1 głos wstrzymujący się )
Przewodnicząca Rady Grażyna Szymkowiak
poinformowała, że wybrany sekretarz obrad będzie nadzorował
prowadzenie protokółu sesji i ustalał wyniki jawnego głosowania.
ad. 3
Sekretarze obrad
- XXXX sesji Rady radna Jolanta Sawińska
poinformowała radnych, że protokół z dnia 6 grudnia 2005r.
został przeczytany, sprawdzony i jest zgodny z tokiem obrad
sesji Rady. Oddaje istotę posiedzenia, wyników głosowań
oraz przebiegu dyskusji.
Żadnych innych uwag i wniosków do protokółu nie zgłoszono.
Protokóły sesji Rady są do wglądu na dzisiejszej sesji Rady
i codziennie w godzinach pracy Urzędu Miasta i Gminy.
ad. 4
Przewodnicząca Rady Miejskiej Gminy
Pani Grażyna Szymkowiak przedstawiła porządek obrad
sesji Rady, a następnie zapytała o uwagi i wnioski do ustalonego
porządku obrad dzisiejszej sesji Rady.
Przewodnicząca Rady Grażyna Szymkowiak
poinformowała, że ustalony przez nią porządek obrad stanowi podstawę
do prowadzenia obrad XXXXI sesji Rady Miejskiej Gminy Skoki.
ad. 5
Do Informacji z bieżącej pracy Burmistrza w okresie między sesjami
Rady i Sprawozdania z realizacji uchwał Rady Miejskiej Gminy
podjętych na XXXX sesji Rady
- nie zgłoszono uwag i pytań.
„Informacje” stanowią kolejno załącznik nr 1 i 2 do protokółu sesji Rady.
ad. 6
Przewodniczący stałych komisji Rady składali kolejno informacje
z międzysesyjnej pracy Komisji Rady, a także dokonali
krótkiego podsumowania pracy komisji za cały 2005r.
1. Pan Grzegorz Owczarzak - przewodniczący Komisji
z pracy Komisji Finansów, Rozwoju Gminy i Komunikacji.
2. Pani Jolanta Sawińska - przewodnicząca Komisji
z pracy Komisji Oświaty, Kultury, Zdrowia, Sportu i Rekreacji.
3. Pan Grzegorz Matuszak - przewodniczący Komisji
z pracy Komisji Rolnictwa, Gospodarki Komunalnej,
Ochrony Środowiska i Porządku Publicznego.
4. Pan Leszek Gronowicz - delegat Stowarzyszenia Gmin
i Powiatów Wielkopolski
poinformował , że w dniu 7 grudnia br. odbył się Zjazd Delegatów
Stowarzyszenia Gmin i Powiatów Wielkopolski , na którym przyjęto
budżet Stowarzyszenia, który opiewa na ogólną kwotę 536.000 zł
Informacje stanowią kolejno załączniki od 3- 5 do protokółu sesji Rady.
ad. 7
Skarbnik Gminy Aleksandra Kamińska
omawiając projekt uchwały wskazała, że Burmistrz Miasta i Gminy proponuje wprowadzenie następujących zmian w uchwale budżetowej na rok 2005.
Po stronie DOCHODÓW:
w dz. 010 Rolnictwo i Łowiectwo
ujęto w budżecie ponadplanowe dochody z tytułu opłat
w kwocie 19.016 zł i ze sprzedaży gruntów rolnych w wysokości 56.930 zł.
w dz. 020 Leśnictwo
zmniejszono o 10.000 zł zaplanowane wcześniej wpływy ze sprzedaży drewna
z lasów gminnych
w dz. 600 Transport i Łączność
ujęto karę wpłaconą za nieterminowe wywiązanie się z umowy przez wykonanwcę
w kwocie 5.291 zł
w dz. 700 Gospodarka mieszkaniowa
-zmniejszono o kwotę 13.000 zł wpływy z tytułu wieczystego użytkowania ponieważ
realizacja dochodów z tego tytułu, zaplanowana wcześniej nie wydaje się możliwa
-z tego samego powodu zmniejszono o kwotę 10.000 zł planowane dochody
z tytułu najmu i dzierżawy.
- 0 65.000 zł zwiększono natomiast wpływy związane ze zmianą planów
zagospodarowania przestrzennego.
w dz. 710 Działalność usługowa
zmniejszono o 8.000 zł planowane wpływy związane ze zmianą planów
zagospodarowania przestrzennego,
w dz. 750 Administracja publiczna
zmniejszono o 2.000 zł planowane wpływy z różnych dochodów,
w dz. 756 Dochody od osób prawnych i fizycznych i inne
- zmniejszono o 22.ooo zł planowane wpływy z podatku od nieruchomości od osób prawnych i o 2.ooo zł plan odsetek od nieterminowych wpłat podatku i opłat,
- zmniejszono o 90.000 zł plan dochodów z tytułu podatku od nieruchomości od osób fizycznych, zwiększono natomiast o 6.000 zł planowane wpływy z podatku rolnego.
- o 8.000 zł zmniejszono planowane wpływy z planowanej opłaty skarbowej
i o 8.947 zł z tytułu opłaty eksploatacyjnej powyższe zmiany są konsekwencją przeprowadzonej analizy uzyskanych dochodów z tytułu podatków i opłat.
w dz. 758 Różne rozliczenia
- na podstawie pisma Ministerstwa Finansów nr ST5-4820-26g/2005 zwiększono planowaną subwencję oświatową dla Gminy o kwotę 63.977 zł, zwiększenie
to związane jest z dofinansowaniem wzrostu zadań szkolnych i pozaszkolnych
od 1 września 2005r. polegającego na wzroście liczby uczniów.
- zwiększono również planowane odsetki od rachunków bankowych o kwotę
2.000 zł , wprowadzono także środki w kwocie 30.225 zł jakie Miasto Wągrowiec
ma przekazać tytułem zwrotu kosztów poniesionych na budowę Międzygminnego
Składowiska Odpadów Komunalnych w Kopaszynie.
w dz. 801 Oświata i wychowanie
zwiększono o 2.000 zł plan dochodów z tytułu opłaty stałej za Przedszkole.
w dz. 900 Gospodarka Komunalna i ochrona środowiska
- z powodu niskiej realizacji zmniejszono o 3000 zł planowane wpływy z tytułu opłaty produktowej.
w dz. 926 Kultura fizyczna i sport
- zwiększono o 3.500 zł wpływy z tytułu organizowania zajęć rekreacyjnych w hali sportowej.
Po stronie WYDATKÓW:
dział 010 Rolnictwo i łowiectwo
-zmniejszono planowane wydatki inwestycyjne na budowę wodociągów
o 15.000 zł, w tym o 5.000 zł. dotyczy wodociągu do Budziszewic,
a 10.000 zł dotyczy wodociągu Rejowiec - Ignacewo.
dział 600 Transport i łączność
-zmniejszono planowane wydatki na inwestycje drogowe o kwotę 49.000 zł
przy czym zmniejszenie dotyczy następujących zadań :
- 9.000 zł - droga w Potrzanowie,
- 6.000 zł - chodnik Kościelna
- 4.000 zł droga Grzybowo - Grzybowice,
- 30.000 zł - droga do Łosińca.
dział 710 Działalność usługowa
- zmniejszono o 10.000 zł planowane wydatki związane ze zmianami planów zagospodarowania przestrzennego.
dział 750 Administracja publiczna
- zmniejszono planowane wydatki na diety dla radnych o kwotę 33.790 zł.
dział 754 Bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa
- zwiększono planowane wydatki bieżące na utrzymanie ochotniczych
straży pożarnych w gminie na ogólną kwotę 9.700 zł.
dział 757 Obsługa długu publicznego
- zmniejszono planowane wydatki na obsługę długu publicznego o kwotę 24.474 zł dostosowując plan do aktualnych potrzeb.
dział 801 Oświata i wychowanie
- wprowadzono zmiany w planie wydatków dotyczących dotacji dla podmiotu prowadzącego publiczne placówki oświaty, a mianowicie : zwiększono o 46.304 zł
plan dotacji dla szkoły, natomiast zmniejszono o kwotę 17.680 zł plan dotacji dla przedszkola, w związku z ostatecznym wyliczeniem należnej dotacji.
-zmniejszono również planowane wydatki na dowożenie uczniów do szkół o ogólną kwotę 25.000 zł.
dział 852 Pomoc społeczna
- zmniejszono planowane wydatki na dodatki mieszkaniowe o kwotę 35.000 zł
do wysokości potrzebnej na realizację zadania w roku bieżącym.
dział 900 Gospodarka komunalna i ochrona środowiska
- zwiększono o 17.000 zł planowane wydatki z przeznaczeniem na remont
oświetlenia ul Parkowej.
dział 921 Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego
- zwiększono wydatki o 9.000 zł ogółem, przy czym na utrzymanie świetlic o 5.000 zł
i na pozostałą działalność o 4.000 zł.
Przychody i rozchody
W załącznikach dotyczących przychodów i rozchodów budżetu oraz prognozy długu planowane kredyty na 2005r. zmniejszono do kwoty 550.000 zł - kredyt zaciągnięty na inwestycje drogowe. Kwota zaplanowanych wcześniej rozchodów nie uległa zmianie.
Pozostałe zmiany
Zmieniono treść załącznika stanowiącego limity wydatków na wieloletnie programy inwestycyjne, a także zestawienie dotacji udzielonych z budżetu, plan Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz plan wydatków będących w dyspozycji jednostek pomocniczych.
Rada Miejska Gminy
po wysłuchaniu pozytywnych opinii Komisji
p o d j ę ł a (13 głosami za - jednogłośnie /
Uchwałę nr XXXXI/262/2005
w sprawie wprowadzenia zmian w uchwale budżetowej
na rok 2005
Podjęta Uchwała stanowi załącznik nr 6 do protokółu sesji Rady.
ad. 8
Burmistrz Miasta i Gminy Tadeusz Kłos
wprowadzając do dyskusji mówił, że opracowując projekt budżetu chciał,
aby wygospodarować na inwestycje jak największą pulę środków w budżecie.
Jeśli chodzi o inwestycje drogowe - to w ramach środków własnych zamierzamy kontynuację rozpoczętych już zadań i będziemy realizowali kończąc inwestycje drogowe na osiedlu przy Rakojedzkiej. Proponujemy kontynuację przebudowy chodnika na ul. Jana Pawła II, przebudowę chodnika na ul. Kościelnej i Wągrowieckiej.
Natomiast osiedle przy ul. Topolowej, jako jedno duże zadanie chcemy
realizować ze środków funduszy europejskich. Za zrozumienie taki działań
dziękował radnym, a mieszkańcom tego osiedla będzie wyjaśniał przy każdej
okazji sposób realizacji inwestycji na tym osiedlu. Również zostanie złożony
wniosek o wsparcie z funduszy unijnych na realizację mediów dla osiedla przy
ul. Rogozińskiej. Jeśli chodzi o wsie - to oprócz zapisanych w projekcie budżetu zadań inwestycyjnych będą realizowane również inwestycje drogowe w ramach dofinansowania z FOGR-u.
Natomiast gazyfikacja gminy będzie na pewno realizowana w latach 2006 - 2007
ale nie z naszych środków. Sprawa przekazania gospodarki wodno - ściekowej Spółce Aquanet przeciąga się nie z naszej winny, ale z uwagi na coraz to inne wymagania ze strony Funduszy Europejskich wobec Związku Międzygminnego Puszcza Zielonka.
Skarbnik Gminy Aleksandra Kamińska
w imieniu Burmistrza Miasta i Gminy Tadeusza Kłosa
1. przedstawiła projekt uchwały budżetowej wraz z uzasadnieniem,
2. odczytała opinię Regionalnej Izby Obrachunkowej w Poznaniu
do projektu budżetu miasta i gminy na 2006 r.
3. przedstawiła autopoprawki Burmistrza Miasta i Gminy do projektu
budżetu uwzględniające dodatkowe dochody budżetowe i wnioski
zgłoszone podczas pracy nad projektem budżetu.
Treść autopoprawek Burmistrza stanowi załącznik nr 8 do protokółu sesji Rady.
Przewodnicząca Rady Grażyna Szymkowiak
poprosiła o przedstawienie opinii komisji do projektu budżetu
Miasta i Gminy na 2006r.
Opinie Komisji stanowią kolejno załączniki od nr 9 -11 protokółu sesji Rady.
W dyskusji głos zabrali :
1. Radny Jarosław Modlibowski
- po wysłuchaniu opinii przedstawionej przez Przewodniczącego
Komisji Finansów mówił, że nie rozumie treści zarzutów Komisji
w przedstawionej opinii do projektu budżetu.
Nie wiem do kogo Pan Przewodniczący ma pretensje do Burmistrza,
czy do radnych Rady ?
2. Radny Grzegorz Owczarzak
- odpowiadając radnemu mówił , że Komisja nie ma do nikogo pretensji.
Komisja odbyła 8 posiedzeń podczas których analizowała projekt budżetu
i członkowie komisji wyrażali swój podgląd do zapisów budżetu zarówno
po stronie dochodów jak i wydatków, a także do zadań inwestycyjnych
których nie ma odzwierciedlenia w budżecie jak np. gazyfikacja gminy.
Komisja podczas pracy nad budżetem sformułowała wnioski budżetowe,
które Burmistrz w autopoprawkach prawie wszystkie uwzględnił.
Odczytana opinia Komisji jest pozytywna a przy okazji Komisja
wyraża swój pogląd na cały projekt budżetu - do czego ma prawo.
Więc nie rozumię zdziwienia i zaniepokojenia w pytaniu przedmówcy.
3. Skarbnik Gminy Aleksandra Kamińska
mówiła, że otrzymała jeszcze informację na piśmie z Krajowego Biura
Wyborczego, iż o 30 zł została umniejszona dotacja na prowadzenie stałego
rejestru wyborców w związku z czym plan dochodów i wydatków budżetu
miasta i gminy na 2006r. zostanie umniejszony o 30 zł.
Z uwagi na wyczerpanie dyskusji i zgodnie z zapisem § 8 Uchwały
Nr XXXI/288/2001 Rady Miejskiej Gminy Skoki w sprawie procedury
uchwalania budżetu oraz rodzaju i szczegółowości materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi budżetu
Przewodnicząca Rady Grażyna Szymkowiak
poddała pod głosowanie projekt uchwały w sprawie uchwalenia budżetu
miasta i gminy na 2006r.
Rada Miejska Gminy
w głosowaniu jawnym
p o d j ę ł a (14 głosami za - jednogłośnie )
Uchwałę nr XXXXI/263/2005
w sprawie uchwalenia budżetu miasta i gminy Skoki na 2006r.
Podjęta Uchwała stanowi załącznik nr 12 protokółu sesji Rady
Przewodnicząca Rady Grażyna Szymkowiak
pogratulowała i prosiła Burmistrza , aby wszystkie zadania zapisane
w budżecie udało się Burmistrzowi zrealizować i dodatkowo jeszcze pozyskać
środki pozabudżetowe.
Burmistrz Miasta i Gminy Tadeusz Kłos
podziękował radnym Rady za jednogłośnie uchwalenie poraz czwarty budżetu
dla Miasta i Gminy, za okazane zrozumienie radnych co do kolejności realizacji
inwestycji. Mówił, że na pewno każdy z radnych opracowując budżet miałby
inny pogląd na rozdział środków, szczególnie tych inwestycyjnych.
Sam, jakby drugi raz przystąpił do konstrukcji projektu budżetu może również
miałby inny pogląd na rozdział środków. Dziękował radnym Rady za to, że Rada
dała mu możliwość realizować budżet od początku roku, chociaż przyznał , że
czasu jest tak samo mało co w poprzednich latach - bo w miesiącu październiku
upływa kadencja i na realizację zadań inwestycyjnych mam tylko 10 miesięcy.
Zapewniał, że wraz ze służbami Urzędu będzie dążył aby jak najwięcej zadań
zrealizować w ramach środków własnych i zarówno dodatkowych
środków pozabudżetowych.
ad. 9
Przewodnicząca Rady Grażyna Szymkowiak
wskazała, że radni Rady są w posiadaniu Sprawozdania Burmistrza
Miasta i Gminy z realizacji Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania
Problemów Alkoholowych za 2005 r.
- dlatego proponuje, aby nie odczytywać jego treści ale korzystając z obecności przewodniczącej Komisji Małgorzaty Szpendowskiej - Wylegalskiej proszę
o pytania i uwagi do tych materiałów.
Dyskusji w tym temacie radni Rady nie podjęli.
Następnie wysłuchano opinii poszczególnych komisji do Sprawozdania.
Przewodnicząca Rady Grażyna Szymkowiak
wskazała, że po zapoznaniu się z treścią Sprawozdania bardzo pozytywnie
oceniła działalność Komisji , gratulując osiągnięć i życzyła nadal sukcesów
a szczególnie wytrwania w tak trudnych do rozwiązywania życiowych sprawach.
Słowa te przekazała obecnej na sesji Rady Przewodniczącej
dla wszystkich członków Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów
Alkoholowych.
Sprawozdanie stanowi załącznik nr 13 do protokółu sesji Rady.
ad. 10
Przewodnicząca Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych
Pani Małgorzata Szpendowska - Wylegalska
omówiła w sposób szczegółowy projekt Gminnego Programu wskazując
jednocześnie, że na podstawie analiz przeprowadzonych przez Centrum
Badania Opinii Społecznej wynika, że 2% społeczeństwa polskiego stanowią
osoby uzależnione od alkoholu i przenosząc powyższe dane statystyczne
na grunt populacji miasta i gminy Skoki, stwierdzić należy, że na terenie miasta
i gminy Skoki żyje około 240 osób cierpiących z powodu choroby alkoholowej. Blisko 480 osób, to osoby dorosłe współuzależnione / 4 % populacji /.
Podobną liczbę stanowią dzieci żyjące w rodzinach dotkniętych alkoholizmem .
Średnio 720 osób / 6 % populacji / pije w sposób szkodliwy dla zdrowia.
Powyższe liczby wskazują na fakt, że około 1.920 osób należy do
tzw. grupy ryzyka i wymaga podejmowania przez samorząd terytorialny odpowiednich wobec nich działań oraz wytyczenia strategii, które będą
zwiększać niesienie pomocy psychospołecznej, prawnej i terapeutycznej
i rehabilitacyjnej.
Ponadto jednym z zadań samorządu jest wspieranie przedsięwzięć profilaktycznych różnych instytucji, organizacji i osób fizycznych tworzących koalicję trzeźwościową, które winny obejmować jak najszerszą część społeczeństwa, a zwłaszcza dzieci
i młodzież.
Zgodnie w wytycznymi ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi Rada Miejska Gminy przyjmuje program, który między innymi
w 2006r. będzie zakładał :
· - zwiększenie dostępności pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób
uzależnionych od alkoholu,
· - udzielanie rodzinom, w których występują problemy alkoholowe pomocy
psychospołecznej i prawnej, a w szczególności ochrony przed przemocą
w rodzinie,
· - prowadzenie działalności profilaktycznej, informacyjnej i edukacyjnej w zakresie
rozwiązywania problemów alkoholowych i przeciwdziałaniu narkomanii w szczególności
dla dzieci i młodzieży, w tym prowadzenie pozalekcyjnych zajęć sportowych.
· - prowadzenie działań związanych z wydawaniem i cofaniem zezwoleń na sprzedaż
napojów alkoholowych,
· - wspomaganie działalności instytucji, stowarzyszeń i osób fizycznych służącej
rozwiązywaniu problemów alkoholowych.
Następnie wysłuchano opinii poszczególnych Komisji
do projektu uchwały.
W dyskusji głos zabrał
Radny Owczarzak Grzegorz
zapytanie dotyczyło ppkt. 10 w pkt . rzymskim II - mówił, że chciałby
więcej wiedzieć - co ustawodawca mówi w temacie prowadzenia
procedury „Niebieskiej Karty” ?
Przewodnicząca Komisji Małgorzata Szpendowska -Wylegalska
odpowiadając mówiła, że „Niebieska Karta” odnosi się do kwestii przemocy
w rodzinie. Zgłoszenia o przemocy w rodzinie można zarówno kierować
do ośrodka opieki społecznej , jaki policji. Wiadomo jest, że najczęściej
przemoc w rodzinie ściśle wiąże się z problemem alkoholizmu w rodzinie.
Dlatego jest to bardzo ważny problem w bieżącej pracy naszej Gminnej Komisji.
Radny Owczarzak Grzegorz
podziękował za udzieloną odpowiedź Przewodniczącej Komisji i życzył Komisji
jak najmniej przypadków wszelkich uzależnień.
Rada Miejska Gminy
p o d j ę ł a
/ 12 głosami za - jednogłośnie/
Uchwałę nr XXXXI/ 264/2005
w sprawie przyjęcia „Gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania
problemów alkoholowych” na 2006 rok.
Podjęta Uchwała stanowi załącznik nr 14 do protokółu sesji Rady.
ad. 11
Burmistrz Miasta i Gminy Tadeusz Kłos
omawiając projekt uchwały wskazał , że właściciel działki nr 335/2
o pow.
z przeznaczeniem go na tereny zabudowy rekreacji indywidualnej. Przedmiotowa działka zgodnie z ustaleniami Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy Skoki, które jest dokumentem określającym politykę przestrzenną gminy i lokalne zasady zagospodarowania zatwierdzonym uchwałą Rady Miasta i Gminy Skoki nr L/305/98 z dnia 16.06.1998r. stanowi „ tereny rolne preferowane do przekształceń na rekreacyjno - sportowe”. Działka ta położona jest w północnej części wsi, sąsiaduje z kompleksem leśnym jeziora Budziszewskiego oraz gruntami rolnymi wsi Potrzanowo. Zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym do wyłącznej właściwości Rady Gminy należy podejmowanie uchwał w sprawie opracowania miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego , wobec czego przedkładam Radzie projekt uchwały. Następnie wysłuchano opinii poszczególnych Komisji do projektu uchwały. Rada Miejska Gminy p o d j ę ł a (12 głosami za - jednogłośnie - nieobecny podczas głosowania radny J.Modlibowski) Uchwałę nr XXXXI/ 265/2005 w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Gminy Skoki w części wsi Potrzanowo. Podjęta Uchwała stanowi załącznik nr 15 do protokółu sesji Rady. ad. 12 Podsumowanie 10- letniej współpracy Gminy Skoki z gminami zaprzyjaźnionymi i ustalenia programowe podjęte na konferencji programowej na dalsze lata współpracy. 1. Radny Gronowicz Leszek - wiadomo było wszystkim , że Rada nie uczestniczyła , a tym samym nie miała wpływu na treść tekstu umowy dot. dalszej współpracy gminy Skoki z gminami Bardowick i Venheuzen. Dziwi go fakt, że nikt z uczestników konferencji nie określił zasad współpracy. Współpraca powinna odbywać się na równych partnerskich zasadach. Również nie rozumie , że przez okres aż 10 lat nie udało się nawiązać współpracy na żadnej płaszczyźnie, a szczególnie z młodzieżom. jesteśmy za współpracą, ale na normalnych zasadach. Dlatego złożył wniosek , aby Rada Miejska Gminy Skoki wypracowała stanowisko w zakresie określenia zasad wspólnych dla dalszej współpracy Gminy Skoki z gminami zaprzyjaźnionymi. 2. Radny Modlibowski Jarosław - zabierając głos mówił, że nie powinniśmy jako Rada podejmować takiego wniosku. Bo już podczas uroczystości podsumowania współpracy chyba zostały określone kierunki współpracy. Ponadto - mogłoby się tak stać, że gminny zaprzyjaźnione nie dostosują się do określonych przez nas zasad i co wtedy. Dlatego uważa, że wniosek ten nie powinien być głosowany. 3. Radny Owczarzak Grzegorz - wskazał, że podczas konferencji programowej zostały omówione i określone kierunki oraz tezy programowe. Dlatego uważa, że Rada nie powinna już istniejących ustaleń zmieniać, czy podważać. Odnosząc się do złożonego Sprawozdania z konferencji prosił Panią Surdyk -Fertsch o ocenę przebiegu konferencji oraz ocenę realności podjętych podczas konferencji ustaleń. 4. Pani Wiesława Surdyk - Fertsch - uważa, że do współpracy nikogo się nie namawia. Aby współpracować z kim kolwiek musi być aprobata każdej ze stron. Współpraca w mienionym czasie została nawiązana przez samorządy gminne, powiatowe i wojewódzkie z gminami , miastami w całej Unii Europejskiej. Oficjalne uroczystości jubileuszowe w postaci konferencji z okazji 10 - lecia współpracy gmin Skoki, Bardowick i Venheizen rozpoczęły się 15 października br. i w dniu 18 października zakończono obchody podpisaniem umowy dalszej współpracy. W konferencji brali udział przedstawiciele władz gmin partnerskich reprezentowani przez burmistrzów, oraz osoby związane z dotychczasową współpracą tych gmin. Konferencja była przygotowana i prowadzona pod hasłem „Dotychczasowa współpraca i wyznaczenie nowych dróg na przyszłość”. Konferencję rozpoczęło wystąpienie Burmistrza Tadeusza Kłosa nt. „Historii i znaczenia współpracy partnerskiej pomiędzy Gminą Skoki, a Gminami Bardowick i Venheizen”. Po tym wystąpieniu głos zabrali kolejno Burmistrzowie Bardowick i Venheizen, którzy przekazując pozdrowienia od mieszkańców i władz reprezentowanych przez siebie Gmin dziękowali za zaproszenie i serdeczne przyjęcie w Skokach. W swych wystąpieniach wszyscy zgodnie pozytywnie ocenili dotychczasową współpracę i wyrażali konieczność jej rozwoju i ukierunkowania na organizację i stowarzyszenia pozarządowe, ze szczególnym uwzględnieniem dzieci i młodzieży. Następnie pracowano w trzech zespołach problemowych, takich jak - do spraw sportu i rekreacji, - do spraw oświaty, edukacji i wychowania młodzieży - do spraw kultury. Każdy z tych zespołów wypracował wnioski i określił osoby odpowiedzialne. 5. Przewodnicząca Rady Grażyna Szymkowiak - poinformowała, że na jej ręce i Burmistrza Miasta i Gminy wpłynął list otwarty od mieszkańca miasta, członka Skockiego Bractwa Kurkowego Januarego Bątkiewicza . Zgodnie z prośbą autora listu otwartego „DRZAZGA” odczytałego jego treść. Kopia listu stanowi kolejny załącznik do protokółu sesji Rady. W dniu 20 grudnia br. o godz. 8-mej w Urzędzie Miasta i Gminy odbyło się spotkanie , w którym uczestniczył Starosta Powiatu Józef Sulikowski, January Bątkiewicz, radni Rady Gronowicz Leszek i Owczarzak Grzegorz oraz skoccy nauczyciele Wiesław Sierzchuła, Wiesław Berendt, Wiesława Surdyk -Fertsch i Dorota Mrozińska, a także Burmistrz Tadeusz Kłos i moja osoba. Spotkanie miało na celu omówienie i wyjaśnienie przykrego zdarzenia opisanego w liście otwartym podczas pobytu delegacji z Powiatu Wągrowiec w Lunegurgu. Uważam, że ten list uzmysłowił nam, że Niemcy nigdy nas nie będą kochali. Mówiła, że ma wielki szacunek do Pana Januarego Bątkiewicza - bo zachował się jak patriota, przekazał nam zauważone spostrzeżenia. Uważa, że nie można udawać, iż wszystko jest w porządku. Współpracując z gminą zaprzyjaźnioną powinniśmy wszystko wzajemnie o sobie wiedzieć i współpraca powinna być oparta na zasadach wzajemnego partnerstwa. 6. Radny Deminiak Franciszek - zabierając głos mówił, że ten temat powinniśmy przemilczeć i nie dawać mu rozgłosu. Przewodnicząca Rady G. Szymkowiak przywoływała radnego do porządku informując go, że nie udzieliła mu głosu. Po czym radny Deminiak opuścił salę obrad. 7. Radny Gronowicz Leszek - uważa, że list ten został napisany przez poważnego człowieka. Jeśli faktycznie takiego zdarzenie miało miejsce - to według jego oceny powstał regres współpracy. Uważam, że strona niemiecka specjalnie zaplanowała taki program, aby delegację zaprowadzić do muzeum i pokazać Polaków od najgorszej strony. Mówił, iż wielokrotnie był z różnymi grupami w Niemczech. Zauważył podczas wizyty grupy artystycznej Skoczki w Bardowick, że nasza młodzież była wręcz izolowana od dzieci niemieckich. Radny Gronowicz Leszek - zgłosił wniosek, aby w naszej Izbie Pamięci powstała stała ekspozycja pokazująca, jak nasi mieszkańcy byli traktowani przez okupanta. Kończąc zachęcał obecnych do przeczytania książki autorstwa Karola Wojtyły pt. „Pamięć i tożsamość” , w której to autor apeluje, że my Polacy nie powinniśmy zapomnieć doznanych krzywd i musimy zachowywać swoją tożsamości. 8. Radny Owczarzak Grzegorz - mówił, iż dobrze się stało że list został odczytany. Tytuł listu autor nazwał „DRZAZGA” - drzazga jak sama nazwa mówi jest to coś, co bez naszej zgody nas uwiera, boli - uważa ten tytuł za jak najbardziej prawidłowo odzwierciedla zaistniałą sytuację. Apelował, aby sprawy nie lekceważyć, skoro mamy sygnał z ust szefa Bractwa Kurkowego, współtwórcy kontaktów polsko - niemieckich. Dlatego kwestie należy najpierw zbadać i wyjaśnić. Jednak osobiście uważa, że nie powinniśmy się spieszyć w podejmowaniu jakich kolwiek wniosków i ocen. Musimy sprawę w sposób delikatny i bez rozgłosu rozeznać, aby mieć większą wiedzę i ogólne spojrzenie na problem całościowo. 9. Pani Wiesława Surdyk - Fertsch - jako współorganizatorka obchodów 10 -lecia określiła wydarzenie w Bardowick jako incydent, na który należało zareagować na gorąco, na miejscu. Reakcja po czasie byłaby - jej zdaniem - rozdrapywaniem ran. Apelowała do radnych, Rady o wstrzymanie się z podejmowaniem wniosków - bo po przesłaniu przez Pana Januarego Bątkiewicza listu otwartego i rozpoczęciu działań przez Radę może ze strony Gminy Bardowick dojść do zerwania umowy współpracy. Wtedy Gmina Skoki będzie pierwszą gminą, która zerwała współpracę. Dlatego prosiła o zachowanie rozsądku i poczekanie. 10. Radny Bogunia Przemysław - podziękował koleżance Wiesławie Surdyk - Fertsch za poprawną ocenę zaistniałej sytuacji z wskazaniem zachowania rozsądku. Odnosząc się do pierwszego wniosku radnego Gronowicza osobiście uważa, że jesteśmy o 3 miesiące spóźnieni - bo umowa dalszej współpracy została w październiku br. podpisana przez przewodniczącą Rady i Burmistrza. Rada Miejska Gminy może teraz jedynie podjąć uchwałę, która uszczegółowi już ustalone i zapisane w programie kierunki współpracy. Natomiast uważam, że nie ma żadnych przeszkód, aby drugi wniosek radnego Gronowicza był realizowany. Wystarczy, aby Burmistrz zobowiązał podległą jednostkę Gminy tj. bibliotekę do zrobienia w Izbie Pamięci stałej ekspozycji krzywd wyrządzonych przez okupanta naszym mieszkańcom. 11. Burmistrz Miasta i Gminy Tadeusz Kłos - podziękował Pani Wiesławie Surdyk - Fertsch i mówił, że cieszy go iż Pani Wiesława została wysoko oceniona za przygotowanie i przeprowadzenie konferencji programowej nie tylko przez niego , ale również przez radnych Rady. Wyjaśniał, że nie widział ekspozycji w Niemczech, dlatego trudno mu ją ocenić. Dodał, że nikt z nas nie widział -co widział Bątkiewicz. Uważa, jednak że do całej sprawy trzeba podejść bez emocji, ponieważ emocje mogą zaszkodzić i zniszczyć wszystko, co udało się do tej pory zrobić. Myśli jednak, że działanie naszych niemieckich przyjaciół nie była umyślne. Dlatego prosił radnych Rady o wstrzymanie się z podejmowaniem jakich kolwiek decyzji . Uważa, że musimy rozważyć cały kontekst tych zdarzeń. Była to oficjalna delegacja Rady Powiatu Wągrowiec więc poczekajmy na pierwsze kroki ze strony powiatu. 12. Wiceprzewodniczący Rady Powiatu Migasiewicz Krzysztof - uważa, że sprawa jest zbyt poważna i szkoda, że mleko zostało już wylane. Osobiście uważa, że dopóki Starosta nie zabierze oficjalnie głosu w tej sprawie nie powinno się sprawy rozgłaszać - bo nikt z nas nie był świadkiem zdarzenia oprócz Starosty i Pana Januarego Bątkiewicza. Żałuje, że ta sprawa nabiera takiego rozgłosu , a nie została omówiona w zaciszu gabinetów. 13. Radny Gronowicz Leszek - z uwagi na prośby przedmówców nie rezygnuje ze zgłoszonych wniosków, ale przesuwa je w czasie na termin późniejszy . ad. 13 Radni nie złożyli interpelacji radnych. ad. 14 Komunikaty i wolne wnioski: 1. Pan Krzysztof Migasiewicz - Wiceprzewodniczący Rady Powiatu - zabierając głos, nawiązał do wypowiedzi radnego Gronowicza w kwestii zachęty do przeczytania książki autorstwa Papieża Jana Pawła II pt. „Pamięć i tożsamość”. Zaprzeczył sugestii radnego mówiąc, że Joseph Ratzinger był najbliższym przyjacielem Karola Wojtyły. Korzystając z obecności złożył życzenia - zdrowia i pomyślności w Nowym Roku 2006 radnym, pracownikom samorządowym, wszystkim obecnym i za pośrednictwem obecnych wszystkim mieszkańcom miasta i gminy Skoki. 2. Pan Jacek Matysiak - Komendant Komisariatu Policji w Skokach - zabierając głos życzył radnym Rady oraz Wszystkim Mieszkańcom Miasta i Gminy Skoki oraz obecnym tu gościom, aby osiągnęli założone cele - by Nowy Rok przyniósł spokój wewnętrzny, szczególnie poczucie bezpieczeństwa i obfitował w zmiany, które pozwolą cieszyć się na co dzień Wszystkim Mieszkańcom Miasta i Gminy. 3. Pan Kazimierz Guzianny - mieszkaniec miasta Skoki zabierając głos mówił o stosunkach polsko - niemieckich i przypominał fakty z historii z przed 40 lat, kiedy to biskupi jako pierwsi wystąpili o przebaczenie. ad. 15 Ze względu na wyczerpanie dziennego porządku obrad sesji i dyskusji Przewodnicząca Rady Miejskiej Gminy Grażyna Szymkowiak obrady XXXXI sesji Rady Miejskiej Gminy w Skokach zamknęła o godz.1710 . Przewodnicząca Rady Miejskiej Gminy w Skokach (Grażyna Szymkowiak) Sekretarz obrad (Przemysław Bogunia)
Metadane | Drukuj | Historia zmian |
Metadane
Źródło informacji: | Blanka Gaździak |
Data utworzenia: | (brak danych) |
Wprowadził do systemu: | Blanka Gaździak |
Data wprowadzenia: | 2006-02-01 13:14:18 |
Opublikował: | Blanka Gaździak |
Data publikacji: | 2006-02-01 13:15:08 |
Ostatnia zmiana: | 2006-02-01 13:15:08 |
Ilość wyświetleń: | 1869 |