Rada Miejska Gminy Skoki

 

 

 

 

 

 

 

 

                    

 

PROTOKÓŁ  nr XXXXI/2005

                

                    XXXXI  sesji Rady Miejskiej Gminy  w Skokach

                    odbytej w dniu

                  29 grudnia 2005r. od godz.1400 do godz. 1710

                    w sali  Biblioteki Publicznej Miasta i Gminy

                    w Skokach.

 

 

 

 

 

 

      

 

 

                            

 

 

Radni Rady  Miejskiej Gminy Skoki

zgodnie z załączoną listą obecności.

 

 

 

 

 

Porządek  obrad

  XXXXI sesji Rady Miejskiej Gminy w Skokach

 

 1.    Otwarcie sesji i stwierdzenie quorum.

 2.    Wybór sekretarza obrad.

 3.    Przyjęcie „Protokółu z ostatniej sesji Rady”.

 4.    Przedstawienie porządku obrad oraz ewentualne jego zmiany.

 5.    Informacja Burmistrza z realizacji uchwał Rady i  bieżącej  działalności.

 6.    Informacja  przewodniczących komisji z pracy komisji oraz delegata

        Stowarzyszenia Gmin i Powiatów Wielkopolski.

 7.    Podjęcie uchwały  w sprawie  wprowadzenia zmian w uchwale

        budżetowej  2005r.

 8.    Uchwalenie budżetu  Miasta i Gminy  na 2006r.

 9.    Sprawozdanie z realizacji Gminnego Programu Profilaktyki

        i Rozwiązywania  Problemów Alkoholowych w roku  2005.

10.   Podjęcie uchwały  w sprawie „Gminnego programu  profilaktyki 

        i  rozwiązywania   problemów alkoholowych” na rok  2006.

11.   Podjęcie uchwały  w sprawie przystąpienia do  sporządzenia

        miejscowego planu  zagospodarowania  przestrzennego Gminy

        Skoki   w części  wsi  Potrzanowo.

12.   Podsumowanie 10-letniej  współpracy Gminy Skoki z gminami

        zaprzyjaźnionymi i ustalenia programowe  podjęte na konferencji 

        programowej na dalsze lata współpracy.

13.   Interpelacje radnych.

14.   Komunikaty, wolne wnioski.

15.   Zakończenie.

 

 

 

 

ad. 1

 

                           Otwarcia obrad  XXXXI sesji Rady Miejskiej 

Gminy  w Skokach  dokonała Przewodnicząca  Rady Miejskiej

Gminy  w Skokach  Pani Grażyna Szymkowiak.

Stwierdziła, że na ogólny stan 15 radnych  Rady obecnych

na sesji Rady w chwili otwarcia obrad było  13 - wobec czego 

Rada Miejska Gminy Skoki była prawomocna do prowadzenia

obrad, podejmowania uchwał oraz opinii i wniosków zgodnie

z ustawą o samorządzie gminnym (Dz.U.Nr 142 poz. 1591 tj. z 2001r.ze zm.)  

i  Statutem Gminy Skoki  (Dziennik Urzędowy  Województwa Wielkopolskiego 

Nr  109  poz. 2005 z dnia 27.06.2003r.).

Radny  Biały  Paweł -  był nieobecny, a  radny Szymkowiak  Jacek   

- spóźnił się i  uczestniczył w obradach  od pkt. 8 porządku obrad

i od tego punktu stan radnych  obecnych  zwiększył się do  14 radnych.

Natomiast  od pkt. 9 porządku obrad stan  Rady  zmniejszył się do 12 radnych

 - ponieważ  radna Jolanta Sawińska i Kazimierz Grzegorzewski  z powodów

osobistych prosili o  zwolnienie z dalszego udziału w obradach sesji Rady.

 

Przewodnicząca  Rady  Miejskiej Gminy

Pani Grażyna Szymkowiak

po stwierdzeniu  quorum i otwarciu powitała osobno:

-   radnych Rady Miejskiej Gminy Skoki,

-   Burmistrza Miasta Gminy Pana Tadeusza Kłosa,

-   skarbnika Gminy Aleksandrę Kamińską,

-   radcę prawnego  Mirosławę Nowakowską,

-   radnego  Powiatu, Wiceprzewodniczącego Rady Powiatu

    Krzysztofa Migasiewicza

-   Komendanta Komisariatu Policji  w Skokach

    Pana Jacka Matysiaka

-   kierowników  jednostek  organizacyjnych Gminy,

-   pracowników Urzędu, przedstawicieli prasy lokalnej

              oraz  wszystkich przybyłych gości. 

 

ad. 2

 

Zgodnie z  Rozdz.V pkt.3 § 32 ust. 3  Statutu Gminy Skoki

na sekretarza obrad  XXXXI  sesji  Rady Miejskiej Gminy

w Skokach  powołano (dot.ustalenia, że każdy z radnych będzie

kolejno pełnił funkcję sekretarza)  radny  Bogunia Przemysław

( 12  głosów za ,1  głos  wstrzymujący się )

 

Przewodnicząca Rady Grażyna Szymkowiak

poinformowała, że wybrany sekretarz obrad  będzie nadzorował

prowadzenie protokółu sesji i ustalał  wyniki  jawnego głosowania.

 

ad. 3

 

Sekretarze obrad

- XXXX sesji Rady radna Jolanta Sawińska

poinformowała radnych, że protokół  z  dnia 6 grudnia 2005r.

został przeczytany, sprawdzony i jest zgodny z tokiem  obrad

sesji Rady. Oddaje istotę posiedzenia, wyników głosowań

oraz  przebiegu dyskusji.

Żadnych innych uwag i wniosków do protokółu nie zgłoszono.

Protokóły sesji Rady są do wglądu na dzisiejszej  sesji  Rady

i codziennie w godzinach pracy Urzędu Miasta i Gminy.

 

ad. 4

 

Przewodnicząca  Rady Miejskiej Gminy

Pani  Grażyna Szymkowiak  przedstawiła porządek obrad

sesji  Rady, a następnie zapytała  o uwagi i wnioski do ustalonego

porządku obrad dzisiejszej sesji Rady.

Przewodnicząca Rady Grażyna Szymkowiak

poinformowała, że ustalony przez nią porządek obrad stanowi podstawę 

do prowadzenia obrad  XXXXI sesji Rady  Miejskiej  Gminy Skoki.

 

 

 

ad. 5

 

Do Informacji  z bieżącej  pracy Burmistrza w okresie między sesjami

Rady i  Sprawozdania z realizacji uchwał  Rady Miejskiej Gminy 

podjętych na  XXXX sesji Rady

              - nie zgłoszono uwag i  pytań.

„Informacje”  stanowią kolejno załącznik  nr  1 i  2 do protokółu sesji Rady.

 

ad. 6

 

Przewodniczący stałych komisji Rady składali kolejno informacje

z międzysesyjnej pracy  Komisji Rady,  a także dokonali

krótkiego podsumowania pracy  komisji  za cały  2005r.

 

1.  Pan Grzegorz Owczarzak -   przewodniczący  Komisji

     z  pracy Komisji Finansów, Rozwoju Gminy  i Komunikacji.

 

2. Pani  Jolanta Sawińska - przewodnicząca Komisji

    z  pracy Komisji Oświaty, Kultury, Zdrowia, Sportu i Rekreacji.

 

3.  Pan Grzegorz Matuszak -   przewodniczący  Komisji

     z  pracy Komisji Rolnictwa, Gospodarki Komunalnej,

     Ochrony  Środowiska i  Porządku Publicznego.

 

4. Pan Leszek  Gronowicz - delegat  Stowarzyszenia Gmin

    i Powiatów  Wielkopolski

    poinformował , że  w dniu 7 grudnia br. odbył się Zjazd Delegatów

    Stowarzyszenia  Gmin i Powiatów Wielkopolski ,  na którym przyjęto 

    budżet  Stowarzyszenia, który  opiewa na ogólną kwotę 536.000 zł

    Informacje stanowią kolejno załączniki  od 3- 5 do protokółu sesji Rady.

 

ad. 7

 

Skarbnik  Gminy Aleksandra Kamińska

omawiając projekt  uchwały wskazała, że Burmistrz Miasta i Gminy  proponuje wprowadzenie  następujących zmian w uchwale budżetowej na rok 2005.

 

Po stronie DOCHODÓW:

w dz. 010 Rolnictwo i  Łowiectwo

ujęto w budżecie ponadplanowe dochody z tytułu opłat

w kwocie 19.016 zł i  ze sprzedaży gruntów rolnych w wysokości 56.930 zł.

w dz. 020  Leśnictwo

zmniejszono o  10.000 zł zaplanowane wcześniej wpływy ze sprzedaży drewna

z lasów gminnych

w dz. 600  Transport i  Łączność

ujęto karę wpłaconą za nieterminowe wywiązanie się z umowy przez wykonanwcę

w kwocie 5.291 zł

 

 

 

w dz. 700  Gospodarka mieszkaniowa

-zmniejszono o kwotę 13.000 zł wpływy z tytułu wieczystego użytkowania ponieważ

realizacja dochodów z tego  tytułu, zaplanowana wcześniej nie wydaje się możliwa

-z tego  samego powodu zmniejszono  o kwotę 10.000 zł  planowane dochody

z tytułu  najmu i  dzierżawy.

- 0 65.000 zł zwiększono natomiast wpływy związane ze zmianą planów

zagospodarowania przestrzennego.

w dz. 710  Działalność usługowa

zmniejszono o 8.000 zł planowane wpływy związane ze zmianą planów

zagospodarowania przestrzennego,

w dz. 750  Administracja publiczna

zmniejszono o 2.000 zł planowane wpływy  z różnych dochodów,

w dz. 756  Dochody  od osób prawnych i fizycznych i inne

- zmniejszono  o  22.ooo zł planowane wpływy z podatku od nieruchomości od osób prawnych i o  2.ooo zł plan odsetek od nieterminowych wpłat podatku i opłat,

- zmniejszono o 90.000 zł plan dochodów z tytułu podatku od nieruchomości od osób fizycznych, zwiększono natomiast o  6.000 zł planowane wpływy z podatku rolnego.

- o 8.000 zł zmniejszono planowane wpływy z planowanej opłaty  skarbowej

i o  8.947 zł z tytułu opłaty eksploatacyjnej powyższe zmiany są konsekwencją przeprowadzonej analizy uzyskanych dochodów  z tytułu podatków i opłat.

w dz. 758  Różne rozliczenia

- na podstawie pisma Ministerstwa Finansów  nr ST5-4820-26g/2005 zwiększono planowaną subwencję oświatową dla Gminy o kwotę 63.977 zł, zwiększenie

to związane jest  z dofinansowaniem  wzrostu zadań szkolnych i pozaszkolnych

od 1 września 2005r. polegającego na wzroście  liczby uczniów.

- zwiększono również planowane odsetki od rachunków bankowych o kwotę

2.000 zł , wprowadzono także środki w kwocie 30.225 zł jakie Miasto  Wągrowiec

ma przekazać tytułem zwrotu kosztów poniesionych na budowę Międzygminnego

Składowiska Odpadów Komunalnych w Kopaszynie.

w dz. 801  Oświata i  wychowanie

zwiększono o  2.000 zł plan dochodów z tytułu opłaty stałej za Przedszkole.

w dz. 900  Gospodarka Komunalna i ochrona środowiska

- z powodu niskiej realizacji zmniejszono o  3000 zł planowane wpływy z tytułu opłaty  produktowej.

w dz. 926  Kultura fizyczna i  sport

- zwiększono o 3.500 zł wpływy z tytułu organizowania zajęć rekreacyjnych w hali  sportowej.

 

Po stronie WYDATKÓW:

 

dział 010  Rolnictwo i łowiectwo

   -zmniejszono planowane wydatki inwestycyjne na budowę wodociągów

o 15.000 zł, w tym  o 5.000 zł. dotyczy  wodociągu  do Budziszewic,

a 10.000 zł dotyczy wodociągu  Rejowiec - Ignacewo.

dział 600 Transport i łączność

-zmniejszono planowane wydatki na inwestycje drogowe o kwotę 49.000 zł

przy  czym zmniejszenie dotyczy następujących zadań :

- 9.000 zł  -  droga w Potrzanowie,

- 6.000 zł - chodnik Kościelna

- 4.000 zł droga Grzybowo - Grzybowice,

- 30.000 zł  -  droga do  Łosińca.

 

 

dział 710 Działalność usługowa

- zmniejszono  o  10.000 zł planowane wydatki związane ze zmianami planów zagospodarowania przestrzennego.

dział 750 Administracja publiczna

- zmniejszono planowane wydatki na diety dla radnych o kwotę 33.790 zł.

dział 754 Bezpieczeństwo  publiczne i ochrona przeciwpożarowa

- zwiększono planowane wydatki bieżące na utrzymanie ochotniczych 

straży pożarnych w gminie  na ogólną kwotę 9.700 zł.

dział 757 Obsługa długu publicznego

- zmniejszono planowane wydatki na obsługę długu publicznego o kwotę 24.474 zł dostosowując plan do  aktualnych potrzeb.

dział 801 Oświata i  wychowanie

-  wprowadzono  zmiany w planie wydatków dotyczących dotacji  dla podmiotu prowadzącego publiczne placówki oświaty,  a mianowicie : zwiększono o  46.304 zł

plan dotacji  dla szkoły,  natomiast zmniejszono o kwotę 17.680 zł plan dotacji  dla przedszkola,  w związku  z ostatecznym wyliczeniem należnej dotacji.

-zmniejszono również planowane wydatki na dowożenie uczniów do  szkół o ogólną kwotę 25.000 zł.

dział 852 Pomoc społeczna

 - zmniejszono planowane wydatki na dodatki mieszkaniowe o kwotę 35.000 zł

do  wysokości potrzebnej na realizację zadania  w roku bieżącym.

dział 900 Gospodarka komunalna  i ochrona środowiska

- zwiększono o  17.000 zł planowane wydatki z przeznaczeniem na remont

oświetlenia ul Parkowej.

dział 921 Kultura  i ochrona dziedzictwa narodowego

- zwiększono wydatki o 9.000 zł ogółem, przy czym na utrzymanie świetlic o 5.000 zł

i na pozostałą działalność o 4.000 zł.

Przychody  i  rozchody

W załącznikach dotyczących przychodów i  rozchodów budżetu oraz prognozy długu planowane kredyty na 2005r. zmniejszono  do kwoty 550.000 zł - kredyt zaciągnięty na inwestycje drogowe. Kwota zaplanowanych  wcześniej rozchodów nie uległa zmianie.

Pozostałe zmiany

Zmieniono  treść załącznika stanowiącego limity wydatków na wieloletnie programy inwestycyjne,  a także zestawienie dotacji  udzielonych  z budżetu, plan Gminnego Funduszu Ochrony  Środowiska i  Gospodarki  Wodnej oraz plan  wydatków będących w dyspozycji jednostek pomocniczych.

 

Rada Miejska Gminy

po wysłuchaniu pozytywnych opinii Komisji

p o d j ę ł a (13 głosami za -  jednogłośnie /

Uchwałę nr XXXXI/262/2005

w sprawie  wprowadzenia zmian w uchwale budżetowej

na rok  2005

Podjęta Uchwała  stanowi załącznik nr  6  do protokółu sesji Rady.

 

 

 

 

 

ad. 8

 

Burmistrz Miasta i Gminy Tadeusz Kłos

wprowadzając do  dyskusji mówił, że opracowując projekt budżetu chciał,

aby  wygospodarować na inwestycje jak największą  pulę środków w budżecie.

Jeśli  chodzi  o  inwestycje drogowe - to  w ramach  środków własnych  zamierzamy  kontynuację rozpoczętych już zadań i  będziemy realizowali kończąc inwestycje drogowe na  osiedlu przy  Rakojedzkiej. Proponujemy kontynuację przebudowy  chodnika na ul. Jana Pawła II, przebudowę chodnika na ul. Kościelnej i  Wągrowieckiej.

Natomiast osiedle przy ul. Topolowej,  jako  jedno duże zadanie chcemy

realizować ze środków funduszy  europejskich. Za  zrozumienie taki  działań

dziękował radnym, a mieszkańcom  tego  osiedla będzie wyjaśniał przy  każdej

okazji  sposób  realizacji inwestycji  na tym  osiedlu. Również  zostanie  złożony 

wniosek o wsparcie  z funduszy  unijnych na realizację  mediów dla osiedla przy 

ul. Rogozińskiej. Jeśli  chodzi  o  wsie - to  oprócz zapisanych  w projekcie budżetu  zadań inwestycyjnych będą realizowane również inwestycje drogowe w ramach  dofinansowania z FOGR-u.

Natomiast gazyfikacja gminy  będzie na pewno  realizowana w latach  2006 - 2007

ale nie z  naszych  środków. Sprawa przekazania gospodarki  wodno  -  ściekowej  Spółce Aquanet przeciąga się nie z naszej  winny, ale z uwagi  na coraz to inne wymagania ze strony  Funduszy  Europejskich  wobec Związku Międzygminnego Puszcza Zielonka.

 

Skarbnik Gminy Aleksandra Kamińska

w imieniu Burmistrza Miasta i Gminy Tadeusza Kłosa

1. przedstawiła projekt uchwały budżetowej wraz z uzasadnieniem,

2. odczytała opinię Regionalnej Izby Obrachunkowej w Poznaniu

    do projektu  budżetu miasta i gminy  na 2006 r.

3. przedstawiła autopoprawki Burmistrza Miasta i Gminy do projektu 

    budżetu uwzględniające dodatkowe dochody  budżetowe  i  wnioski

    zgłoszone  podczas pracy  nad projektem budżetu.

Treść autopoprawek Burmistrza stanowi załącznik nr 8  do protokółu  sesji  Rady.

 

Przewodnicząca Rady  Grażyna Szymkowiak

poprosiła o przedstawienie opinii komisji do projektu  budżetu 

Miasta i Gminy  na 2006r.

Opinie  Komisji stanowią kolejno  załączniki od  nr  9 -11  protokółu  sesji  Rady.

 

W dyskusji  głos zabrali :

 

1.  Radny  Jarosław Modlibowski

- po  wysłuchaniu  opinii przedstawionej  przez Przewodniczącego

Komisji  Finansów mówił, że nie rozumie treści  zarzutów  Komisji

w przedstawionej  opinii do projektu budżetu.

Nie wiem  do  kogo Pan Przewodniczący ma pretensje do  Burmistrza,

czy  do  radnych  Rady ?

 

 

2.  Radny  Grzegorz Owczarzak

- odpowiadając radnemu  mówił , że Komisja nie ma do nikogo pretensji.

Komisja odbyła 8 posiedzeń podczas  których analizowała projekt budżetu 

i członkowie komisji  wyrażali swój podgląd do  zapisów budżetu  zarówno 

po  stronie dochodów  jak i  wydatków,  a także  do zadań inwestycyjnych

których nie ma odzwierciedlenia w budżecie  jak np.  gazyfikacja gminy.

Komisja podczas pracy  nad  budżetem  sformułowała wnioski budżetowe,

które  Burmistrz   w autopoprawkach prawie wszystkie uwzględnił.

Odczytana opinia  Komisji  jest pozytywna a przy okazji Komisja

wyraża swój pogląd  na cały  projekt budżetu  -  do  czego ma prawo.

Więc nie rozumię  zdziwienia i zaniepokojenia w pytaniu  przedmówcy.

 

3. Skarbnik Gminy Aleksandra Kamińska

   mówiła, że  otrzymała jeszcze informację na piśmie z Krajowego  Biura

   Wyborczego, iż  o 30 zł została umniejszona  dotacja na prowadzenie stałego

   rejestru  wyborców  w związku z czym plan dochodów i  wydatków budżetu

   miasta   i  gminy na 2006r.  zostanie umniejszony  o 30 zł.

 

Z uwagi  na wyczerpanie dyskusji  i  zgodnie z  zapisem § 8  Uchwały

Nr XXXI/288/2001 Rady Miejskiej  Gminy  Skoki  w sprawie procedury

uchwalania budżetu oraz rodzaju i  szczegółowości  materiałów  informacyjnych  towarzyszących projektowi  budżetu

Przewodnicząca Rady  Grażyna Szymkowiak

poddała pod głosowanie projekt uchwały w sprawie uchwalenia budżetu

miasta i gminy  na 2006r.

 

Rada Miejska Gminy

w głosowaniu jawnym

p o d j ę ł a (14 głosami za -  jednogłośnie )

Uchwałę nr XXXXI/263/2005

w sprawie uchwalenia budżetu miasta i gminy  Skoki na 2006r.

Podjęta Uchwała  stanowi załącznik nr  12 protokółu  sesji  Rady

 

Przewodnicząca Rady  Grażyna Szymkowiak

pogratulowała i  prosiła Burmistrza , aby  wszystkie zadania  zapisane

w budżecie udało się  Burmistrzowi zrealizować i dodatkowo jeszcze pozyskać

środki  pozabudżetowe.

 

Burmistrz Miasta i Gminy  Tadeusz Kłos

podziękował radnym Rady za jednogłośnie  uchwalenie poraz czwarty budżetu 

dla Miasta  i Gminy, za okazane zrozumienie radnych  co do kolejności realizacji

inwestycji. Mówił, że na pewno  każdy z radnych opracowując  budżet miałby

inny pogląd na rozdział środków, szczególnie tych  inwestycyjnych.

Sam, jakby drugi  raz przystąpił do  konstrukcji projektu  budżetu może również

miałby  inny pogląd na rozdział środków. Dziękował radnym Rady  za to, że Rada

dała mu  możliwość realizować budżet od  początku  roku, chociaż przyznał , że

czasu jest tak samo mało  co w poprzednich latach -  bo  w miesiącu  październiku

upływa kadencja i na realizację zadań inwestycyjnych mam tylko 10  miesięcy.

Zapewniał, że wraz ze służbami  Urzędu  będzie dążył aby  jak najwięcej zadań

zrealizować w ramach środków własnych  i zarówno  dodatkowych

środków pozabudżetowych.

ad. 9

 

Przewodnicząca Rady Grażyna Szymkowiak

wskazała, że radni  Rady  są w posiadaniu  Sprawozdania Burmistrza

Miasta i Gminy  z realizacji  Gminnego  Programu Profilaktyki i  Rozwiązywania

Problemów  Alkoholowych  za 2005 r.

-  dlatego proponuje, aby  nie odczytywać jego  treści ale korzystając z obecności przewodniczącej  Komisji  Małgorzaty Szpendowskiej - Wylegalskiej proszę

o pytania i  uwagi do tych  materiałów.

Dyskusji  w tym  temacie radni Rady nie podjęli.

Następnie wysłuchano opinii poszczególnych komisji do Sprawozdania.

 

Przewodnicząca Rady  Grażyna Szymkowiak

wskazała, że po zapoznaniu się z treścią Sprawozdania bardzo pozytywnie

oceniła działalność Komisji , gratulując osiągnięć i  życzyła nadal  sukcesów

a szczególnie  wytrwania w tak trudnych do  rozwiązywania życiowych  sprawach.

Słowa te przekazała obecnej  na sesji  Rady  Przewodniczącej

dla wszystkich członków  Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów

Alkoholowych.

Sprawozdanie stanowi załącznik nr  13  do protokółu sesji Rady.

 

 

ad. 10

 

Przewodnicząca Gminnej  Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych

Pani  Małgorzata  Szpendowska - Wylegalska

omówiła w sposób  szczegółowy  projekt  Gminnego  Programu wskazując

jednocześnie, że na podstawie  analiz przeprowadzonych  przez Centrum

Badania Opinii Społecznej wynika, że 2% społeczeństwa polskiego stanowią

osoby  uzależnione od alkoholu i  przenosząc powyższe dane  statystyczne

na grunt  populacji miasta i gminy  Skoki,  stwierdzić należy,  że na terenie miasta

i gminy  Skoki żyje około 240 osób  cierpiących z powodu  choroby  alkoholowej. Blisko 480  osób, to  osoby  dorosłe współuzależnione / 4 % populacji /.

Podobną liczbę stanowią dzieci żyjące w rodzinach  dotkniętych alkoholizmem .

Średnio  720 osób / 6 % populacji / pije w sposób  szkodliwy dla zdrowia.

Powyższe liczby wskazują na fakt,  że około 1.920 osób należy  do 

tzw. grupy ryzyka i  wymaga podejmowania przez samorząd terytorialny odpowiednich wobec nich  działań oraz wytyczenia strategii,  które będą

zwiększać niesienie pomocy psychospołecznej,  prawnej i  terapeutycznej

i  rehabilitacyjnej.

Ponadto  jednym z zadań samorządu jest  wspieranie przedsięwzięć profilaktycznych różnych instytucji,  organizacji i  osób fizycznych tworzących  koalicję trzeźwościową, które winny obejmować jak  najszerszą część społeczeństwa,  a zwłaszcza  dzieci

i młodzież.

Zgodnie w wytycznymi ustawy  o  wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi Rada Miejska Gminy przyjmuje program,  który między innymi 

w 2006r. będzie zakładał :

·       - zwiększenie dostępności pomocy  terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób                                       

       uzależnionych od alkoholu,

 

·       - udzielanie rodzinom,  w których występują problemy alkoholowe pomocy  

                  psychospołecznej i prawnej,  a w szczególności ochrony  przed przemocą                   

                  w rodzinie,

·       - prowadzenie  działalności profilaktycznej, informacyjnej i  edukacyjnej w zakresie 

  rozwiązywania problemów  alkoholowych i przeciwdziałaniu  narkomanii w szczególności

  dla dzieci i młodzieży, w tym prowadzenie pozalekcyjnych  zajęć sportowych.

·       - prowadzenie działań związanych z wydawaniem i  cofaniem zezwoleń na  sprzedaż

  napojów alkoholowych,

·       - wspomaganie działalności instytucji,  stowarzyszeń i osób  fizycznych służącej

                  rozwiązywaniu problemów alkoholowych.

 

Następnie  wysłuchano opinii poszczególnych Komisji

do projektu uchwały.

 

W dyskusji  głos zabrał

Radny  Owczarzak  Grzegorz

zapytanie dotyczyło ppkt. 10 w pkt . rzymskim  II - mówił, że chciałby

więcej wiedzieć - co  ustawodawca mówi  w temacie prowadzenia 

procedury  „Niebieskiej  Karty” ?

 

Przewodnicząca Komisji Małgorzata Szpendowska -Wylegalska

odpowiadając mówiła, że „Niebieska Karta” odnosi  się do kwestii  przemocy 

w rodzinie. Zgłoszenia o  przemocy  w rodzinie można  zarówno  kierować

do  ośrodka  opieki społecznej ,  jaki  policji.  Wiadomo jest, że najczęściej 

przemoc w rodzinie ściśle wiąże się z problemem alkoholizmu  w rodzinie.

Dlatego jest to bardzo ważny problem w  bieżącej pracy naszej Gminnej  Komisji.

 

Radny  Owczarzak Grzegorz

podziękował za udzieloną odpowiedź Przewodniczącej Komisji i  życzył Komisji

jak  najmniej  przypadków wszelkich uzależnień.

 

Rada Miejska Gminy

p o d j ę ł a

/ 12 głosami  za  - jednogłośnie/

Uchwałę nr XXXXI/ 264/2005

w sprawie przyjęcia „Gminnego programu  profilaktyki i rozwiązywania

problemów alkoholowych” na 2006 rok.

Podjęta Uchwała  stanowi załącznik nr  14 do protokółu sesji Rady.

 

 

ad. 11

 

Burmistrz Miasta i Gminy Tadeusz Kłos

omawiając projekt uchwały wskazał , że  właściciel  działki nr 335/2

o pow.

z przeznaczeniem go  na tereny  zabudowy  rekreacji  indywidualnej.

 

 

 

 

Przedmiotowa działka zgodnie z ustaleniami Studium uwarunkowań

i  kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy  Skoki, które jest  dokumentem określającym politykę przestrzenną gminy i  lokalne zasady zagospodarowania  zatwierdzonym  uchwałą Rady  Miasta i Gminy Skoki

nr L/305/98 z dnia 16.06.1998r. stanowi „ tereny  rolne preferowane

do przekształceń na rekreacyjno - sportowe”.

Działka ta położona jest w północnej  części wsi, sąsiaduje z kompleksem 

leśnym jeziora Budziszewskiego oraz gruntami  rolnymi wsi  Potrzanowo.

Zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym do  wyłącznej  właściwości Rady

Gminy należy podejmowanie uchwał w sprawie opracowania miejscowych

planów zagospodarowania przestrzennego , wobec czego przedkładam

Radzie projekt uchwały.

 

Następnie  wysłuchano opinii poszczególnych Komisji

do projektu uchwały.

 

Rada Miejska Gminy

p o d j ę ł a

(12  głosami za - jednogłośnie - nieobecny podczas głosowania

radny J.Modlibowski)

Uchwałę nr XXXXI/ 265/2005 w sprawie przystąpienia do  sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Gminy  Skoki

w części wsi  Potrzanowo.

Podjęta Uchwała stanowi załącznik  nr 15  do  protokółu sesji  Rady.

 

ad. 12

 

Podsumowanie 10- letniej współpracy  Gminy  Skoki z gminami

zaprzyjaźnionymi i  ustalenia programowe podjęte na konferencji

programowej na dalsze lata współpracy.

 

1. Radny  Gronowicz Leszek

- wiadomo było wszystkim , że Rada nie uczestniczyła , a tym  samym  nie miała wpływu na treść tekstu   umowy  dot. dalszej  współpracy gminy  Skoki  z gminami  Bardowick i  Venheuzen.

Dziwi go  fakt, że nikt z uczestników konferencji  nie określił  zasad  współpracy. Współpraca powinna odbywać się na równych  partnerskich  zasadach.

Również nie rozumie , że przez okres aż 10 lat nie udało się nawiązać

współpracy  na żadnej płaszczyźnie, a szczególnie z młodzieżom.

jesteśmy za współpracą,  ale na normalnych  zasadach.

Dlatego  złożył wniosek , aby  Rada Miejska Gminy  Skoki  wypracowała stanowisko  w zakresie określenia  zasad wspólnych dla dalszej  współpracy  Gminy  Skoki z gminami  zaprzyjaźnionymi.

 

2. Radny  Modlibowski  Jarosław

- zabierając głos mówił, że nie powinniśmy  jako  Rada  podejmować takiego  wniosku. Bo już podczas uroczystości podsumowania współpracy  chyba zostały

określone kierunki współpracy.

Ponadto -  mogłoby się tak stać, że gminny  zaprzyjaźnione nie dostosują się

do określonych  przez nas zasad i co  wtedy.

Dlatego  uważa, że wniosek  ten  nie powinien  być głosowany.

 

3. Radny  Owczarzak  Grzegorz

- wskazał, że podczas konferencji  programowej  zostały  omówione i określone

kierunki oraz  tezy  programowe. Dlatego uważa, że Rada nie powinna już

istniejących ustaleń zmieniać, czy  podważać.

Odnosząc się do  złożonego  Sprawozdania z konferencji  prosił  Panią

Surdyk -Fertsch o  ocenę przebiegu konferencji  oraz  ocenę realności podjętych

podczas konferencji  ustaleń.

 

4. Pani  Wiesława Surdyk - Fertsch

- uważa, że do współpracy nikogo  się nie namawia. Aby  współpracować z kim kolwiek musi być aprobata każdej ze stron. Współpraca w mienionym  czasie

została nawiązana  przez samorządy gminne, powiatowe i  wojewódzkie z gminami , miastami  w całej Unii Europejskiej.

Oficjalne  uroczystości jubileuszowe  w postaci  konferencji  z okazji  10 - lecia  współpracy  gmin Skoki, Bardowick i  Venheizen  rozpoczęły się 15 października br.

i w dniu 18  października zakończono obchody podpisaniem  umowy  dalszej  współpracy. W konferencji brali udział przedstawiciele władz  gmin partnerskich

reprezentowani przez burmistrzów, oraz osoby związane z dotychczasową współpracą  tych gmin. Konferencja była przygotowana i  prowadzona pod hasłem „Dotychczasowa  współpraca i  wyznaczenie nowych dróg na przyszłość”.

Konferencję rozpoczęło wystąpienie Burmistrza Tadeusza Kłosa nt. „Historii

i  znaczenia współpracy partnerskiej pomiędzy Gminą Skoki, a  Gminami Bardowick

i  Venheizen”. Po tym wystąpieniu  głos zabrali kolejno  Burmistrzowie Bardowick

i Venheizen, którzy  przekazując pozdrowienia od mieszkańców i władz reprezentowanych przez siebie Gmin  dziękowali za zaproszenie i serdeczne przyjęcie  w Skokach. W swych  wystąpieniach wszyscy  zgodnie pozytywnie

ocenili  dotychczasową  współpracę i  wyrażali  konieczność  jej  rozwoju i  ukierunkowania na organizację i  stowarzyszenia pozarządowe, ze szczególnym  uwzględnieniem  dzieci  i młodzieży.

Następnie pracowano w trzech  zespołach problemowych, takich  jak

- do  spraw  sportu  i  rekreacji,

- do  spraw oświaty, edukacji  i  wychowania młodzieży

- do  spraw kultury.

Każdy  z  tych zespołów  wypracował wnioski i  określił osoby  odpowiedzialne.

 

5. Przewodnicząca Rady Grażyna Szymkowiak

-  poinformowała, że na jej ręce i  Burmistrza Miasta i Gminy  wpłynął

list  otwarty od mieszkańca miasta, członka Skockiego Bractwa Kurkowego

Januarego  Bątkiewicza . Zgodnie  z prośbą autora  listu otwartego „DRZAZGA” odczytałego jego  treść.

Kopia listu  stanowi kolejny załącznik do protokółu sesji  Rady.

 

 

 

 

 

W dniu  20 grudnia br.  o  godz. 8-mej  w Urzędzie Miasta i Gminy  odbyło się spotkanie , w którym  uczestniczył  Starosta Powiatu Józef  Sulikowski,

January Bątkiewicz,  radni  Rady  Gronowicz  Leszek i Owczarzak  Grzegorz

oraz  skoccy  nauczyciele Wiesław Sierzchuła, Wiesław Berendt, 

Wiesława Surdyk -Fertsch i  Dorota Mrozińska,  a także Burmistrz Tadeusz Kłos

i  moja  osoba. Spotkanie miało na celu  omówienie i  wyjaśnienie  przykrego  zdarzenia  opisanego  w liście otwartym podczas pobytu delegacji z Powiatu Wągrowiec w Lunegurgu.

Uważam, że ten list uzmysłowił nam, że Niemcy  nigdy nas nie będą kochali.

Mówiła, że ma  wielki  szacunek do  Pana Januarego  Bątkiewicza

- bo zachował się jak  patriota, przekazał nam  zauważone spostrzeżenia.

Uważa, że  nie można udawać, iż wszystko jest  w porządku.

Współpracując z gminą zaprzyjaźnioną powinniśmy  wszystko  wzajemnie o sobie wiedzieć i współpraca powinna być oparta na zasadach  wzajemnego  partnerstwa.

 

6. Radny  Deminiak Franciszek

-  zabierając głos mówił, że ten temat powinniśmy przemilczeć i nie dawać

mu  rozgłosu.

Przewodnicząca Rady  G. Szymkowiak  przywoływała radnego do porządku

informując go, że nie udzieliła mu głosu.

Po czym radny  Deminiak opuścił  salę obrad.

 

7. Radny Gronowicz  Leszek

- uważa, że list ten został napisany  przez poważnego  człowieka.

Jeśli  faktycznie takiego zdarzenie miało  miejsce - to według jego oceny

powstał regres współpracy. Uważam, że strona niemiecka  specjalnie zaplanowała

taki program, aby  delegację zaprowadzić  do  muzeum  i  pokazać Polaków od  najgorszej strony.

Mówił, iż wielokrotnie był z różnymi  grupami   w Niemczech. Zauważył podczas wizyty grupy  artystycznej Skoczki  w Bardowick, że nasza młodzież była  wręcz izolowana od dzieci niemieckich.

Radny  Gronowicz Leszek

- zgłosił wniosek, aby  w naszej  Izbie Pamięci powstała stała ekspozycja pokazująca,  jak nasi mieszkańcy byli  traktowani przez okupanta.

Kończąc zachęcał obecnych do  przeczytania książki autorstwa

Karola Wojtyły pt. „Pamięć i  tożsamość” , w której to autor  apeluje, że my Polacy

nie powinniśmy  zapomnieć doznanych krzywd i  musimy  zachowywać

swoją  tożsamości.

 

8. Radny Owczarzak Grzegorz

- mówił, iż dobrze się stało że list został odczytany. Tytuł listu autor

nazwał „DRZAZGA” - drzazga jak sama nazwa mówi jest to coś, co bez naszej zgody

nas uwiera, boli -  uważa ten tytuł za jak  najbardziej  prawidłowo odzwierciedla

zaistniałą  sytuację.

Apelował, aby  sprawy nie lekceważyć, skoro mamy  sygnał z ust szefa Bractwa Kurkowego, współtwórcy kontaktów polsko - niemieckich. Dlatego  kwestie należy najpierw zbadać i  wyjaśnić. Jednak osobiście uważa, że nie powinniśmy  się spieszyć w podejmowaniu  jakich  kolwiek  wniosków i  ocen.

Musimy  sprawę w sposób delikatny  i  bez rozgłosu  rozeznać, aby  mieć większą wiedzę i  ogólne spojrzenie na problem całościowo.

 

  9. Pani  Wiesława Surdyk - Fertsch

 -  jako współorganizatorka obchodów  10 -lecia określiła  wydarzenie w Bardowick jako incydent, na który należało zareagować na gorąco, na miejscu.

Reakcja po czasie byłaby - jej zdaniem - rozdrapywaniem ran.

Apelowała do radnych, Rady o wstrzymanie się z podejmowaniem  wniosków

 - bo po  przesłaniu przez Pana Januarego Bątkiewicza  listu  otwartego  

i  rozpoczęciu  działań przez Radę może ze strony  Gminy  Bardowick  dojść

do  zerwania umowy współpracy.

Wtedy Gmina Skoki  będzie pierwszą gminą, która zerwała współpracę.

Dlatego prosiła o zachowanie rozsądku i poczekanie.

 

10. Radny  Bogunia Przemysław

- podziękował koleżance  Wiesławie Surdyk - Fertsch za poprawną

ocenę zaistniałej  sytuacji  z wskazaniem zachowania rozsądku.

Odnosząc się do  pierwszego  wniosku radnego  Gronowicza osobiście uważa,

że jesteśmy o 3 miesiące spóźnieni - bo umowa dalszej współpracy  została

w październiku br. podpisana przez przewodniczącą Rady  i Burmistrza.

Rada Miejska Gminy może teraz jedynie podjąć uchwałę, która uszczegółowi

już ustalone i zapisane w programie kierunki współpracy.

Natomiast uważam, że  nie ma żadnych  przeszkód, aby drugi  wniosek  radnego  Gronowicza był realizowany. Wystarczy, aby  Burmistrz  zobowiązał podległą jednostkę Gminy tj. bibliotekę do  zrobienia w Izbie Pamięci stałej ekspozycji

krzywd wyrządzonych przez okupanta naszym  mieszkańcom.

 

11. Burmistrz Miasta i Gminy  Tadeusz Kłos

- podziękował Pani  Wiesławie Surdyk - Fertsch i mówił, że cieszy go

 Pani  Wiesława została wysoko  oceniona za przygotowanie

i przeprowadzenie konferencji  programowej nie tylko  przez niego ,

ale również  przez radnych Rady.

Wyjaśniał, że nie  widział ekspozycji  w Niemczech, dlatego  trudno mu 

ją ocenić. Dodał, że nikt z nas nie widział -co  widział Bątkiewicz.

Uważa, jednak  że do całej sprawy trzeba podejść bez emocji, ponieważ emocje mogą zaszkodzić i  zniszczyć wszystko, co  udało  się do tej pory zrobić.

Myśli jednak,  że działanie naszych niemieckich przyjaciół nie była umyślne.

Dlatego prosił  radnych  Rady  o  wstrzymanie się z podejmowaniem  jakich 

kolwiek  decyzji . Uważa, że musimy  rozważyć cały kontekst  tych  zdarzeń.

Była to oficjalna delegacja Rady Powiatu Wągrowiec więc poczekajmy

na pierwsze kroki  ze strony  powiatu.

 

12.  Wiceprzewodniczący  Rady Powiatu

       Migasiewicz Krzysztof

- uważa, że sprawa jest  zbyt  poważna i  szkoda, że mleko  zostało  już  wylane.

Osobiście uważa, że dopóki  Starosta nie zabierze oficjalnie głosu  w tej  sprawie

nie powinno się sprawy  rozgłaszać - bo nikt  z nas nie był świadkiem  zdarzenia oprócz  Starosty  i  Pana Januarego Bątkiewicza.

Żałuje, że ta sprawa nabiera takiego  rozgłosu , a nie została omówiona w zaciszu  gabinetów.

 

 

 

13. Radny  Gronowicz  Leszek

- z uwagi na prośby  przedmówców  nie rezygnuje ze zgłoszonych  wniosków,

ale  przesuwa je w czasie na termin  późniejszy .

 

 

ad. 13

 

Radni  nie złożyli  interpelacji radnych.

 

 

ad. 14

 

Komunikaty  i  wolne wnioski:

 

1. Pan Krzysztof Migasiewicz  - Wiceprzewodniczący  Rady Powiatu

-  zabierając głos, nawiązał do  wypowiedzi radnego Gronowicza  w kwestii 

zachęty  do przeczytania książki  autorstwa Papieża Jana Pawła II pt.

 „Pamięć i tożsamość”. Zaprzeczył sugestii radnego mówiąc, że 

Joseph Ratzinger  był najbliższym przyjacielem  Karola Wojtyły.

Korzystając z  obecności  złożył życzenia 

- zdrowia i pomyślności  w Nowym Roku 2006 radnym,  pracownikom

samorządowym, wszystkim  obecnym i  za pośrednictwem obecnych 

wszystkim  mieszkańcom miasta i gminy  Skoki.

 

2.  Pan  Jacek Matysiak - Komendant Komisariatu  Policji w Skokach

 - zabierając głos

życzył radnym Rady oraz Wszystkim Mieszkańcom Miasta i Gminy Skoki

oraz obecnym tu gościom, aby osiągnęli założone cele - by Nowy Rok

przyniósł spokój  wewnętrzny, szczególnie poczucie bezpieczeństwa

i  obfitował w zmiany, które pozwolą cieszyć się na co dzień Wszystkim  Mieszkańcom Miasta i Gminy.

 

3. Pan  Kazimierz Guzianny - mieszkaniec miasta Skoki

zabierając głos mówił o stosunkach polsko - niemieckich i  przypominał

fakty z historii z przed 40 lat, kiedy to  biskupi jako  pierwsi wystąpili

o przebaczenie.

 

ad. 15

 

Ze względu na wyczerpanie dziennego porządku 

obrad  sesji i  dyskusji  Przewodnicząca  Rady Miejskiej

Gminy Grażyna Szymkowiak  obrady XXXXI sesji Rady

Miejskiej Gminy  w Skokach  zamknęła  o godz.1710 .                                       

                                 

 Przewodnicząca  Rady

                                                      Miejskiej Gminy w Skokach

                                                      (Grażyna Szymkowiak)

Sekretarz obrad

(Przemysław Bogunia)