oświatowej oraz o obchodach 50 rocznicy Poznańskiego Czerwca
Informacje stanowią kolejno załączniki od nr 3 – 4 protokółu sesji Rady.
ad. 7
Rozstrzygnięcie Sprawozdania z wykonania budżetu miasta i Gminy
Skoki za 2005r. i podjęcie uchwały absolutoryjnej.
ad. 7.1
Z upoważnienia Burmistrza Skarbnik Gminy Aleksandra Kamińska
omówiła wykonanie budżetu miasta i gminy Skoki za 2005r.
Sprawozdanie stanowi załącznik nr 5 do protokółu sesji Rady.
ad. 7.2
Następnie wysłuchano opinii stałych komisji Rady do Sprawozdania
z wykonania budżetu miasta i gminy 2005r.
ad. 7.3
Skarbnik Gminy Aleksandra Kamińska
odczytała treść Uchwały Sądu Orzekającego w Poznaniu w sprawie wyrażenia
opinii przedłożonym sprawozdaniu z wykonania budżetu miasta i gminy za 2005r.
Treść Uchwały Sądu Orzekającego RIO w Poznaniu stanowi załącznik nr 6
do protokółu sesji Rady.
ad. 7.4
Przewodniczący Komisji Rewizyjnej Pan Paweł Biały
przedstawił treść wniosku Komisji Rewizyjnej w sprawie udzielenia
absolutorium Burmistrzowi Miasta i Gminy Skoki za 2005r.
Treść wniosku Komisji Rewizyjnej zamieszcza się poniżej:
Wniosek Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej Gminy w Skokach
w sprawie udzielenia absolutorium Burmistrzowi Miasta i Gminy Skoki.
Komisja Rewizyjna opiniując wykonanie budżetu miasta i gminy
za 2005r. dokonała :
- oceny i porównania realizacji budżetu w stosunku do planu
budżetowego w zakresie dochodów i wydatków budżetowych,
- oceny zmian budżetu w toku jego realizacji,
- analizy sposobu korzystania przez Burmistrza z przyznanych
mu upoważnień zawartych w uchwale budżetowej,
- sprawdzenia dokumentów źródłowych ( faktury, umowy)
gminnych jednostek organizacyjnych,
- oceny realizacji przestrzegania zasad gospodarki finansowej
określonych w przepisach prawa.
Na podstawie przeprowadzonej analizy Komisja Rewizyjna stwierdza:
1. Uchwalony przez Radę budżet po wprowadzeniu zmian
w ciągu roku przewidywał uzyskanie dochodów w wysokości
17.433.648 zł
Dochody budżetowe zostały wykonane w kwocie 17.580.418 zł,
co stanowi 100,8 % planu.
2. Uchwalony przez Radę budżet po wprowadzeniu zmian w ciągu
roku przewidywał realizację wydatków w kwocie 17.057.889 zł.
Wydatki zostały zrealizowane w kwocie 16.437.361 zł
co stanowi 96,4 % planu.
3. Kwoty dochodów przeznaczonych na zadania bieżące z zakresu
administracji rządowej wyniosły odpowiednio:
- plan 2.080.009 zł - wykonanie 2.076.390 zł,
co stanowi 99,8 % planu.
4. Na zaplanowane w 2005 r. dotacje celowe z budżetu państwa na
dofinansowanie własnych zadań bieżących gmin w kwocie 335.404 zł
Gmina otrzymała kwotę 329.817 zł tj. 98,3 % w stosunku do planu.
5. Dochody z tytułu udziału gminy w podatkach stanowiących dochody
budżetu państwa wykonane zostały na poziomie 104,3 % tzn. na
zaplanowanych 1.407.085 zł wpłynęło 1.467.554 zł
6. Zaległości w realizacji wpływów z tytułu podatków i opłat lokalnych
od osób prawnych i fizycznych wynoszą ogółem 1.912.892 zł
W porównaniu z rokiem 2004 zaległości wzrosły o 42,3 % i pochodzą
w znacznej części od byłych i obecnych dzierżawców gospodarstw rolnych
po byłych PGR-ach.
Na tak duży wzrost poziomu zaległości wpłynęła przede wszystkim upadłość jednego
z przedsiębiorców na początku 2005r., co w konsekwencji spowodowało duży
wzrost zaległości w podatku od nieruchomości od osób prawnych.
Na koncie przedsiębiorstwa na koniec 2005r. wystąpiła zaległość w kwocie 265.028 zł.
Ponadto ujawniono wyższe zaległości w podatku od środków transportowych,
co jest wynikiem prowadzonego postępowania w zakresie ustalenia wymiaru
tego podatku za lata ubiegłe.
Wystąpił też znaczny wzrost kwoty odsetek od zaległości.
7. Uchwalone przez Radę rezerwy budżetowe na 2005 r. w wysokości
771.527 zł zostały w trakcie roku na podstawie uchwał Rady
wykorzystane w całości.
8. W roku 2005 Gmina zaciągnęła kredyt długoterminowy w Banku
Gospodarstwa Krajowego Oddział Piła w wysokości 550.000 zł
w ramach którego sfinansowano wydatki inwestycyjne na drogach gminnych.
Zadłużenie Gminy na 31.12.2005r. z tytułu zaciągniętych kredytów wynosiło
3.125.789 zł. Ponadto Gmina posiadała wymagalne zobowiązania w kwocie
2.452 zł. Były to zobowiązania Zakładu Wodociągów i Kanalizacji w Skokach.
Łączne zobowiązania z tytułu kredytów i pożyczek oraz zobowiązania
wymagalne zakładu budżetowego stanowiły 17,8 % w stosunku do
uzyskanych dochodów budżetu.
9. Rada Miejska Gminy Skoki Uchwałą nr XXXII/186/2005 z dnia 9 lutego 2005r.
upoważniła Burmistrza Miasta i Gminy do dokonywania zmian w budżecie
gminy w zakresie przenoszenia wydatków między rozdziałami i paragrafami
budżetu, w ramach działów - uprawnień tych nie przekroczono.
10. Gmina pozyskała dodatkowo środki na dofinansowanie zadań inwestycyjnych na:
- budowę dróg dojazdowych do gruntów rolnych - 320.000 zł - FOGR
- zakup pojemników na odpady - 9.600 zł - EFRWP
- na przełomie lutego i marca 2005r.przekazano na rachunek budżetu kwotę 39.331 zł.
Były to środki z Programu SAPARD, które winny wpłynąć jeszcze w 2004 r.
- co stanowi ogółem kwotę 368.931 zł
11. Ponadto Gmina otrzymała dotacje z PFRON w kwocie 47.959 zł.
12. Z budżetu gminy udzielono dotacji dla następujących podmiotów:
- Biblioteka Publiczna Miasta i Gminy - 343.384 zł
- Klub Sportowy „Wełna” - 85.000 zł
- Uniwersytet im.A.Mickiewicza - 10.000 zł.
- Fundacja „Pomoc Dzieciom Wiejskim” - 1.558.685 zł
Wszystkie dotacje zostały w całości przekazane na rzecz beneficjentów.
Z dotacji celowej podmiot otrzymujący rozliczył się w terminie.
W 2005 r .wydatki bieżące zrealizowano w 96,0 %, a inwestycyjne w 98,7 %.
Komisja Rewizyjna zgodnie z uchwalonym planem pracy dokonała kontroli
przetargów:
- przetarg na dostawy paliw /olej i benzyna/ do pojazdów i urządzeń
Gminy Skoki.
- przetarg na bieżące utrzymanie dróg w zakresie odśnieżania i zwalczania
gołoledzi w okresie zimowym.
- przetarg na opracowanie koncepcji obwodnicy na drodze nr 196.
- przetarg na budowę kanalizacji sanitarnej ul. B.Głowackiego i ul.Kościuszki
- I etap.
Ponadto dokonała sprawdzenia prawidłowości realizacji umów:
- na utrzymanie czystości i sprzątania miasta w 2005r.
- na dowozy szkolne w 2005r.
Po dokonaniu kontroli i analizie sprawozdania z wykonania budżetu Komisja stwierdza,
że pod względem rzeczowym i finansowym budżet miasta
i gminy w 2005r. został zrealizowany prawidłowo.
Z uwagi na fakt, że w roku 2005 nastąpiła dalsza rozbudowa urządzeń komunalnych , budowa inwestycji proekologicznych oraz modernizacja dróg.
Komisja Rewizyjna Rady Miejskiej Gminy w Skokach
opiniuje pozytywnie
wykonanie budżetu miasta i gminy za 2005r. i występuje do Rady
Miejskiej Gminy o udzielenie Burmistrzowi Miasta i Gminy Skoki
absolutorium.
Przewodniczący Komisji Rewizyjnej Pan Paweł Biały
odczytał treść opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej w Poznaniu do wniosku
Komisji Rewizyjnej.
Opinia stanowi załącznik nr 7 do protokółu sesji Rady.
ad. 7.5
W dyskusji głos zabrali :
1. radny Gronowicz Leszek
- zabierając głos wskazywał, że w wniosku Komisji Rewizyjnej w sprawie
absolutorium Komisja użyła stwierdzenie,: „z dotacji celowej podmiot otrzymujący dotację rozliczył terminie”. Dlatego pytał, dlaczego nie mamy dołączonego sprawozdania z realizacji dotacji przekazanej Fundacji
„Pomoc Dzieciom Wiejskim” w Bliżycach ?
Fundacja oprócz subwencji otrzymała dodatkowo ponad 320 tys. zł z budżetu
gminy. Wskazywał, że umowa z Fundacją jest nie korzystna dla Gminy,
a Pan Burmistrz nic nie zrobił aby zmniejszyć koszty utrzymania przedszkola samorządowego , czy organizacji funkcjonowania referatu oświaty w Urzędzie.
Wskazał będąc przy głosie, że w ościennych gminach nie ma referatów oświaty,
są tylko w urzędach jednoosobowe stanowiska inspektorów oświaty.
Kończąc zapytał przewodniczącego Komisji Rewizyjnej, czy możemy mieć
wgląd do sprawozdań z realizacji dotacji – bo nie wszystkie sprawozdania
w otrzymanych materiałach zostały nam załączone.
2. radny Biały Paweł
poprosił Skarbnika Gminy o udzielenie odpowiedzi na zadane pytanie.
Skarbnik Gminy Aleksandra Kamińska
odpowiadając wyjaśniała, że z budżetu miasta gminy przekazujemy dotacje podmiotowe i przedmiotowe, a każda przekazana dotacja jest zgodnie z umową rozliczenia.
3. radny Modlibowski Jarosław
zapytał Skarbnika Gminy, czy Fundacja „Pomoc Dzieciom Wiejskim”
na utrzymanie szkół w 2005r.otrzymała więcej środków, jak wynika z otrzymanej subwencji oświatowej ?
Skarbnik Gminy Aleksandra Kamińska
odpowiadając mówiła, że Fundacja nie otrzymała ani złotówki więcej
na utrzymanie szkół, jak subwencja oświatowa.
4. radny Modlibowski Jarosław
mówił, iż osobiście uważa, że nasze założenie było takie, aby z budżetu gminy
nie trzeba było dopłacać Fundacji do utrzymania szkół. Założenie to zostało zrealizowane, dlatego nie jest dla niego zrozumiała dyskusja radnego.
To, że z budżetu gminy dopłacamy do utrzymania przedszkoli wiejskich
- to nasz ustawowy obowiązek. Każdy z siedzących na sali, p.Gronowicz, czy Modlibowski mogli i nadal mogą powołać fundację czy stowarzyszenie, które np. prowadziłoby przedszkole i gmina z budżetu musiałaby też nam dopłacać w formie dotacji dla każdego dziecka przedszkolnego w takiej samej wysokości ile kosztuje utrzymanie dziecka w przedszkolu prowadzonym przez Gminę.
Dlatego proszę, aby Pan Gronowicz nie wprowadzał w błąd opinii społecznej.
Zapytał się wprost Pana Gronowicza, czy chce dyskryminować dzieci wiejskie
i zabrać im możliwość uczęszczania do przedszkola, teraz kiedy
Fundacja stworzyła dzieciom wiejskim możliwość korzystania, na takich
samych prawach, jak dzieci z miasta - czy Pan ma taką władzę?
5. radny Gronowicz Leszek
założeniem naszym nie było prowadzenie przez Fundację przedszkoli
dla dzieci 3 letnich, mówiliśmy tylko o dzieciach klas zerowych, czyli
sześciolatkach. Wskazał, że umowa Gminy z Fundacją jest niekorzystna
dla Gminy – bo kwota na każde dziecko przedszkolne w Fundacji
jest taka sama, jak na dziecko przedszkola w Skokach, które jest
przedszkolem 9 –cio godzinnym.
Natomiast w Fundacji dzieci mają tylko pobyt 5-cio godzinny, dlatego
uważa, że kwota tej dotacji powinna być o połowę niższa.
6. radny Biały Paweł
zabierając głos mówił, że wszystkie środki finansowe dla Fundacji na utrzymanie
szkół, czy przedszkoli były przekazywane za zgodą Rady w formie uchwał Rady,
dlatego uważa tą dyskusję za zbędną i wnioskuje o jej zamknięcie.
7. Burmistrz Miasta i Gminy Tadeusz Kłos
- wyjaśniał, że nie podpisywał żadnej umowy z Fundacją, która byłaby niezgodna
z prawem, czy niekorzystna dla Gminy. Żadna z umów tej kwestii nie reguluje
bo wszystkie dzieci korzystają z przedszkola na podstawie ustawy o systemie
oświaty, a nie na podstawie umowy z Gminą.
Radny Gronowicz Leszek
zaprzeczył słowom Burmistrza i zaczął czytać treść umowy.
Burmistrz prosił radnego, żeby na spokojnie, dokładnie bez żadnych emocji zapoznał się z treścią posiadanego dokumentu – bo ten dokument określa
zasady i tryb prowadzenia szkół i przedszkoli przez Fundację.
8. radny Deminiak Franciszek
- mówił, że od początku był przeciwny przekazaniu szkół Fundacji, dlatego
jest przekonany, że od początku miał rację. Uważa, że Fundacja powinna
przedstawić własną kalkulację na prowadzenie szkół, czy przedszkoli.
Również uważa, że powinna być prowadzona bieżąca kontrola obecności
i ilości dzieci uczęszczających do placówek prowadzonych przez Fundację.
9. radny Biały Paweł
złożył formalny wniosek o zamknięcie dyskusji.
W wyniku głosowania Rada Miejska Gminy wniosek poparła
i przyjęła /11 głosami za i 4 głosami wstrzymującymi się /
ad. 7.6
Po zakończeniu dyskusji Przewodnicząca Rady Grażyna Szymkowiak
poddała pod głosowanie projekt uchwały w sprawie udzielenia Burmistrzowi
absolutorium.
Rada Miejska Gminy
p o d j ę ł a
(14 głosami za i 1 głosem wstrzymującym się)
Uchwałę nr XLVII/290 /2006
w sprawie udzielenia Burmistrzowi Miasta i Gminy w Skokach
absolutorium za 2005r.
Podjęta Uchwała stanowi załącznik nr 8 do protokółu sesji Rady.
Przewodnicząca Rady Grażyna Szymkowiak
pogratulowała w imieniu radnych Rady Burmistrzowi
otrzymania absolutorium, życząc dalszej owocnej pracy
na rzecz Gminy i jej mieszkańców.
Burmistrz Miasta i Gminy Tadeusz Kłos
podziękował radnym Rady za udzielone absolutorium.
Dziękując mówił, że intencją Jego było i jest funkcjonować
tak, aby jak najwięcej zyskała społeczność Gminy Skoki, której
sam jest częścią.
Dziękując Wysokiej Radzie mówił, że to absolutorium jest zasługą
nie tylko jego, ale całej Rady Miejskiej Gminy oraz pracowników
samorządowych - bo wszyscy wspólnie pracujemy dla rozwoju
Gminy dla mieszkańców Gminy Skoki.
---------------------------------------------------
Radny Leszek Gronowicz
zgłosił formalny wniosek o przerwę w obradach sesji Rady.
Przewodnicząca Rady Grażyna Szymkowiak
poddała wniosek radnego pod głosowanie. W wyniku którego
Rada Miejska Gminy Skoki wyraziła zgodę na przerwę.
/9 głosów za , 2 głosy przeciwne i 4 głosy wstrzymujące się/
Przewodnicząca Rady Grażyna Szymkowiak
po przerwie wznowiła obrady i poinformowała, że wszyscy radni są obecni,
a stan Rady nadal wynosi 15 radnych.
ad. 8
Przewodnicząca Rady Grażyna Szymkowiak
omawiając projekt uchwały wskazała, że w związku z tym że jestem
upoważniona przez Radę do wykonywania czynności z zakresu prawa pracy
w stosunku do Burmistrza przygotowała pod obrady dzisiejszej sesji Rady
projekt uchwały proponując 11 % podwyżkę płacy Burmistrzowi.
Dlaczego propozycja 11 % . Dlatego, że w 2005r. w budżecie miasta i gminy zapisaliśmy 6 % podwyżki płac dla pracowników samorządowych, a w budżecie 2006r. 5 % w związku z tym, że Burmistrz nie miał dotychczas żadnej podwyżki
proponuję jednorazowo 11 %.
Zgodnie z przepisami ustawy o pracownikach samorządowych i ustawy
o samorządzie gminnym kompetencje w zakresie zasad ustalania wynagrodzenia
dla Burmistrza ma wyłącznie Rada Miejska Gminy.
Dlatego kwestię samej podwyżki i jej wysokości pozostawiam radnym Rady.
Wynagrodzenie ustala się w oparciu o tabele stanowisk, kwoty wynagrodzenia zasadniczego, dodatku funkcyjnego i specjalnego zawarte w rozporządzeniu
Rady Ministrów z dnia 2 sierpnia 2005r.w sprawie zasad wynagradzania pracowników samorządowych zatrudnionych w urzędach gmin, starostwach powiatowych i urzędach marszałkowskich.
Następnie wysłuchano opinii stałych komisji Rady do projektu uchwały.
W dyskusji głos zabrali kolejno:
1 radny Gronowicz Leszek
zabierając głos prosił o powtórzenie bo nie dosłyszał zasług Burmistrza, dla których to członkowie Komisji Rolnictwa i Oświaty proponują aż 15 %
podwyżkę płacy.
Uważam, że tak wysoka jednorazowa podwyżka jest niemoralna, gdyż wynosi
ona ponad 1.000 zł, gdzie niekiedy najniższy zarobek niektórych pracowników
w Urzędzie jest niższy od proponowanej podwyżki.
Przewodniczący Komisji Rolnictwa Grzegorz Matuszak
mówił, że uzasadnieniem tak wysokiej podwyżki jest fakt, że Burmistrz
w okresie minionej kadencji tj. trzech lat nie otrzymał żadnej podwyżki płac.
Ponadto w ocenie Komisji Burmistrz podejmuje słuszne kierunki rozwoju gminy,
co wpływa na jego pozytywną ocenę, a dowodem tej oceny jest udzielone mu
przez Radę dzisiaj absolutorium.
2. radny Owczarzak Grzegorz
wskazał, że argumenty przedstawiane przez Przewodniczącą Rady
i argumenty członków Komisji Rolnictwa i Oświaty nie są argumentami,
które uzasadniałyby proponowaną aż 15 % podwyżkę wynagrodzenia
Burmistrzowi.Mówił, że praca Burmistrza - to nie zasługa, to obowiązek
wynikający ze stosunku pracy. Uważam, że przez całe trzy lata nie wystąpiły
żadne nadzwyczajne przesłanki, które zmieniłyby krajobraz gminy na lepszy,
na bardziej przyjazny dla mieszkańców.
Nie udało się Burmistrzowi pozyskać nowych inwestorów, środków unijnych,
a przede wszystkim nic nie zrobił dla mieszkańców w kierunku zmniejszenia bezrobocia. Dlatego trudno znaleźć uzasadnienie dla tej podwyżki płacy.
Pytał się jak On, jako radny Rady, mieszkaniec tej Gminy ma wytłumaczyć
tak wysoką podwyżkę mieszkańcowi gminy, który jest bezrobotny bez środków
do życia czy mieszkańcowi osiedla, który oczekuje od kilkunastu lat budowy
dróg – naprawdę trudno znaleźć uzasadnienie.
Dlatego oświadczał, że jest przeciwny zmianie wynagrodzenia Burmistrzowi
i będzie przeciwny podwyżce płacy dla Burmistrza.
3. radny Gronowicz Leszek
zabierając ponownie głos zadał pytania:
· co Pan Burmistrz robił w kierunku pozyskania nowych miejsc pracy?
· co Pan Burmistrz robił w kierunku rozwoju przedsiębiorczości w gminie ?
Z uwagi na brak odpowiedzi na sesji Rady prosił, aby udzielono mu odpowiedzi
na piśmie na zadane pytania.
Przewodnicząca Rady Grażyna Szymkowiak
podała pod głosowanie wniosek podjęty na połączonym posiedzeniu Komisji Rolnictwa i Oświaty , aby podwyżka płac Burmistrza została przyznana
w wysokości 15 % tj. 8550 zł brutto.
W wyniku jawnego głosowania
Rada Miejska Gminy wniosek przyjęła
/1o głosami za, 3 głosami przeciwnymi i 2 głosami wstrzymującymi się/
Rada Miejska Gminy
uwzględniając przyjęty wniosek
p o d j ę ł a
( w reasumpcji głosowania - 13 głosami za i 2 głosami przeciwnymi /
Uchwałę nr XLVII/291 /2006
w sprawie ustalenia wynagrodzenia dla Burmistrza Miasta i Gminy Skoki
Podjęta Uchwała stanowi załącznik nr 9 do protokółu sesji Rady.
ad. 9
Skarbnik Gminy Aleksandra Kamińska
omawiając projekt uchwały wskazała, że Burmistrz Miasta i Gminy proponuje wprowadzenie następujących zmian w uchwale budżetowej
na rok 2006.
Po stronie DOCHODÓW:
w dz. 756 - Dochody od osób prawnych, od osób fizycznych i od innych jednostek nieposiadających osobowości prawnej oraz wydatki związane
z ich poborem.
Stosownie do treści pisma Ministerstwa Finansów zwiększono plan dochodów
Gminy z tytułu udziałów w podatku dochodowym od osób fizycznych o kwotę
18.337 zł oraz z tytułu subwencji oświatowej o kwotę 355.049 zł.
w dz. 900 - Gospodarka Komunalna i Ochrona Środowiska
- wprowadzono po stronie dochodów środki jakie Gmina otrzymała
z Europejskiego Funduszu Rozwoju Wsi Polskiej na zakup pojemników
do selektywnej zbiórki odpadów w wysokości 3.900 zł.
Po stronie WYDATKÓW:
dział 600 Transport i łączność
- wprowadzono do budżetu kwotę 70.000 zł na pomoc finansową dla województwa wielkopolskiego na budowę ścieżki pieszo jezdnej w ciągu drogi wojewódzkiej nr 197 w miejscowości Rejowiec.
- zwiększono o 31.000 zł plan wydatków na usługi związane
z utrzymaniem dróg gminnych, w tym 11.000 zł na słupy
ogłoszeniowe,
- zwiększono o 20.000 zł plan wydatków na usługi związane z utrzymaniem dróg gminnych , w tym 10.000 zł na ustawienie płotu przy ul. Poznańskiej.
- zmniejszono o 112.000 zł plan wydatków inwestycyjnych na drogi gminne, przy czym zmiana ta dotyczy:
o zwiększenia o 60.000 zł planu wydatków na przebudowę chodnika na ul. Jana Pawła II,
o zmniejszenia o 120.000 zł planu wydatków na budowę nawierzchni dróg gminnych na osiedlu Rakojedzka...,
o zmniejszenia o 52.000 zł planu wydatków na przebudowę drogi gminnej w Potrzanowie.
dział 750 Administracja Publiczna
- zwiększono planowane wydatki na wynagrodzenie w kwocie
993 zł z przeznaczeniem na wypłatę ekwiwalentu za urlop
wypoczynkowy dla zwolnionego pracownika,
- zwiększono plan wydatków na usługi w wysokości 3.000 zł
z przeznaczeniem na monitorowanie ochrony obiektu Urzędu.
- wprowadzono plan wydatków na instalację alarmu w Urzędzie
w kwocie 8.500 zł
dział 754 Bezpieczeństwo Publiczne i Ochrona Ppoż.
- wprowadzono plan wydatków na dofinansowanie zakupu
samochodu dla Komendy Wojewódzkiej Policji w kwocie 30.000 zł
dział 757 Obsługa długu publicznego.
- zmniejszono planowane wydatki na odsetki od kredytów
o kwotę 25.240 zł
dział 801 Oświata i wychowanie
- zwiększono plan wydatków na wynagrodzenia, pochodne
i dokształcanie nauczycieli w placówkach oświatowych,
prowadzonych przez Gminę w ogólnej kwocie 61.722 zł
- ponadto wprowadzono do budżetu kwotę 90.000 zł
z przeznaczeniem na remont boiska w Szkole Podstawowej w Skokach.
dział 900 Gospodarka komunalna i ochrona środowiska
- wprowadzono plan wydatków na zakup pojemników do
selektywnej zbiórki odpadów w kwocie 5.124 zł.
dział 921 Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego
- zwiększono planowane wydatki na utrzymanie obiektów
kulturalnych o ogólną kwotę 55.000 zł, z tego na utrzymanie
świetlic wiejskich 40.000 zł.
dział 926 Kultura fizyczna i sport
- zwiększono planowane wydatki na urządzenie placu zabaw
dla dzieci w kwocie 20.000 zł ogółem.
Przychody i rozchody
Planowane do zaciągnięcia w roku 2006 kredyty zmniejszone zostały
do kwoty 1.524.531 zł, natomiast rozchody pozostały na takim samym poziomie.
Do budżetu wprowadzono również w kwocie 533.088 zł przychody powstałe z rozliczenia roku poprzedniego tzw. „wolne środki”.
Pozostałe zmiany
Zmieniono plan wydatków majątkowych przewidzianych do realizacji w 2006r., a także limity wydatków na wieloletnie programy inwestycyjne przewidziane do realizacji w latach 2006- 2008, co jest konsekwencją zmian wprowadzonych w planie wydatków budżetu.
Ustalono również nowe brzmienie planu przychodów i wydatków Gminnego
Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Radni Rady wysłuchali opinii stałych komisji Rady do projektu uchwały.
W dyskusji kolejno głos zabrali :
1. radny Owczarzak Grzegorz
zapytał czy pomysł wspólnych komisji dobrze zrozumiał i zmierza w tym kierunku,
aby za proponowaną przez Burmistrza kwotę 90 tys.zł na remont boiska
przy Szkole Podstawowej w Skokach zrobić więcej niż to co kryje się
pod tym hasłem. Zapis w projekcie uchwały dot. o remoncie całego boiska.
2. Burmistrz Miasta i Gminy Tadeusz Kłos
odpowiadając mówił, że proponowana przez radnego kwota nie starczy
na poszerzenie zakresu zadania na remont całego boiska, w tym również
bieżni. Dlatego radny Bogunia na posiedzeniu Komisji poddał pod wątpliwość przedstawione koszty, gdyż sam uważa że za proponowaną kwotę można zrobić również bieżnię 60 m, które to realizacji ja nie przewidywałem w ramach tej kwoty.
Jednak po spotkaniu się ponownie z dyrektorem szkoły i analizie posiadanych
ofert stwierdzamy wspólnie, że nie będzie to możliwe – bo chcemy to zrobić
porządnie i dobrze od początku bez żadnej prowizorki.
Według naszych szacunków może powstać oszczędność w granicach około
5 tys.zł. Dlatego jest za tym, aby pozostawić zapis uchwały bez zmian – bo on
jest najbardziej bezpieczny. Dopiero po przetargu będziemy wiedzieli coś więcej,
wtedy można będzie zastanowić się – co dalej robić.
3. radny Bogunia Przemysław
zabierając głos mówił, że nie zgadza się z Burmistrzem.
Wykonanie boiska do piłki siatkowej, gdzie jest już częściowo podbudowa
już zrobiona - to 924 m2 po 40 zł za/m = 36.960 zł
Wykonanie bieżni / 3 pasy/ o 3,6 m szerokość = 216m2 x 80 zł/m = 17.280 zł
Natomiast powinniśmy się zastanowić czy zakładać sztuczną trawę na boisku tenisowym. Osobiście uważa, że to boisko jest wielofunkcyjne i takie powinno pozostać - bo w okresie zimy na nim mamy lodowisko, które w pełni spełnia
swoją rolę. Wyjaśniał, że jeśli nawet jego szacunek jest niedokładny,
to może mylić się jedynie o kwotę w granicy około 10 tys.zł.
Sama robocizna to 3 zł za/metr. Pozostałe koszty to towar: klej, specjalny
granulat piasku i sztuczna trawa. Uważam, że nie może tego robić firma bez
doświadczenia. Jednak twierdzę, że te środki zupełnie starczą.
Dlaczego opowiadam się za wykonanie bieżni, przede wszystkim dla poprawy
bezpieczeństwa. Kończąc mówił, że swój wniosek podtrzymuje gdyż jest
przekonany, że planowane środki wystarczą.
4. radna Sawińska Jolanta
- zabierając głos mówiła, że nie chce podważać wyliczeń kolegi Bogunii.
Są jednak specjaliści i fachowcy co powinni dokładnie wyliczyć koszty
– bo obowiązują jakieś normy.
Osobiście uważa, że zapis w projekcie uchwały jest bezpieczny - bo dotyczy
całego boiska i taki powinien pozostać.
Jesteśmy wszyscy świadomi, że jeśli w wyniku przetargu okarze się, że nie starczy
na całe zadanie środków – to będziemy się zastanawiać co dalej robić, a może
uda się dochwalić brakujące środki , tak aby całe zadanie remontowe zakończyć.
5. radny Owczarzak Grzegorz
- dyskutując mówił, że jeśli wyliczenia Pana Bogunii są wyliczeniami
rzeczywistymi – to w pełni popiera tą propozycję, aby zadanie rozszerzyć
o wykonanie bieżni. Jest za tym , aby zrobić to dobrze ,ale oszczędnie
i jak najwięcej.
6. Burmistrz Miasta i Gminy Tadeusz Kłos
- uważa, że dopiero przetarg rozstrzygnie kwestię ceny. Firmy same się
prześcigają i cena może zdecydowanie spaść, ale nie możemy tego z góry założyć - bo sami nie wiemy.
Dlatego proponuje pozostawić zapis bez zmian, a po przetargu zdecydujemy
co dalej.
7. radny Bogunia Przemysław
- zabierając głos zapytał się - bo sam zaczął wątpić, czy to ma być nawierzchnia tartanowa, czy sztuczna trawa ?
8. dyrektor Szkoły Podstawowej Wiesław Berendt
-ma być to sztuczna trawa. Kontynuując mówił, że jest w posiadaniu
kilku ofert z których w większości wynika, że 80m2 ułożenia sztucznej trawy
wraz z podbudową to koszt ok. 90 tys. zł – dlatego po przeliczeniach uważam,
że nasze zadanie też w takiej kwocie się zamknie.
Ponadto śledziłem w internecie koszty i one w zasadzie nie odbiegają od tych,
które przedstawiamy.
9. radny Modlibowski Jarosław
Komisja podejmując wniosek miała na celu , że podjęte działanie powinno
być tak ukierunkowane, aby zostało zakończone. Wiemy, że dyrekcje szkół
wspólnie z Radami Rodziców podjęły działania w kierunku poprawy estetyki
boisk.Dlatego zrobienie remontu boiska byłoby zakończeniem poprawy estetyki
zewnętrznej całego kompleksu szkolnego.
10. radny Grzegorzewski Kazimierz
- mówił, że w Antoniewie jest firma ze Suchego Lasu, która obecnie robi
remont boiska i układa na nim sztuczną trawę. Dlatego proponuje, aby
zobaczyć na czym ta praca polega i jakie są koszty jej ułożenia.
11. radny Owczarzak Grzegorz
- mówił, że opowiada się za pozostawieniem zapisu w projekcie uchwały
bo rzeczywiście on jest bezpieczny i dotyczy całego boiska bez
wyszczególniania boisk i bieżni.
12. radny Biały Paweł
- mówił, że Burmistrz Miasta i Gminy wraz z urzędnikami ma duże doświadczenie
i najlepiej wie jak zapisać zadanie i ogłosić przetarg, dlatego powinniśmy
zaufać służbą Urzędu dlatego proponuje pozostawić projekt uchwały bez zmian.
Z uwagi na wyczerpanie dyskusji
Przewodnicząca Rady Grażyna Szymkowiak
poddała pod głosowanie wniosek podjęty na wspólnym posiedzeniu Komisji Rolnictwa i Oświaty, aby w dz. 801 Oświata i Wychowanie
w ramach planowanej przez Burmistrza kwoty 90.000 zł przeznaczonej
na remont boiska w Szkole Podstawowej w Skokach uwzględnić remont
całego boiska wraz z 60 m bieżnią.
W wyniku głosowania wniosek nie uzyskał większości głosów
„ za” i upadł / w reasumpcji głosowania /
- za wnioskiem głosowało 6 radnych, 7 radnych było przeciwnych
i 2 radnych wstrzymało się.
Rada Miejska Gminy
nie wprowadzając żadnych zmian
p o d j ę ł a (15 głosami za - jednogłośnie /
Uchwałę nr XLVII/292 /2006
w sprawie wprowadzenia zmian w uchwale budżetowej
na rok 2006
Podjęta Uchwała stanowi załącznik nr 10 do protokółu sesji Rady.
ad. 10
Burmistrza Miasta i Gminy Tadeusz Kłos
omawiając projekt uchwały wskazał, że w trakcie realizacji inwestycji związanej
z budową kanalizacji sanitarnej dla miejscowości Pawłowo Skockie i Stawiany
na trasie rurociągu tłocznego wybudowane zostały cztery przepompownie ścieków. Dwie przepompownie ścieków w Stawianach i w Rejowcu usytuowane zostały
na gruntach Skarbu Państwa wchodzących w skład Zasobu Agencji Nieruchomości Rolnych. Po geodezyjnym wydzieleniu działek pod przepompowniami ścieków oznaczone one zostały ewidencyjnie jako dz. Nr 4/16 o pow. 0,0051 ha
w Stawianach i dz. Nr 85/4 o pow. 0,0244 ha w Rejowcu.
Agencja Nieruchomości Rolnych Oddział Terenowy w Poznaniu
w odpowiedzi na mój wniosek potwierdziła wolę nieodpłatnego przekazania
na rzecz Gminy Skoki w/wym. działek, na których usytuowane są przepompownie ścieków po spełnieniu określonych warunków. Jednym z warunków jest między
innymi podjęcie przez Radę uchwały o wyrażeniu zgody na nieodpłatne
przejęcie tych nieruchomości.
Rada Miejska Gminy
po wysłuchaniu pozytywnej opinii Komisji
w głosowaniu jawnym
p o d j ę ł a (15 głosami za - jednogłośnie )
Uchwałę nr XLVII/293/2006
w sprawie nieodpłatnego przejęcia na własność Gminy Skoki
działek nr 4/16 w Stawianach i nr 85/4 w Rejowcu wchodzących
w skład Zasobu Agencji Nieruchomości Rolnych zabudowanych
przepompownią ścieków.
Podjęta Uchwała stanowi załącznik nr 11 protokółu sesji Rady.
ad. 11
Burmistrz Miasta i Gminy Tadeusz Kłos
omawiając projekt uchwały wskazał, że prawo pierwokupu określone
w art. 109 ustawy o gospodarce nieruchomościami przysługuje gminie
w przypadku sprzedaży działek nie zabudowanych, nabytych uprzednio
od gminy lub Skarbu Państwa oraz sprzedaży prawa użytkowania wieczystego niezabudowanej nieruchomości gruntowej.
Z przesłanego przez kancelarię notarialną wypisu z umowy warunkowej wynika,
że właściciel działki zabudowanej nr 17/32 będący jednocześnie współwłaścicielem działki zabudowanej nr 17/52 /stacja pomp/ oraz współwłaścicielem działki niezabudowanej stanowiącej drogę wewnętrzną nr 17/15 sprzedał swój udział wynoszący 1/46 części. Gminie przysługuje w tym wypadku prawo pierwokupu wyłącznie udziału w tej drodze. Cała nieruchomość i obydwa udziały sprzedane zostały za kwotę 125.000 zł. „Zacisze” zakończona została pod
koniec ubiegłego roku i jednym z jej celów było pozostawienie działkowiczom
dróg wewnętrznych do korzystania, ale również utrzymywania ich w odpowiednim stanie technicznym.
Dlatego proponuję, aby Rada wyraziła zgodę na odstąpienie od wykonywania
prawa pierwokupu udziału w przedmiotowej działce.
Rada Miejska Gminy
Po wysłuchaniu pozytywnych opinii Komisji do projekt uchwały
w głosowaniu jawnym
p o d j ę ł a (15 głosami za - jednogłośnie )
Uchwałę nr XLVII/294/2006
w sprawie wyrażenia zgody na odstąpienie od wykonywania
prawa pierwokupu udziału w działce nr 17/15 w Sławicy.
Podjęta Uchwała stanowi załącznik nr 12 protokółu sesji Rady
ad . 12
Interpelacje radnych
1. radny Leszek Gronowicz
pytanie kierował do Burmistrza Miasta i Gminy pytając się dlaczego
Referat Oświaty istnieje w takim samym składzie osobowym, jaki był
przed przekazaniem szkół wiejskich Fundacji „Pomoc Dzieciom Wiejskim”
w Bliżycach ? Uważa, że brak reaorganizacji referatu niekorzystnie
wpływa na koszty utrzymania oświaty w gminie.
Burmistrz Miasta i Gminy Tadeusz Kłos
odpowiadając radnemu mówił, że w Referacie Oświaty pracowały 4 osoby,
a obecnie tj. z chwilą przekazania szkół Wiejskich Fundacji „Pomoc
Dzieciom Wiejskim” pracują tylko 2 osoby.
Jednak ze względów lokalowych w biurze Referatu nadal siedzi 4 pracowników,
ale 2 pracowników zajmuje się oświatą , a 2 pracowników ma powierzone
inne zadania nie związane z obsługą oświaty.
ad . 13
Komunikaty, wolne wnioski.
1. Przewodnicząca Rady Grażyna Szymkowiak
informowała, iż Burmistrz Miasta i Gminy organizuje po raz kolejny
konkurs „Piękna i Zielona Gmina 2006” . Ogłaszając ten konkurs,
Burmistrz ma na celu zachęcenie mieszkańców gminy do poprawy
estetyki i stanu sanitarnego środowiska oraz zmobilizowanie mieszkańców
do większej dbałości o otoczenie. Podobnie jak w latach ubiegłych przewidziano dla zwycięzców nagrody rzeczowe. Zgodnie z prośbą Burmistrza informuję o konkursie, a radnych Rady proszę o rozpropagowanie i poinformowanie
swoich wyborów i mieszkańców gminy , dlatego przekazuje kserokopię regulaminu konkursu.
2. radny Leszek Gronowicz
- zabierając głos wskazywał, że przewodnicząca Rady niezgodnie
z prawem poddała pod głosowanie wniosek podjęty przez połączone
komisje Rady dot. wprowadzenia zmian w uchwale budżetowej.
Przypominał, że zgodnie ustawą o samorządzie gminy uprawnionym
do wprowadzania zmian w budżecie jest tylko burmistrz.
Przewodnicząca Rady Grażyna Szymkowiak
poprosiła radcę prawnego Urzędu o udzielenie wyjaśnienia radnemu Leszkowi.Gronowiczowi na stawiany przez niego problem.
Pani Mirosława Nowakowska – radca prawny Urzędu
odpowiadając radnemu wskazała, iż wniosek połączonych Komisji nie dotyczył wprowadzania zmian w budżecie związanych ze zmianą przeznaczenia środków
czy zmianą zadania, a dotyczył tylko zwiększenia zakresu zadania w ramach proponowanych przez Burmistrza środków - co jest zgodne z uprawnieniami Rady.
ad . 14
Ze względu na wyczerpanie dziennego porządku
obrad sesji i dyskusji Przewodnicząca Rady Miejskiej
Gminy Grażyna Szymkowiak obrady XLVII sesji Rady
Miejskiej Gminy w Skokach zamknęła o godz.1645 .
Przewodnicząca Rady
Miejskiej Gminy w Skokach
(Grażyna Szymkowiak)
Sekretarz obrad
(Ryszard Jasiński)